معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری، ده‌ها کارخانه نوآوری در حال ساخت، هفت هزار شرکت دانش بنیان و صد‌ها هزار جوان فعال در این حوزه‌ها در کشور داریم.
به گزارش کافه اقتصاد ، آقای سورنا ستاری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما افزود: از نظر تعداد نیروی انسانی دولت‌های چاق و قوانین متناقضی داریم که مشکل ساز است و به زیست بوم جدید احتیاج داریم.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری داریم، ده‌ها کارخانه نوآوری در حال ساخت در کشور داریم، مراکز نوآوری، مراکز آموزشی، انواع شتابنده‌ها و نزدیک به هفت هزار شرکت دانش بنیان، حدود سه هزار شرکت خلاق و صد‌ها هزار جوان که در این شرکت‌ها فعال هستند و منبع زایش و نوآوری هستند که یک لشکر برای حمله به ساختار سنگی در سیستم دولتی و سیستم سنتی بخش خصوصی است.
 ستاری گفت: در زیست بوم کسب و کار کشور یک فرهنگ جدید از طریق شرکت‌هایی که در حال رشد هستند در حال رخ دادن است، چون پایه‌های فکری آن‌ها بر اساس ایده و فناوری است و این هدفی بوده که از روز اول درباره زیست بوم داشتیم؛ این زیست بوم به سرعت در حال رشد است و تعداد شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و فناوری‌های جدید در داخل کشور ساخته می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: توسعه یک مفهوم فرهنگی است اگر فرهنگ درست شود در پایین دست آن کارخانه و نرم افزار آن هم درست خواهد شد؛ این یک فرهنگ است که باید جایگزین فرهنگ نفتی شود.
ستاری تصریح کرد: پایه توسعه کشور، نیروی انسانی است و آموزش و پرورش نیروی انسانی با اهمیت است برای اینکه در آینده توسعه را رقم بزند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در تعداد مقالات رتبه پانزدهم دنیا را داریم و در بسیاری از حوزه‌های مهندسی از نظر تعداد مقالات جزو ده کشور اول دنیا هستیم.
وی افزود: در بسیاری از حوزه‌ها از جمله بیوتکنولوژی در منطقه بی نظیر هستیم و در تمام شاخه‌های بیوتک یا زیست فناوری در منطقه پیشرو هستیم؛ ما بیش از ۲۶ داروی بیوتک تولید می‌کنیم که کشور ترکیه حتی یک نمونه از این دارو را ندارد و در حوزه‌های تجهیزات پزشکی بسیار خوب عمل کردیم؛ در سلول‌های بنیادی و هوافضا هم شرایط خوبی داریم؛ استارتاپ‌های بسیار خوبی در ICT داریم، این حوزه‌ها جزو بخش‌های اقتدار کشور است و تعداد شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه زیاد است.
ان ستاری عنوان کرد: هر کجا تعداد شرکت‌های دانش بنیان بالا باشد مشکلات تحریم را به راحتی حل می‌کنیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در حوزه‌های کشاورزی که الان وابستگی زیادی به خارج داریم تعداد شرکت‌های دانش بنیان کمتر است و هر چقدر که تعداد شرکت ها، بزرگی شرکت‌ها و میزان سرمایه گذاری شرکت‌ها برای تکنولوژی بالا باشد در آن حوزه‌ها در برابر تحریم بسیار مقاوم‌تر هستیم.
  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما