اعضای فراکسیون پیشرفت، و توسعه جنوب با برشمردن ظرفیت‌های استان‌های جنوبی کشور، خواستار توجه بیشتر مسئولان در مرکز به این ظرفیت‌‎ها و تفویض اختیارات به مدیران استانی شدند.

به گزارش کافه اقتصاد از خانه ملت ، نشست هم اندیشی نمایندگان عضو فراکسیون جنوب با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، استانداران و روسای سازمان های مدیریت و برنامه ریزی ۷ استان جنوبی با موضوع لایحه برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور برگزار شد.

در این نشست، سید معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس با اشاره به اینکه میانگین تمامی شاخص توسعه در استان سیستان و بلوچستان از میانگین کشوری بسیار پایین تر است، افزود: با روند برنامه ریزی فعلی به هیچ عنوان امیدی به اصلاح این روند نیست و ما در مجلس باید نسبت به تغییر ساختار بودجه اقدام کنیم.

فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان اینکه بسیاری از قابلیت ها در استان های جنوبی مشترک است، عنوان کرد: لازم است در فراکسیون جنوب احصا شود که چه مسائلی نیاز به توجه دارد و باید براساس آن اقدام صورت گیرد. طبق گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس ارائه کرده، بسیاری از چالش ها در جنوب کشور مشترک است و ما به عنوان مجلس باید با دولت در این زمینه به یک فهم مشترک برسیم.

وی با انتقاد از اینکه چرا باید راه آهن چابهار که خط ریلی ما را به آسیای میانه متصل می کند، پس از گذشت ۱۳ سال از کلنگ زنی آن فقط ۳۵ درصد پیشرفت داشته باشد، افزود: لازم است برای تدوین برنامه هفتم توسعه، کمیته مشترکی بین دولت و فراکسیون جنوب تشکیل شود تا در این زمینه به اتفاق نظر برسیم.

ملک فاضلی نماینده مردم سراوان در مجلس نیز با بیان اینکه متاسفانه حوزه انتخابیه بنده فراموش شده و به دلیل فرسودگی راه ها، سالانه حدود ۳ هزار تلفات جاده ای از مسیرهای مواصلاتی به جا می ماند، خواستار توجه به شاخص راه در این منطقه که به عنوان شاهرگ توسعه است، شد.

اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش در مجلس نیز با بیان اینکه تغییر ساختار در بودجه یک ضرورت است، افزود: با روند فعلی بودجه مناطق محروم بهره مندی از اعتبارات ملی استانی ندارند.

موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس یازدهم با یادآوری اینکه دولت و مجلس باید برای حل مشکلات استان های جنوبی درک مشترکی داشته باشند، گفت: برخی چالش های استان های جنوبی مانند تورم، باید در سطح ملی حل شود و نمی توانیم تمام مسائل استان های جنوبی را در قالب یک برنامه هفتم حل و فصل کنیم.

عفت شریعتی نماینده زرند و کوهبنان در مجلس ضرورت رسیدگی به راه های مواصلاتی را از اولویت های استان کرمان برشمرد و گفت: به دلیل وجود معادن، تردد ماشین های سنگین در این منطقه بسیار بالا بوده که موجب از بین رفتن راه های مواصلاتی و وجود مخاطرات بسیار برای مردم شده است.

حسین رئیسی نماینده مردم میناب در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه با وجود اینکه صیادی بزرگترین شغل در استان هرمزگان است، اما صیادی برای بسیاری از صیادان ممنوع شده است، افزود: در حال حاضر ۳ برابر صیاد مجاز، صیاد غیرمجاز در استان هرمزگان به دلیل سیاستگذاری های غلط فعالیت می کنند.

احمد جباری نماینده بندر لنگه در مجلس عنوان کرد: متاسفانه یکی از چالش های اصلی در مجلس شورای اسلامی این است که با وجود تعریف پروژه در قوانین بودجه و حتی اختصاص ردیف، برخی پروژه ها اجرایی نمی شوند، چرا که با بهانه ای تحت عنوان تبصره ۲۳ مواجهند. با این روش وزرا در قبال نمایندگان مسئول بوده، ولی پاسخگو نیستند.

احمد مرادی نماینده بندرعباس در مجلس نیز با بیان اینکه کریدور هرمزگان بوشهر همچنان بلاتکلیف است، گفت: هرمزگان، کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان ارتباطات دیرینه ای به دلیل همجواری با یکدیگر داشتند، اما امروز به دلیل وضعیت نامساعد جاده ها این ارتباطات به حداقل خود طی سالیان گذشته رسیده است.

سید جلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس نیز با اشاره به ظرفیت ها و مزیت های استان یزد خواستار اتصال راه آهن اقلید-یزد با کمترین سرمایه گذاری و بیشترین بهره برداری شد و گفت: برنامه ششم طی سال های گذشته به درستی اجرایی نشده و ما باید عمده تمرکز خود را در پروژه های نیمه تمام و واگذاری آنها به بخش خصوصی معطوف کنیم.

محمد رضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز در مجلس با اشاره به اینکه اگر دو اقدام برای استان های جنوبی انجام گیرد، مشکلات اساسی این ۷ استان برطرف خواهد شد، گفت: تمرکز بر حل مشکل آب و راه، سایر مسائل استان را حل و فصل خواهد کرد و سایر مسائل نیاز به مدیریت درست دارد.

ذبیح الله اعظمی ساردویی نماینده مردم جیرفت نسبت به تزریق اعتبارات قطره چکانی به استان های جنوبی انتقاد و خواستار توجه بیشتر سازمان برنامه به استان های جنوبی کشور شد.

عبدالله ایزدپناه نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس خواستار اطلاع رسانی دولت درخصوص میزان دخل و خرج کشور به مردم شد و گفت: مردم باید در جریان هزینه هایی که صورت گرفته و یا از دولت گذشته به جای مانده، قرار گیرند.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه یکی از مسائلی که باید دنبال شود، راه آهن اهواز- اصفهان است ، در حالی که شخص وزیر عنوان کرده این پروژه جزو سه اولویت اصلی من است، اما ما درگیر بروکراسی اداری برای این پروژه هستیم.

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه آنچه که تئوریسین ها در قانون می نویسند در اجرا متفاوت است، گفت: وقتی صحبت از استان های جنوبی می کنیم، نگاه بخشی نداریم، بلکه نگاه ما این است که چرا بیشترین منابع و درآمدهای کشور از استان هایی است که بیشترین بیکاری مناطق محروم و آسیب های اجتماعی را دارند.

حبیب آقاجری نماینده بندر ماهشهر در مجلس، عمده مشکلات استان های جنوبی را مشترک و در چند مسئله بیکاری، کمبود آب و محیط زیست دانست و گفت: در استان خوزستان هیچ شهری نیست که مشکل آب نداشته باشد.

وی همچنین خواستار اجرای پروژه راه آهن ساحلی خوزستان به سیستان و بلوچستان برای توسعه و تحرک بیشتر در مناطق ساحلی شد.

موسی احمدی نماینده دیر و کنگان در مجلس نیز خواستار توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه و فراکسیون جنوب به مسائل و مشکلات استان بوشهر شد.

محمدجواد عسکری نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس کشاورزی را محور اصلی توسعه دانست و خواستار توجه جدی به موضوع امنیت غذایی شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی ۲۵ درصد اقتصاد ملی را تشکیل می دهد، گفت: این حوزه منبع اصلی برای اشتغال زایی در کشور است.

حسین حسین زاده نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس خواستار توجه صنایع بزرگ به مسئولیت های اجتماعی خود در استان های مولد شد و بر ضرورت داشتن نگاه بین المللی در حوزه صنایع بزرگ تاکید کرد.

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به اینکه تمامی مباحث مطرح شده در این نشست در کمیته ای متشکل از مرکز پژوهش های مجلس و سازمان برنامه و بودجه مطرح خواهد شد، افزود: جلسات فراکسیون جنوب به صورت دوره ای در استان ها نیز برگزار می شود تا به نتایج مدنظر در این فراکسیون دست یابیم.

اظهارات استانداران ۷ استان جنوبی کشور در نشست فراکسیون جنوب

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در این نشست خواستار تفویض اختیارات بیشتر به مدیران استانی شد و گفت: اگر این اجازه به استان ها داده شود که اعتبارات را در چه محل هایی هزینه کنند، قطعاً استان ها با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: بحران آینده کشور بحران آب است و ما هر روز مسائلی از این دست در استان داریم.

حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان با انتقاد از اینکه تمام تصمیمات در استان ها وابسته به تهران  است، گفت: متاسفانه حتی شوراهایی که در استان ها مثل شورای مرزی شکل گرفته کاملا تشریفاتی بوده و اختیاری ندارند.

وی افزود: متاسفانه ما حتی در اعتبارات نوسازی مدارس اختیاری نداریم، مثلا نمی توانیم پروژه ای که ۹۰ درصد تکمیل شده و نیاز به اعتبارات جزئی داریم را تکمیل کنیم، چرا که باید اعتبارات آن را صرف پروژه ای که تنها ۲۰ درصد یا ۱۰ درصد پیشرفت داشته هزینه کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان به لحاظ شاخص های توسعه بسیار پایین تر از سایر مناطق کشور است، گفت: اقدامات خوبی طی سالیان گذشته برای این استان صورت گرفته، اما با این روش ها نمی توان منطقه ای که به تعبیر رهبر انقلاب تنگه احد سیستان و گنج پنهان بلوچستان است را از محرومیت بزداییم.

مدرس خیابانی تصریح کرد: نگاهی که مدنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه در زمینه به میدان آوردن مردم و خصوصی سازی است، به هیچ عنوان در بدنه نظارتی دستگاه ها وجود ندارد و مدیران جرأت لازم برای تصمیمات مهم را ندارند.

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر نیز با بیان اینکه در تمام دنیا یک تا سه درصد از سود خالص صنایع صرف مسئولیت اجتماعی در همان منطقه می شود، گفت: لازم است این سیاست نیز در استان های جنوبی کشور اجرایی شود.

وی ادامه داد: همچنین صنایع باید ملزم شوند منابع خود را در بانک های استان خود سرمایه گذاری کنند نه در مرکز.

این استاندار کشور همچنین پیشنهاد کرد: در استان های جنوبی بیشتر اقدام به خام فروشی می شود، اما اگر صنایع پایین دستی راه اندازی شود، در استان ها اشتغال آفرینی نیز صورت می گیرد.

محمدی زاده یادآور شد: صنایع باید ملزم شوند حداقل ۵۰ درصد از کارکنان خود را از همان استانی که صنایع در آن راه اندازی شده به کار گیرند.

وی در پایان خواستار راه اندازی راه آهن شملچه- چابهار شد که به اقتصاد استان کمک بسیاری می کند.

رضا فتوحی معاون استاندار خوزستان، خوزستان را قطب اقتصادی کشور دانست و خواستار اختصاص ۲۰ درصد از درامدهای گمرکی به استان خوزستان شد تا بنادر خوزستان نیز بتوانند با بنادر امارات و کویت رقابت داشته باشند.

وی امنیت غذایی را موضوع بسیار مهمی دانست که با توجه به اینکه اکثر حجم آب خوزستان از آب های سطحی است، باید به آن توجه بیشتری صورت گیرد.

فتوحی تاکید کرد: ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی در خوزستان ضرورت دارد و این اقدام باید در خوزستان پیاده سازی شود.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان یکی از اساسی ترین مشکلات استان های جنوبی را معضل کمبود آب برشمرد و یادآور شد: بسیاری از اراضی استان کرمان به دلیل اینکه کاربری خود را از دست ندهند با صرف آب فراوان تحت کشور قرار می گیرد و این مسئله ۱۵ درصد آب استان را صرف خود می کند.

وی توجه به انرژی خورشیدی را یکی از اولویت های استان برشمرد و خواستار تخصیص بودجه توازن به اختیار استان ها در هزینه کرد شد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان با بیان اینکه براثر سیاستگذاری غلط در استان های جنوب مردم هرمزگان که به تجارت و صیادی مشغول بودند با ممنوعیت مواجه شدند و اکثر صیادان غیرمجاز خطاب شدند و در حال حاضر ۳ برابر صیادان مجاز، صیاد غیرمجاز داریم.

استاندار هرمزگان خواستار ورود به پرونده های مالیاتی توسط دستگاه های نظارتی شد و تصریح کرد: لازم است هزینه انتقال آب و انرژی واقعی شود تا نسبت به احداث صنایع در استان های جنوبی اقدام صورت گیرد. با این روند شاهدیم که تنها حدود ۳۰ درصد از اهداف برنامه محقق می شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری خانه ملت