مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون اعضای کتابخانه‌های عمومی به ۲ میلیون و ۶۰۰ نفر افزایش یافته است.

حامد عبدوس روز یکشنبه در آیین تقدیر از کتابداران در تالار مهتاب اهواز که به مناسبت سی و یکمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، گفت: تعداد فعال اعضای کتابخانه‌های عمومی از آغاز دولت سیزدهم تاکنون از حدود یک میلیون نفر به ۲ میلیون و ۶۰۰ نفر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این اتفاق‌ها حاصل زحماتی است که کتابداران برای رونق بخشیدن به فضای کتابخوانی و جذب اعضا و منابع کتابخانه‌ای گام برداشته اند، افزود: در این مدت شاهد افزایش ۲ برابری کتابخانه‌های سیار در کشور هستیم، بطوریکه امسال باتوجه به سیاست این نهاد برای توسعه عدالت فرهنگی، کتابخانه‌های سیار از ۳۳ مورد به ۵۱ کتابخانه سیار افزایش پیدا کرده است.

عبدوس یکی دیگر از سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در حوزه منابع را استفاده همه اقشار جامعه از فضای فرهنگی کتابخانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: رصد کتاب‌های جدید در حوزه بازار نشر از وظایف اداره کل تامین منابع کتابخانه‌ها است و پس از تهیه و کار کارشناسی برای کل کتابخانه‌های کشور ارسال می‌شوند، ضمن این که کتاب‌هایی که قرار است افراد و یا موسسه‌ها آن‌ها را اهدا کنند نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه کرد: امسال با تفاهم نامه‌ای که با وزارت ارشاد منعقد شد، حدود ۱۴۰ نشریه به کل کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال می‌کنیم که بسته به درجه کتابخانه‌ها نشریاتی که ارسال می‌شود، متفاوت است.

وی با اشاره به تجهیز بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی کشور با منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گفت: بحث تولید کتاب بریل برای نابینایان نیز به صورت متمرکز در چند استان پیگیری شده تا از این لحاظ منابع کتابخانه تجهیز شوند.

عبدوس می‌گوید: با توجه به اینکه بخش زیادی از اعضای فعال کتابخانه‌ها را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، سعی شده در حوزه خرید کتاب به این رده سنی توجه بیشتری شود.

دسترسی پیشنهاد کتاب به کتابداران در سامانه

وی درخصوص سامانه پیشنهاد کتاب گفت: در این سامانه سعی شده است که دسترسی پیشنهاد کتاب به کتابداران داده شود و از این طریق کتاب‌های که در کتابخانه موجود نباشد با تشخیص کتابدار به سامانه پیشنهاد شود، بنابراین از این جهت نیز اطلاع از ذائقه مخاطب شناسایی و به ما کمک می‌کند منابع پرتکرار در خرید متمرکز و تامین منابع مورد توجه قرار بگیرد.

عبدوس جذب منابع کتابخانه از ظرفیت مردمی را اتفاقی مبارک در استان‌های کشور دانست و افزود: استان فارس، آذربایجان شرقی و خوزستان در مسیر اهدای کتاب گام‌های خوبی برداشته اند که می‌طلبد با برنامه ریزی به شکل نظام‌مند در این حوزه نیز به جذب منابع کتابخانه کمک کرد.

  • منبع خبر : صداوسیمای خوزستان