رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دغدغه مردم اشتغال و معیشت و نگرانی آنها از بی ثباتی اقتصاد و گرانی است، گفت: ما در مجلس، به این موضوعات با اولویت پرداختیم. مهم ترین قوانینی که در مجلس تصویب شد عمدتا متمرکز بر بحث اقتصاد بوده است.

به گزارش کافه اقتصاد از صداوسیما ،رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم از شبکه یک سیما موضوع اقتصاد را دغدغه نخست کنونی کشور دانست و تصریح کرد: مهم‌ترین دغدغه مردم معیشت، اشتغال، نگرانی از بی‌ثباتی اقتصادی و گرانی کالاهاست.

محمدباقر قالیباف گفت: ما در مجلس به این موضوع با اولویت پرداختیم و مهم‌ترین قوانینی که تصویب کردیم، عمدتا متمرکز بر مسائل اقتصادی بوده است.

وی افزود: مثلا مسکن یکی از دغدغه‌های مهم مردم است، به نحوی که نه فقط در یک نوبت کاری بلکه اگر در دو نوبت کاری هم اشتغال داشته باشند، با وجود گرانی قیمت مسکن، خرید خانه برای آنها ممکن نیست.

رئیس مجلس تصریح کرد: اگر روزی مردم تصورشان این بود که با افق روشنی می‌توانند صاحب مسکن شوند، اما اکنون نگرانند که آیا می‌توانند اجاره مسکن آنها را تأمین کنند؟

قالیباف گفت: مجلس موضوع مربوط به تولید مسکن را در دستور کار قرار داد و در این چارچوب سعی کردیم به همه ضعف‌هایی که در گذشته در این حوزه وجود داشت، توجه کنیم. حتی در مسکن مهر که از اقدامات خوب بود، اشکالاتی وجود داشت که سعی کردیم آن را رفع کنیم.

رئیس مجلس تأکید کرد: مهم‌ترین اقدامی که در حوزه مسکن کردیم، این بود که مسکن را به نگاه دولتی‌ساز پیش نبریم، بلکه باید تلاش کنیم از ظرفیت مردم یعنی تولیدکنندگان انبوه استفاده شود و دولت نیز از ظرفیت‌های خود به نحوی استفاده کند که قیمت تمام‌شده مسکن برای مردم قابل قبول و ارزان باشد.

قالیباف، عدد تقریبی قیمت مسکن را در مناطق مختلف جغرافیایی از ۴۵ تا ۵۵ درصد مربوط به زمین دانست و تأکید کرد: برای کاهش قیمت مسکن باید از زمین‌های مازادی که در بخش‌های دولتی وجود دارد، برای ساخت مسکن استفاده کنیم.

وی گفت: در این چارچوب دیدید که قانون ساخت مسکن را تصویب و ابلاغ کردیم و دولت نیز نام‌نویسی از حائزان شرایط را آغاز کرد. در اقدام موقت، اما اثرگذار دیگری، دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه را مصوب کردیم.

محمدباقر قالیباف در ادامه با اشاره به بحث عرضه و تقاضا که مهم‌ترین موضوع در عرصه مسکن است، افزود: بخش اعظمی از خانه‌های خالی مربوط به بنگاهداری بانک‌ها است که ساخته‌اند و با نگاه تجاری باید به آن‌ها مالیات تعلق بگیرد.

رئیس مجلس گفت: مالیات بر خانه‌های خالی حتماً مالکان را مجبور خواهد کرد یا اجاره بدهند یا به فروش بگذارند. همچنین مالیات بر عایدی سرمایه به موازات این موضوع بوده که مراحل نهایی آن در مجلس برای تصویب در حال بررسی است.

قالیباف با اشاره به حرکت مجلس با یک برنامه مدون و روشن، افزود: جدا از مالیات بر خانه‌های خالی و عایدی سرمایه، بحث تولید مسکن مورد توجه مجلس و یکی از دغدغه‌های جدی نمایندگان برای اقتصاد و قدرت حفظ خانواده و تأمین زندگی مردم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر تا قبل از این می‌گفتیم یک کارگر باید ۷۰ درصد حقوق خود را بابت اجاره خانه پرداخت کند، امروزه باید گفت که بیشتر مردم دو شیفت کار می‌کنند تا بتوانند با یک شیفت آن، اجاره منزل پرداخت کنند.

قالیباف گفت: در حوزه کمک معیشتی، اقدامات جدی در دست هستند تا بخش بزرگی از فشار روی مردم برداشته شود.

ارجاع تخلف مربوط به تعرفه گاز پرمصرف‌ها به قوه قضائیه

رئیس مجلس شورای اسلامی از ارجاع تخلف مربوط به دریافت گازبهای خانوار‌های پرمصرف به قوه قضائیه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که دستگاه قضایی به این تخلف رسیدگی کند.

محمدباقر قالیباف گفت: یکی از موضوعات مهمی که اشاره کردم، مربوط به ثروت‌هایی است که به سرعت تبدیل به ظرفیت‌هایی می‌شود که می‌توانیم از آن برای رفع مشکلات جاری مردم، افزایش تولید و اصلاح زیرساخت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به افزایش مصرف انرژی در کشور افزود: اگر مصرف گاز و دیگر انرژی‌های فسیلی در کشور را با معیار بشکه نفت محاسبه کنیم، روزانه بیش از ۵ میلیون بشکه نفت مصرف داخلی داریم و این پرسش مطرح می‌شود که چرا به رغم پرداخت یارانه تا این حد مصرف می‌کنیم؟

رئیس مجلس گفت: اکنون خانوار‌های پرمصرف در کشور ۲۱ برابر دیگر قشر‌ها گاز مصرف می‌کنند و حال آن که قانون دریافت گازبهای مصرفی از آنان از سال ۹۴ تاکنون باید اجرا می‌شد که این قانون اجرا نشده است.

قالیباف افزود: این در حالی است که خانوار‌های کم مصرف که افراد تحت پوشش هستند، هزینه گازبها باید برای آنان رایگان باشد و از پر مصرف‌ها به شکل پلکانی افزایش یابد، اما این قانون اجرا نشد.

وی تأکید کرد: در مجلس تخلفاتی که در گذشته روی داده است، پیگیری می‌کنیم. وقتی این موضوع را طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی در صحن علنی تخلف قطعی دانستیم، به قوه قضائیه ارجاع دادیم.

رئیس مجلس گفت: البته این مشکل فقط مربوط به انرژی نیست، بلکه حوزه معادن و فولاد را نیز در بر می‌گیرد، چنان‌که فولاد و سیمان با نیروی کار، مواد اولیه و انرژی ارزان تولید می‌شود، اما فروش آن طبق نرخ جهانی است.

قالیباف تأکید کرد: ساماندهی این حوزه‌ها به تصمیمات شجاعانه و عادلانه نیاز دارد و من امروز به همکارانم گفتم که اکنون زمان آن فرا رسیده است که دولت و مجلس شجاعت و آبرو به خرج دهند و این مشکلات را رفع کنیم. ما در مجلس، مصمم هستیم با دولت سیزدهم، این اصلاحات را آغاز کنیم، به‌ویژه در اصلاح یارانه‌هایی که پرداخت می‌شود.

به توافق عادلانه و عزتمندانه امیدواریم

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: اگر اروپا به تعهدات خود عمل کند مطمئنیم می توانیم با گفتگوی عزتمندانه به مذاکره و توافق عزتمندانه ای دست پیدا کنیم.

قالیباف با اشاره به تحریم که علت اصلی وضعیت کنونی معیشتی مردم است، تصریح کرد: در آغاز مجلس برای رفع تحریم قانونی را در مجلس تصویب کردیم تا جاده یک طرفه تحریمی به دولت و مردم ایران که از سوی امریکا و اروپا به وجود آمده بود، به زبان دیپلماسی در عرصه بین المللی تبدیل شود تا بدانند سیاست ها و تصمیمات قطعی ما در عرصه بین الملل چیست.

رئیس مجلس با اشاره به اقدامات یک طرفه ایران در اجرای برجام مثل پروتکل الحاقی گفت: این اقدامات قرار بود در مقابل برخی تحریم ها اتفاق بیفتد ولی متأسفانه هیچ اقدامی از سوی آنها انجام نشد

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما