بیم آن می‌رود که در صورت گسترش تظاهرات و هجوم به میادین نفتی در جنوب عراق، بازار جهانی بیش از ۳ میلیون بشکه در روز از صادرات خود را از دست بدهد.

به نقل از الجزیره، مردم بغداد و استان‌های جنوبی پس از وخامت اوضاع، در نتیجه تصمیم جنبش صدر برای کناره گیری از سیاست، برای خرید مایحتاج خود به بازار‌ها حمله کردند و تظاهرکنندگان به مقر‌های دولت و احزاب شیعی هجوم بردند.

تظاهرکنندگان که بیشتر آن‌ها از حامیان صدر بودند، میدان نفتی الاحداب در استان واسط (جنوب کشور) را که بیش از ۱۲۰ هزار بشکه در روز تولید می‌کند، و نیز بندر ام قصر را بستند. همچنین با ادامه درگیری‌های مسلحانه در داخل منطقه سبز (مرکز بغداد) تا صبح امروز سه شنبه، علاوه بر درگیری با نیرو‌های امنیتی بین افراد مسلح از احزاب مختلف نیز زد و خورد در جریان بوده است.

امارات و ایران پرواز‌های خود با عراق را به حالت تعلیق درآوردند و چندین کشور از اتباع خود خواستند که هر چه سریعتر این کشور را ترک کنند، زیرا می‌ترسند که اوضاع بیشتر وخیم‌تر شود. این بحران سرمایه گذاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد. زیرا اکثر سرمایه گذاران کشور را ترک خواهند کرد و به دنبال محیط امن دیگری می‌گردند و این بدان معناست که عراق میلیارد‌ها دلار ضرر خواهد کرد.

  • منبع خبر : ایبنا