درکنار فهرست طولانی بیماری ها برای پرهیز از غذاهای پرقند ، یک مطالعه جدید بیماری سنگه کلیه را برای مصرف کنندگان قند افزوده است.

محققان دریافتند که در میان بیش از ۲۸ هزار بزرگسال آمریکایی، کسانی که قندهای افزوده زیادی در رژیم غذایی خود دارند، بیشتر احتمال دارد که سابقه سنگ کلیه داشته باشند. افرادی که در گروهی که بیشترین شکر را مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که کمترین شکر را مصرف می کردند، ۳۹ درصد بیشتر احتمال داشت که سنگ داشته باشند.

 

به گفته دکتر جاناتان خوسید، متخصص در درمان سنگ کلیه ، برای افرادی که سعی در جلوگیری از عود سنگ کلیه دارند، بهتر است بر توصیه های رژیم غذایی دقیق تری با هدف مواد شیمیایی تشکیل دهنده سنگ در ادرار تمرکز کنند.

خوسید که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: با این حال، محدود کردن قندهای افزوده مطمئناً برای سلامت کلی مفید است.

وی خاطرنشان کرد که برخی از پیامدهای سلامتی مرتبط با رژیم غذایی مملو از قند – مانند چاقی و دیابت نوع ۲ – نیز از عوامل خطر برای سنگ کلیه هستند.

بر اساس گزارش بنیاد ملی کلیه، سنگ کلیه شایع است و حدود ۱۰ درصد از افراد را در برخی مواقع مبتلا می کند. اغلب، آنها می توانند از طریق ادرار دفع شوند. اما اگر یک سنگ بزرگ باعث انسداد ادرار یا درد غیرقابل تحمل شود، ممکن است پزشکان نیاز به برداشتن آن داشته باشند.

ادرار حاوی مواد معدنی محلول مختلف و مواد دیگر است. خوسید توضیح داد که سنگ های کلیه زمانی تشکیل می شوند که ترکیب شیمیایی طبیعی ادرار به هم نخورد. ممکن است مقدار زیادی از یک ماده شیمیایی وجود داشته باشد، یا مقدار دیگری از آن کافی نباشد – یا مایع بسیار کمی در ادرار وجود داشته باشد که همه آنها را رقیق کند. از آنجا، کریستال ها شروع به تشکیل شدن می کنند و در توده سختی که سنگ کلیه است جمع می شوند.

خوسید گفت که بیشتر این سنگ ها حاوی کلسیم هستند — که ارتباط چندانی با کلسیم در رژیم غذایی ندارد. با این حال، عادات غذایی وجود دارد که اهمیت دارد. توصیه های کلی قدیمی در مورد پیشگیری از سنگ کلیه شامل نوشیدن آب فراوان (برای افزایش حجم ادرار) است. سدیم را محدود می‌کند، زیرا باعث می‌شود کلیه‌ها کلسیم بیشتری را به ادرار دفع کنند و پروتئین‌های حیوانی را به دلیل تأثیر آنها بر شیمیایی ادرار کاهش دهند.

اما به گفته محققان در مطالعه جدید به سرپرستی دکتر شان یین، از بیمارستان وابسته کالج پزشکی شمال سیچوان در چین، مشخص نیست که آیا قندهای افزوده ممکن است با خطر سنگ کلیه مرتبط باشد یا خیر.

محققان با تجزیه و تحلیل داده های یک مطالعه طولانی مدت بر روی ۲۸۳۰۰ بزرگسال ۲۰ ساله و بالاتر که بخشی از این مطالعه بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ بودند، تمرکز کردند.

به طور کلی، ۱۰٪ گفتند که سابقه سنگ کلیه دارند.این شانس ها همزمان با مصرف قندهای افزوده شده توسط افراد افزایش می یابد جمع آوری شده است.

شرکت کنندگانِ مطالعه در ۲۵ درصد بالای مصرف شکر، ۳۹ درصد بیشتر از افرادی که در ۲۵ درصد پایینی قرار داشتند، به سنگ کلیه مبتلا شدند. این پس از آن بود که محققان تغییرات آماری را برای سایر عوامل مانند وزن بدن، دیابت و کیفیت کلی رژیم غذایی انجام دادند.

وقتی تیم یین از زاویه دیگری به چیزها نگاه می کرد، تصویر مشابه بود: افرادی که حداقل ۲۵ درصد کالری روزانه خود را از قندهای افزوده دریافت می کردند، ۸۸ درصد بیشتر احتمال داشت که سابقه سنگ کلیه را گزارش کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از ۵ درصد مصرف می کردند. کالری آنها از قند است.

به گفته دکتر دیوید گلدفارب، یکی از مدیران برنامه پیشگیری از سنگ کلیه در NYU Langone در نیویورک، در حالی که یافته ها علت و معلولی را اثبات نمی کنند، اما دلایل متعددی وجود دارد که چرا افراد مستعد ابتلا به سنگ ممکن است بخواهند قندهای اضافه شده را محدود کنند.

گلدفارب می‌گوید: «از مدت‌ها قبل شواهدی وجود دارد که قند باعث افزایش کلسیم در ادرار می‌شود».

او خاطرنشان کرد که رژیم های غذایی مملو از قند ممکن است رابطه غیرمستقیم با سنگ کلیه داشته باشند – با تحریک افزایش وزن و کمک به شرایطی مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت.

گلدفارب گفت: “به طور کلی، تغییرات رژیم غذایی که از سلامت کلیه حمایت می کند با کاهش میزان سنگ کلیه نیز مرتبط است.”

به گفته خوسید، اما زمانی که مردم قبلاً از یک بیماری سنگ کلیه رنج برده‌اند – و به طور قابل‌توجهی می‌خواهند تکرار آن را خنثی کنند – ممکن است یک رویکرد «مناسب» برای رژیم غذایی بهترین کار باشد.

او گفت که اغلب به بیماران گزینه آزمایش ادرار ۲۴ ساعته را پیشنهاد می‌کند، که در آن نمونه‌هایی را طی ۲۴ ساعت جمع‌آوری می‌کنند تا از نظر سطوح کلسیم، سدیم، اسید اوریک و سایر مواد کلیدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. این می تواند به تغییرات خاص رژیم غذایی کمک کند.

  • منبع خبر : هلث