کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه جمهوری آذربایجان مهاجرت بیش از یکصد هزار ارمنی را از قره باغ سازماندهی کرد، گفت: این جنایت بدون پاسخ نمی‌ماند.

به گزارش تارنمای ارمنستانی «نیوز آرمن»، کولونا چهارشنبه گفت: مهم نیست که جمهوری آذربایجان اوضاع را چگونه جلوه می‌دهد. این کشور مهاجرت بیش از یکصد هزار ارمنی از قره باغ را برنامه‌ریزی و سازماندهی کرد. این جنایت بدون پاسخ نمی‌ماند.

نازلی باغداساریان سخنگوی نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هفته گذشته اعلام کرد که یکصد هزار و ۴۱۷ نفر از منطقه قره باغ وارد ارمنستان شدند.

باغداساریان همچنین گفت که در مجموع ۲۱ هزار و ۴۳ خودرو از پل هاکاری که ارمنستان را به قره باغ کوهستانی متصل می‌کند، عبور کرده‌اند.

پاشینیان گفته است که مهاجرت قومی ارامنه به منزله «اقدام مستقیم پاکسازی قومی و محروم کردن مردم از سرزمین مادری» آنها است. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان این مساله را رد و اعلام کرد که مهاجرت دسته جمعی ساکنان منطقه «تصمیم شخصی و فردی آنها بوده و ربطی به جابجایی اجباری ندارد».

جمهوری آذربایجان ماه گذشته عملیاتی را در قره باغ انجام داد که در پی آن دولت خودخوانده این منطقه انحلال خود را اعلام کرد و ده‌ها هزار ارمنی نیز از آنجا خارج شده و به ارمنستان رفتند.

قره‌باغ بعد از سقوط امپراطوری روسیه در سال ۱۹۱۷ مورد ادعای ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار گرفت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ طی یک جنگ از جمهوری آذربایجان جدا افتاد.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی قره‌باغ را باز پس گرفت و اخیرا نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ، ارمنی‌های حاضر در این منطقه به شروط جمهوری ارمنستان مبنی بر خلع‌ سلاح این منطقه تن دادند.

  • منبع خبر : ایرنا