سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: دو هیئت از ایران به بحرین رفته است از جمله هیئت فنی که شاهد همکاری بسیار خوب منامه با آنان بودیم.

به گزارش کافه اقتصاد به نقل از صداوسیما؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران به یک سال پرتلاش در وزارت خارجه علی رغم کارشکنی‌های دشمن اشاره کرد و گفت در مجموع کارنامه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کارنامه برجسته‌ای است.

رژیم صهیونیستی دچار شکاف سیاسی و اجتماعی شده است

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: در روز‌های گذشته در صحنه فلسطین شاهد تحولات خاصی بودیم، رژیم صهیونیستی به رغم دست و پنجه نرم کردن با شکاف سیاسی و اجتماعی، رفتار تجاوزکارانه، حملات جدید علیه مناطق فلسطینی و هتک حرمت مقدسات مسلمانان انجام داده است.

 

در آستانه روز جهانی قدس شاهد خروش همه ملت‌های آزاده جهان خواهیم بود

 

آقای کنعانی با اشاره به اینکه در ماه رمضان در آستانه روز جهانی قدس قرار داریم گفت: اطمینان داریم شاهد خروش ملت‌های مسلمان و همه ملت‌های آزاده جهان خواهیم بود کما اینکه در همین روز‌های اخیر هم شاهد برگزاری نشست‌ها و اجتماعات در تعداد قابل توجهی از کشور‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله آمریکا و اروپا بودیم.

هیات ایرانی به عربستان می‌رود

آقای کنعانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره سفر هيأت ایرانی به عربستان گفت: هیأت فنی عربستان روز شنبه وارد تهران و مشهد شد؛ بر مبنای همان توافق طی چند روز آینده شاهد عزیمت هیأت فنی ایران به عربستان خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره احتمال حضور هیئت ایرانی در مذاکرات صلح در یمن گفت: ما در این باره همواره شاهد موضع اصولی بودیم؛ از ابتدا راهکار نظامی برای یمن را مردود اعلام کرده بودیم و تنها راهکار را گفتگوی سیاسی می‌دانستیم در این ارتباط جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که صاحب نقش در منطقه است به دنبال خاتمه جنگ بوده از تمدید آتش بس پایدار حمایت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه این ملت یمن است که باید نسبت به آینده کشورش تصمیم بگیرد و هیچ کس حق ندارد به جای مردم یمن تصمیم گیری کند و موضوعی را بر اراده آن‌ها تحمیل کنید اعلام کرد: اگر سازمان ملل از ما نقشی آفرینی را مطالبه کند مشارکت خواهیم داشت.

ایران در جهت ثبات در عراق تلاش کرده است

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر حمل و نقل عراق به تهران گفت: ما نیازمند تقویت ترانزیت و زیرساخت‌های آن بین دو کشور هستیم؛ از جمله شبکه ریلی شلمچه بصره که دولت عراق متعهد شد تعهداتش از جمله تامین بودجه را انجام دهد. احداث پل روی شط العرب هم موضوعی است که ایران مسئولیت آن را پذیرفت. توافق دیگر، مین زدایی از برخی مناطق است که طرف عراقی مسئولیت آن را پذیرفته است. در صورت تحقق این‌ها خطوط ریلی ایران به عراق و حتی دیگر کشور‌ها از جمله اردن یا ترکیه متصل می‌شود.

کنعانی: فضای مثبتی با بحرین ایجاد شده است

آقای کنعانی درباره انتشار اخباری درباره از سرگیری روابط ایران و بحرین گفت: شاهد فضای مثبت ایجاد شده در منطقه از جمله از سرگیری روابط ایران و عربستان هستیم. درباره بحرین هم شاهد فضای مثبت توام با خوشبینی هستم. در حوزه اعلامی و خبری به استقبال تحولات آینده نمی‌روم؛ اما دو هیأت از ایران به بحرین رفته از جمله هیأت فنی که شاهد همکاری بسیار خوب منامه با این هیأت بودیم. همچنین هیأت پارلمانی ایران برای اجلاس بین المجالس به منامه رفته بود که فرصت گفتگو بین هیآت‌های دو کشور فراهم شده بود.

روابط ایران و امارات روابط رو به جلویی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتشار اخباری درباره احتمال سفر مقامات امارات متحده عربی به تهران گفت: روابط بین دو کشور، روابط رو به جلویی است. با توجه به ابتکارات صورت گرفته شاهد ارتقای روابط بودیم و در مجموع شاهد تقویت همکاری‌ها بین دو‌کشور هستیم؛ سفر مقامات عالیه این کشور هم در حال برنامه ریزی است.

 

اگر اروپا حسن نیت نشان دهد ایران استقبال می‌کند

 

آقای کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت همکاری ایران و سه کشور اروپایی عضو برجام، با اشاره به اینکه دولت همواره اعلام کرده به دنبال ایجاد روابط متوازن با همه کشورهاست و در این بازه حوزه اروپا مستثنی نبوده است، گفت: متاسفانه اروپا در چند ماه گذشته با مداخله در امور داخلی ایران فرصت تعامل با ایران را از دست داد؛ اما اروپا می‌تواند در رفتارش تجدید نظر کند. وی با اشاره به اینکه اخیرا ابتکار عمل‌هایی در حوزه تعامل ایران و اروپا مطرح شده؛ گفت: اگر اروپا حسن نیت نشان دهد ایران استقبال می‌کند.

آقای کنعانی با بیان اینکه ایران آماده جمع بندی مذاکرات و زمینه سازی اجرای آن است اظهار داشت: البته به شرط اینکه همه طرف‌های برجامی به تعهدات خودشان برگردند. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تبادل زندانیان (بین ایران و آمریکا) نیز گفت: از منظر ایران امکان تبادل براساس توافقی که قبلا انجام شده بود. فراهم است به شرط اینکه طرف مقابل هم به توافق انجام شده پایبند باشد.

نقش چین در مناسبات ایران و عربستان سازنده بود


آقای کنعانی در پاسخ به سوالی درباره نقش چین برای میانجیگری بین ایران و عربستان با اشاره به نگاه مثبت دولت چین برای تکمیل روند گفتگو‌های ایران و عربستان گفت: با توجه به حسن میزبانی چین این توافق انجام شد که مورد تشویق و قدردانی است. امیدوار هستیم همه کشور‌هایی که برای پایان دادن به بحران‌ها ظرفیت دارند از آن استفاده کنند.

استقبال ایران از هرگونه تحولات مثبت در روابط با مصر


کنعانی در خصوص گفته یکی از مقامات مصر برای اعطای روادید به گردشگران ایرانی به مصر گفت: بله ما این را از رسانه‌ها شنیدیم. یه طور عام ما از هرگونه تحول مثبت در تقویت ارتباطات مردمی میان دو ملت ایران و مصر استقبال می‌کنیم. در ارتباط با سفر شهروندان مصری به ایران ما محدودیتی قایل نبوده و نیستیم و از هرگونه تحولات مثبت استقبال می‌کنیم.


اجراي توافق جامع ميان ایران و عربستان سعودی


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره توافقات اقتصادی بین ایران و عربستان گفت: یک توافق نامه جامع تجاری، فرهنگی ورزشی و سیاسی در سال ۷۷ شکل گرفته بود که قرار شد اجرای همان توافق در دستور کار باشد؛ همچنین امیداوار هستیم کمیسیون مشترک ایران و عربستان را برگزار کنیم و با این کار این ظرفیت فراهم است که روابط تجاری رونق پیدا کند.

وی افزود: در بیانیه منتشر شده بعد از توافق هم، بر تسهیل خدمات صدور روادید برای شهروندان دو کشور، هم برای سفر زیارتی و هم برای تجار و بازرگانان، مورد تاکید بوده است.

روابط با جمهوری آذربایجان به عنوان کشور همسایه برای ما حائز اهمیت است


سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط با آذربایجان گفت: روابط با جمهوری آذربایجان به عنوان کشور همسایه برای ما حائز اهمیت است. ما تاکید داریم که باید بر مصالح مشترک تمرکز کنیم و اجازه سوء استفاده به طرف‌هایی که مایلند با ایجاد تنش منافع خودشان را محقق کنند، داده نشود. ما همواره تاکید کردیم بر چارچوب‌های سیاسی و تاکید کردیم که روابط دو کشور دشمنانی دارد که مایل نیستند بر اساس حسن همسایگی پیش برود. ما تلاش کردیم که با توسل به مذاکرات دیپلماتیک به کم کردن تنش کمک کنیم.

آقای کنعانی گفت: متناسب با اتفاقاتی که اخیرا شاهد بودیم و متاسفانه شتاب زده بود، با ابتکار عمل دیپلماتیک گفتگوی وزرای خارجه ایران و آذربایجان انجام شد. گفتگو‌های انجام شده مثبت و سازنده بود و اینکه سوءتفاهمات برطرف شود و ما روابط را در مسیر طبیعی خودش هدایت کنیم. ما ارزیابی موقتی داریم و امیدواریم با هماهنگی طرف آذربایجانی گام‌های بعدی را انجام دهیم و روابط را به مسیر صحیح خودش برگردانیم.

در تلاشیم رابطه با آذربایجان را به روند صحیح برگردانیم 


سخنگوی وزارت امور خارجه با شتاب‌زده و غیرسازنده خواندن موضع اخیر جمهوری آذربایجان درباره ایران گفت: در تلاشیم با هماهنگی طرف آذربایجانی فضای موجود را تدبیر و روابط را به روند صحیح برگردانیم و مانع از تلاش بدخواهان شویم.

کنعاني در پاسخ به سوالی درباره همکاری کشور‌های اسلامی در حمایت از فلسطین، با اشاره به اینکه در روز‌های اخیر شاهد گفتگو‌های تلفنی رئیس جمهور با تعدادی از همتایان در کشور‌های اسلامی بودیم اظهار داشت: وزیر امور خارجه هم با تعدادی از همتایان در کشور‌های اسلامی گفتگو داشته و بر نقش سازمان همکاری اسلامی در حمایت از مسئله فلسطین و ضرورت تشکیل جلسه فوق العاده این سازمان تاکید شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره زمان دقیق باز شدن سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران و عربستان با اشاره به اینکه دو طرف در پکن توافق کردند در روز‌های آینده اقدامات اجرایی را برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها فراهم کنند، گفت: براساس آنچه در پکن رخ داد و بیانیه مشترک دو طرف، عملا روابط رسمی دو کشور برقرار شد و برای فعال سازی روابط و فعالیت سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های سیاسی نیازمند اقدامات اجرایی بودیم و توافق شد سریعا هیأت‌ها به سمت کشور مقابل عزیمت کنند و در همین خصوص اکنون هیأت عربستان در ایران حضور دارد و طی دو سه روز آینده هیأت ایران عازم عربستان خواهد شد.

منتقد عملکرد سوء آمریکا در اشغال عراق هستیم


آقای کنعانی در پاسخ به سوالی درباره سالگرد اشغال عراق هم اظهار داشت: شاهد شکل گیری روندی در عراق هستیم که ملت عراق در روند دموکراتیک با مراجعه به صندوق آرا نمایندگان را انتخاب می‌کنند؛ ما همواره به انتخاب ملت عراق احترام گذاشتیم و ایران در بیست سال گذشته برای تشکیل دولت مردمی و منتخب در عراق روابط خود را با عراق براساس نیاز‌های عراق مدیریت و برنامه ریزی کرده است.

وی ادامه داد: به رغم اینکه نسبت به عملکرد سوء آمریکا در اشغال عراق منتقد هستیم، ولی دولت ایران همواره در جهت تحکیم ثبات، امنیت و آرامش در عراق تلاش کرده و ایران شریک مهم و اثرگذاری برای عراق بوده است. در طول سال‌های گذشته سنگ بنای بسیار خوبی در روابط دوجانبه با عراق با همت دو دولت بنیانگذاری کردیم و روابط دو کشور روی ریل مناسبی است. علاوه بر حوزه‌های سیاسی و امنیت در حوزه‌های اقتصادی شاهد روابط گرم و نزدیک هستیم. حجم مبادلات تجاری ایران و عراق قابل توجه است و دو طرف از شرکای تجاری تراز اول منطقه هستند و نسبت به روابط دو جانبه هم دستاورد‌های بسیار خوبی را شاهد هستیم و هم افق پیش رو روشن و دلگرم کننده می‌دانیم. در سطوح دولتی ارتباطات نزدیک و گفتگو‌ها بین وزارتخانه‌ها و نهاد‌ها برقرار است و در حوزه مردمی هم شاهد ارتباطات هستیم.

گفتگوی وزرای خارجه ایران و آذربایجان همراه با اراده سیاسی و برای برطرف شدن سوءتفاهمات بود

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تفسیر‌های نامناسب در رسانه‌های جمهوری آذربایجان درباره روابط با ایران و بحث تغییر سفیر ایران در باکو اعلام کرد: تحول در پست‌های دیپلماتیک در وزارت امور خارجه امری مرسوم است و اتفاق جدیدی هم در ارتباط با جمهوری آذربایجان قرار نیست رخ دهد. نکته جدیدی بر مواضع گذشته ایران در ارتباط با تحولات قفقاز نداریم و یک بار دیگر بر مواضع خود برای حفظ مرز‌ها در منطقه و اینکه مسائل بحرانی در منطقه باید در چارچوب رویکرد‌های سیاسی مورد حل و فصل قرار بگیرد تأکید می‌کنیم.

آقای کنعانی با اشاره به اینکه متناسب با اتفاقاتی که اخیرا از سوی جمهوری آذربایجان شاهد بودیم و متاسفانه شتاب زده و غیرسازنده بود، گفتگوی تلفنی بین وزرای خارجه ایران و آذربایجان انجام شد؛ اظهار داشت: این گفتگو مثبت و سازنده و همراه با بیان اراده سیاسی برای ادامه گفتگو و برطرف شدن سوءتفاهمات بود. تلاش داریم با هماهنگی طرف آذربایجانی گام‌های بعدی را برداریم که فضای موجود را تدبیر و مدیریت و روابط را به روند صحیح خود برگردانیم و مانع از تلاش بدخواهان شویم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره سفر سلطان عمان به تهران اعلام کرد زمان مناسب انتخاب و اطلاع رسانی خواهد شد. روابط دو کشور دارای وجوه و ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

آقای کنعانی درباره صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه هم گفت: این از موضوعات داخلی عراق است و در این خصوص به عنوان موضوع داخلی عراق، نظری نداریم.

اقدامات غیرقانونی آمریکا در سوریه پایان‌یابد


وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی و همچنین آمریکا در سوریه گفت: این اقدامات متجاوزانه و محکوم است. حضور نظامی آمریکا در سوریه اشغالگرانه است و هیچ مبنای قانونی ندارد و مبتنی بر هیچ مصوبه بین‌المللی و دعوت از سوی سوریه نیست. نفس حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی و اقدامات نظامی آمریکا هم باید پایان یابد.

مداخله خارجی در امور داخلی لبنان کمک کننده نخواهد بود


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روابط ایران و عربستان و تاثیر آن بر لبنان گفت: موضوع لبنان از پرونده‌های مهم منطقه‌ای است. نگاه ایران به مسئله لبنان کاملا واضح و روشن است. طرف‌های سیاسی لبنان لازم است بدون مداخله خارجی و تعیین رئیس جمهور به توافق برسند و مبتنی بر منافع ملی تصمیم بگیرند. مداخله خارجی در امور داخلی لبنان کمک کننده نخواهد بود. اینکه کشور‌ها به شکل گیری توافق بین طرف‌ها در لبنان کمک کنند امر قابل قبولی است. ایران و عربستان کشور‌های مهمی در منطقه هستند و در صورتی طرف‌های لبنانی از ایران درخواست کمک کنند ایران آماده کمک در این زمینه است. ثبات و آرامش در منطقه تاثیرات تدریجی بر دیگر پرونده‌ها خواهد داشت که لبنان از این موضوع مستثنا نیست و امیدواریم شاهد تکمیل روند سیاسی در لبنان باشیم.