فهرست تیم ملی فوتبال اسپانیا برای جام جهانی در شرایطی اعلام شد که بازیکنان بزرگی چون سرخیو راموس، داوید دخیا، جرارد پیکه و کپا آریزابالاگا در آن جایی ندارند.

پایگاه خبری کافه اقتصاد


تیم ملی اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۰ موفق شد با هدایت ویسنته دل بوسکه برای اولین بار در تاریخ به قهرمانی در جام جهانی برسد. اسپانیا به عنوان قهرمان یورو ۲۰۰۸ پا به مسابقات جام جهانی آفریقای جنوبی گذاشت و آندرس اینیستا هافبک اسپانیایی خاص‌ترین گل دوران ورزشی‌اش را در فینال این مسابقات برابر هلند به ثمر رساند. این گل موجب شد که تیم ملی اسپانیا تنها قهرمانی‌اش را در جام جهانی جشن بگیرد. تیم ملی اسپانیا در حالی در جام جهانی ۲۰۱۰ موفق شد به قهرمانی برسد که در اولین دیدار خود برابر سوئیس با یک گل شکست خورد اما در ادامه مسابقات با قدرت ظاهر شد و موفق شد با شکست هلند در بازی نهایی با گل دیرهنگام آندرس اینیستا برای اولین بار قهرمانی در بزرگترین رویداد فوتبالی جهان را تجربه کند.

تیم ملی اسپانیا به بازی اصطلاحاً «تیکی تاکا» به معنای پاسکاری و حرکت‌های جمعی خود معروف است. این تیم از لحاظ دفاعی جزو برترین تیم‌های اروپا است. اسپانیا سال ۱۹۰۴ به لیست فیفا اضافه و فدراسیون ملی فوتبال این کشور، پنج سال بعد تأسیس شد.

«چشم‌سرخ‌ها» و «ماتادورها» القاب تیم ملی فوتبال اسپانیا است. این تیم موفق شده به قهرمان یورو ۱۹۶۴، یورو ۲۰۰۸، یورو ۲۰۱۲ و جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی برسد و تنها تیم اروپایی است که توانسته قهرمان سه جام متوالی بین‌المللی شود. اسپانیا در سال ۲۰۰۸ برای نخستین‌بار به صدر جدول رده‌بندی فیفا صعود کرد و اکنون در جایگاه هفتم قرار دارد.

 

گزارش تصویری/ جشن قهرمانی تیم ملی فوتبال اسپانیا - خبرگزاری مهر | اخبار  ایران و جهان | Mehr News Agency

 

ستاره تیم: فران تورس

مهاجم اسپانیا در ۳۰ بازی برای تیمش ۱۳ گل به ثمر رسانده و عملکرد خوبش در یورو ۲۰۲۰ نشان داد که در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و به همین خاطر راهی بارسلونا شد تا حضور در لالیگا را با این تیم تجربه کند. او می‌تواند یکی از پدیده‌های این دوره از رقابت‌ها در قطر باشد.

آندرس اینیستا: درمورد اینیستا حرفی باقی نمی‌ماند. تنها قهرمانی اسپانیا در جام جهانی به لطف گل اینیستا در دقیقه ۱۱۶ وقت‌های اضافی در بازی فینال مقابل هلند بود. اینیستا یکی از اسطوره‌ها و فوتبالیست‌های معروف اسپانیایی است که ۱۶ سال در پست هافبک برای باشگاه بارسلونا توپ زد و در سن ۳۷ سالگی در باشگاه ویسل کوبه در کشور ژاپن بازی می‌کند.

ایکر کاسیاس: ایکر کاسیاس جزو اسطوره‌ها و دروازه‌بان معروف اسپانیایی است. ایکر کاسیاس سابقه کاپیتانی هم در تیم ملی اسپانیا و هم در باشگاه رئال مادرید را دارد. وی موفق به کسب جام جهانی، جام ملت‌های اروپا، قهرمانی در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا و تعداد زیادی عناوین فردی شده است. دستاورد بزرگ کاسیاس قهرمانی در جام جهانی بود که تنها با دریافت دو گل توانست اسپانیا را به این جام برساند.

ژاوی هرناندز: به گفته برخی مفسرین ژاوی بهترین بازیکن اسپانیایی تا به امروز است. او نه گل بسیاری به ثمر می‌رساند و نه توانایی فیزیکی و سرعتی بالایی داشت، اما چیزی که ژاوی را از دیگر بازیکنان متمایز می‌کرد بازی استادانه وی بود. در تاریخ جام جهانی هیچ بازیکنی به‌اندازه ژاوی پاس سالم نداشته و همین سبک بازی در تیم باشگاهی‌اش نیز مشاهده می‌شد. او هم‌اکنون مربی بارسلونا است.

کارلس پویول: کارلس پویول یکی از ترسناک‌ترین و محکم‌ترین سدهای دفاعی در تاریخ فوتبال اسپانیا و دنیا است. وی از سال ۱۹۹۹ در بارسلونا فوتبال را به‌طورحرفه‌ای آغاز کرد. در تیم ملی اسپانیا زوج دفاعی پویول با پیکه یا پویول با راموس از سنگین‌ترین موانع دفاعی بود که هر کشوری را به چالش می‌کشید.

داوید ویا: ویا، یکی از بهترین مهاجمان گلزن تاریخ است که برای اسپانیا در ۸۰ بازی، ۵۰ گل به ثمر رساند و تا به امروز بهترین گلزن تیم ملی اسپانیا به شمار می‌رود. عملکرد ویا به‌تنهایی در جام جهانی ۲۰۱۰ کافی بود تا همه از او به‌عنوان بازیکنی بزرگ یاد کنند. اسپانیا تا رسیدن به فینال فقط هشت گل به ثمر رساند که سهم ویا از این هشت گل، پنج گل یعنی بیش از ۵۰ درصد کل گل‌های تیم اسپانیا بود.

سرخیو راموس: راموس یکی دیگر از اسطوره‌ها و فوتبالیست‌های معروف اسپانیایی است که در پست دفاع وسط بازی می‌کند. او یکی از گلزن‌ترین مدافعان به شمار می‌رود و گل‌های مهم دقایق پایانی وی در پیراهن رئال مادرید هرگز از یاد طرفداران این تیم پاک نخواهد شد. گل دقیقه ۹۴ راموس در فینال لیگ قهرمانان اروپا سال ۲۰۱۴ که باعث شد بازی به‌تساوی کشیده شده و به دقایق اضافی برود. این دقیقه گلزنی در حال حاضر به راموس تایم معروف است. راموس به‌دلیل عملکرد خیره‌کننده‌ای که داشته، توانسته از سال ۲۰۰۵ برای اسپانیا بازی کند اما این بازیکن در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در این تیم بازی نخواهد کرد. راموس در ۱۸۰ بازی، برای اسپانیا بازی کرده است.

پدری گونزالس: پدری با ۲۰ سال سن و قد ۱۷۴ سانتی‌متر به عنوان هافبک برای تیم اسپانیا بازی می‌کند و از پای راست خود به خوبی بهره می‌گیرد. این بازیکن در حال حاضر با شماره ۸ برای تیم فوتبال بارسلونا و تیم ملی کشور اسپانیا بازی می‌کند و باارزش‌ترین بازیکن این تیم است.

 

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ اسپانیا

 

سرمربی: لوئیس انریکه

روبرت مورنو پس از پیروزی ۵ بر صفر اسپانیا برابر رومانی در انتخابی یورو ۲۰۲۰ با چشمان گریان از بازیکنان تیم ملی خداحافظی کرد. سرمربی لاروخا بدون هیچ توضیحی توسط فدراسیون برکنار شد تا لوئیس انریکه به عنوان سرمربی بعد از ۵ ماه به سمت خود بازگردد. بعد از کنار گذاشتن لوپتگی از هدایت اسپانیا قبل از جام جهانی ۲۰۱۸، فرناندو هیرو در این جام روی نیمکت لاروخا نشست اما اسپانیا در دور دوم حذف شد.

سران فدراسیون فوتبال اسپانیا خیلی زود دست به کار شدند و لوییس انریکه، سرمربی پیشین بارسلونا را به عنوان سرمربی جدید این تیم معرفی کردند، با این حال بعد از مشکلات خانوادگی، انریکه چند ماه روی نیمکت اسپانیا نبود. انریکه با بارسلونا موفق به کسب سه گانه (لالیگا، کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا) شد. او اسپانیا را به نیمه نهایی یورو ۲۰۲۰ و فینال لیگ ملت‌ها رساند ولی در هیچ‌کدام موفق به قهرمانی نشد و حالا اولین حضور در جام جهانی را به عنوان سرمربی تجربه خواهد کرد.

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ اسپانیا

 

* تیم ملی اسپانیا در یک نگاه

افتخارات: قهرمانی در سال ۲۰۱۰

بهترین گلزن: داوید ویا (۵۹)

بیشتری بازی: سرخیو راموس (۱۸۰)

نحوه صعود: تیم نخست گروه

عملکرد دوره قبل: حذف در مرحله یک هشتم نهایی

 

لباس اسپانیا در جام جهانی ۲۰۲۲

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ اسپانیا

 

در آخرین روزی که تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ باید لیست نهایی بازیکنان اعزامی خود را به این مسابقات اعلام کنند؛ لوئیز انریکه نیز در قامت سرمربی لاروخا از ملی‌پوشان این تیم در جام بیست و دوم رونمایی کرد که اسامی آنها را در ادامه می‌بینید:

دروازه‌بان‌ها: اونای سیمون، داوید رایا، روبرت سانچز

مدافعان: پائو تورس، جوردی آلبا، خوزه گایا، هوگو گیلامون، اریک گارسیا، سزار آزپلیکوئتا، دنی کارواخال و آیمریک لاپورت

هافبک‌ها: سرخیو بوسکتس، رودری، پدری، کوکه، گاوی، کارلوس سولر، مارکوس یورنته

مهاجمان: پابلو سارابیا، نیکو ویلیامز، سرخیو آسنسیو، آلوارو موراتا، آنسو فاتی، یرمی پینو، فران تورس، دنی اولمو.

در لیست اعلام شده جای خالی بازیکنانی چون داوید دخیا، کپا آریزابالاگا، سرخیو راموس و جرارد پیکه به چشم می‌خورد.

ماتادورها در گروه پنجم رقابت‌ها باید با آلمان، کاستاریکا و ژاپن پیکار کنند. آنها در سال ۲۰۱۰ موفق شدند تنها عنوان قهرمانی خود در جام جهانی را به دست بیاورند.

 

فهرست نهایی اسپانیا مشخص شد؛ غیبت راموس، دخیا، پیکه و کپا

برنامه بازی‌های اسپانیا در جام جهانی ۲۰۲۲

۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰/ اسپانیا – کاستاریکا، ورزشگاه الثمامه

۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ اسپانیا – آلمان، ورزشگاه البیت

۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ ژاپن – اسپانیا، ورزشگاه الخلیفه