سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر قطعه سازها در كشور بالای ۷۰ همت از خودروسازها طلب دارند.

به گزارش کافه اقتصاد؛امید قالیباف در برنامه روزی نو رادیو اقتصاد افزود: قطعه سازها تنها راهی كه برای وصول مطالبات خود می بینند اینكه خودروسازان بتوانند با قیمت های بالاتری خودروهای خود را بفروشند و هرازگاهی در این جهت مطالبی در رسانه ها مطرح می كنند.

وی در ادامه با بیان اینكه قیمت گذاری خودرو در كشور یك مسئله پیچیده ای شده است، اظهار داشت: بطوركلی در بحث قیمت گذاری خودرو باید به چند نكته اساسی توجه كرد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق گزارش مركز آمار ایران تورم بخش خودرویی در فصل تابستان دو درصد بوده است.

وی افزود: اگر این دو درصد بخواهد در ماه های دیگر سال تكرار شود و تغییر نكند در سال باید هشت درصد قیمت خود بالا رود نه بیشتر چون هزینه خودروسازها به این میزان افزایش یافته است.

قالیباف عنوان كرد: در حال حاضر دو خودروساز بزرگ ۸۵ درصد و خودروسازهای بخش خصوصی در كشور ۱۵ درصد بازار خودرو را در اختیار دارند.

وی ضمن اشاره به اینكه متاسفانه شرایط انحصاری در بازار خودروی كشور حكمفرماست، گفت: این مسئله برای برخی از خودروها به خصوص خودروهای اقتصادی تر و ارزان قیمت تر درجه انحصار به مراتب بالاتر است و در این موارد هم اقتصاد تعیین قیمت را دست تولید كننده انحصارگر نمی دهد.

سخنگوی وزارت صمت افزود: دو خودروساز بزرگ اموال مازاد، نیروی مازاد و نظایر این در اختیار دارند حال سئوال اینكه آیا هزینه چنین مواردی را باید از جیب مصرف كننده دریافت كرد؟!

وی در ادامه با بیان اینكه همه می دانند قیمت گذاری دستوری بد است حال سئوالی كه در ذهن خطور می كند اینكه در چه شرایطی قیمت كالا را باید بازار تعیین كند، اظهارداشت: زمانی كه بازار رقابتی باشد.

قالیباف به رادیو اقتصاد یادآور شد: در حال حاضر هیچ یك از فاكتورهای بازارهای رقابتی در مورد خودرو در كشور وجود ندارد.