مایکروسافت ارزشمندترین شرکت جهان شناخته شد. پیش‌تر اپل به پشتوانه فروش آی‌فون سال‌ها عنوان ارزشمندترین شرکت جهان را در اختیار داشت، حالا به دنبال پیش‌بینی کاهش اقبال بازار به این گوشی و بعد از یازده سال، جایگاهش را از دست داده است. روز جمعه عملکرد مثبت مالی مایکروسافت، به رشد قیمت سهام آن منجر شد و ارزش بازار این شرکت به ۴۹/ ۲تریلیون دلار رسید.

فصل درو کاشته‌های شرکت مایکروسافت در حوزه کلاد فرارسیده و حالا توسعه کسب‌وکار رایانش ابری (کلاد) این شرکت قدیمی حوزه تکنولوژی را بر قله با ارزش‌‌ترین شرکت‌های جهان و حتی بالاتر از اپل قرار داده است. انتشار آمارهای مالی جدید مایکروسافت نشان داده که میزان درآمد مایکروسافت در فصل اول مالی با رشد ۲۲‌درصدی به ۳/ ۴۵میلیارد دلار رسیده است.  این میزان درآمد برای سازنده ویندوز فراتر از تخمین ۹/ ۴۳میلیارد دلاری بود که تحلیل‌‌های بلومبرگ پیش‌بینی کرده بود و همین موضوع باعث رشد ۲‌درصدی قیمت سهام مایکروسافت تا ۲‌درصد شد.یک دلیل منطقی چنین رشدی ناشی از پایان‌یافتن فصل دورکاری‌‌ها و بازگشت آرام آرام کارکنان به دفاتر و شرکت‌هاست و همین باعث افزایش تقاضا برای محصولات مایکروسافت شده است. کارمندانی که به دفاتر کاری خود بازمی‌گردند نیاز به نرم‌‌افزارهای به‌روزشده و سرویس‌‌های مایکروسافت دارند، اما مهم‌تر از آن تحول تدریجی کسب‌و‌کارها به سمت سرویس‌های رایانش ابری‌(کلاد) است که باعث درآمدزایی قابل‌توجهی برای این شرکت ردموندی شده است. مایکروسافت آژور پلت‌فرم ابری مایکروسافت که ارائه‌دهنده خدماتی کامپیوتری برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ‌تر است، برای این فصل با ۵۰‌درصد رشد درآمد مواجه شده است.  اگر حوزه کلاد را یک گنج به حساب بیاوریم مایکروسافت آژور مسیر دستیابی مایکروسافت به این گنج است. بر اساس تخمین Wedbush Securitis میزان هزینه‌‌کرد کسب‌و‌کارها در حوزه کلاد تا یک دهه آینده به بیش از یک تریلیون دلار می‌رسد. بر اساس گزارش گارتنر مایکروسافت حالا در حوزه کلاد بازیگر دوم محسوب می‌شود و بیش از ۲۰‌درصد بازار را در اختیار دارد اما میزان رشد مایکروسافت در این حوزه دوبرابر بازیگر اول حوزه کلاد یعنی آمازون بوده است.

مایکروسافت اما نسبت به رقبایش از یک مزیت عمده برخوردار است و آن ترکیب فروش کامپیوتر و سیستم‌عامل و کلاد است که باعث همگرایی بهتر محصولات باهم می‌شود. بسیاری از کسب‌وکارهای متوسط ترجیح می‌دهند که نیازهای تکنولوژیک خود را با بهره‌‌گیری از سرویس‌ها و تکنولوژی‌‌های یکپارچه تامین کنند و آن خدمات را از یک شرکت دریافت کنند؛ با اینکار آنها پیچیدگی کار با خدمات‌‌دهندگان و شرکت‌های مختلف را رفع می‌کنند. بر همین اساس است که مدیر بخش اطلاعات شرکت مورگان‌استلنی هم اخیرا بر اساس یک نظرسنجی اعلام‌کرده مایکروسافت طی سه سال آینده سهم قابل‌توجهی از بودجه شرکت‌ها در حوزه تکنولوژی را به خود اختصاص خواهد داد و همین موضوع این شرکت را بالاتر از شرکت‌هایی دیگر از جمله آمازون قرار خواهد داد.  یک شانس دیگر مایکروسافت فعالیت در حوزه‌‌ای است که زنجیره تامین آن بر اساس گردش دیتا روی اینترنت است و گردش و پیچیدگی زنجیره تامین شرکت‌های دیگر را ندارد، اما در نقطه مقابل اپل ساخت و توزیع مهم‌ترین محصولش – آی‌فون – را باید در تمام جهان مدیریت کند. یا بخش تجارت الکترونیکی آمازون که رابطه عملیاتی آن با فروشندگان کالا به‌طور مستمر باید تنظیم و هدایت شود، اما این فقط مایکروسافت نبود که در فصل مالی اخیر جهش قابل‌توجه درآمدی نشان داد؛ شرکت آلفابت (گوگل) نیز با جهش ۷۰‌درصدی درآمد خالص در فصل مالی اخیر مواجه شده است. این موضوع نشان می‌دهد به‌رغم اینکه نهادهای مقررات‌‌گذار فشار سنگینی را روی غول‌‌های تکنولوژی می‌‌آورند، آنها همچنان به سودآوری مشغولند.  تمام این موضوعات نشان‌دهنده این است که حالا ارزش مایکروسافت به‌دنبال این آمارهای خوب شرکت را در صدر شرکت‌های جهان قرار داد. روز جمعه عملکرد مثبت مالی شرکت به رشد قیمت سهام منجر شد و ارزش شرکت به ۴۹/ ۲تریلیون دلار رسید و همین باعث کنار زدن اپل از قله با ارزش‌‌ترین شرکت جهان شد. ارزش اپل هم اکنون ۴۷/ ۲تریلیون دلار است.

 

  •   اپل دومین سازنده بزرگ تلفن‌همراه

به‌رغم آنکه اپل از جایگاه باارزش‌ترین شرکت جهان به زیر کشیده شد اما اوضاع مالی این شرکت در این فصل اصلا بد نبوده است.

آمار شرکت تحقیقاتی IDC نشان داد شرکت اپل با فروش ۴/ ۵۰میلیون دستگاه آی‌فون در سه ماهه سوم، جایگاه دومین سازنده بزرگ تلفن هوشمند جهان را پس گرفت.

به گزارش «ایسنا» عرضه جدیدترین مدل آی‌فون به اپل کمک کرد بیش از ۲۰‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود پیدا کند با این همه اختلال در تامین قطعات، فروش این شرکت را محدود کرد. تیم کوک، مدیرعامل اپل در کنفرانس اعلام درآمدهای سه ماهه، برآورد کرد این شرکت از محدود شدن عرضه قطعات در سه ماهه جاری بیش از ۶‌میلیارد دلار ضرر خواهد کرد زیرا مصرف‌کنندگانی که اکنون برای خرید آی‌فون سفارش می‌دهند باید تا اواخر نوامبر یا حتی دسامبر برای دریافت گوشی خود منتظر بمانند.

شرکت سامسونگ‌الکترونیکس همچنان بزرگ‌ترین سازنده تلفن‌هوشمند جهان ماند اما فروش این شرکت تحت‌تاثیر محدودیت‌های مشابه و تصمیم سامسونگ برای عدم‌عرضه گوشی گلکسی‌نوت در مدت مذکور،  ۱۴‌درصد کاهش یافت و به ۶۹میلیون دستگاه رسید.

این غول کره‌ای که نیمه‌رساناهای خود و همچنین نیمه‌رساناهای شرکت‌هایی مانند انویدیا را تولید می‌کند، اعلام کرد انتظار دارد کمبود تراشه تا پایان سال‌۲۰۲۲ ادامه پیدا کند و حاضر نشد درباره درآمدها و سرمایه‌‌گذاری‌های آینده پیش‌بینی کند. سامسونگ اعلام کرد انتظار دارد فروش تلفن هوشمند در سه ماهه چهارم امسال کاهش پیدا کند و احتمالا اپل سال ۲۰۲۱ را به‌عنوان سازنده تلفن هوشمند شماره یک جهان به پایان می‌برد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، یکی از تغییرات استراتژیک کلیدی سامسونگ در این دوره، عرضه مدل‌های تاشو به‌عنوان معرفی گوشی‌های آخر تابستان و کامل‌کردن مدل‌های گلکسی بوده که هر ساله چند میلیون دلار فروش داشته است. واکنش بازار قوی بوده و سامسونگ سرمایه‌‌گذاری در خط‌تولید نمایشگر انعطاف‌پذیر خود را افزایش داده اما غیبت نوت ممکن است روی شمار دستگاه‌‌هایی که این شرکت فروخته، تاثیر گذاشته باشد. با این حال مدل‌های گران‌قیمت گلکسی‌زد فولد و زد‌فلیپ که حداکثر ۱۸۰۰ دلار قیمت دارند، میانگین قیمت فروش این شرکت را به فروش اپل نزدیکتر خواهند کرد.

  •   آمازون کمتر از پیش‌‌بینی‌ها

در بخش دیگر بازار آمازون هم با اعلام وضعیت مالی خود تصویری از این شرکت را در فصل سوم مالی نشان داد که البته کمتر از انتظارها بود. بر اساس گزارش آمازون میزان EPS شرکت کمتر از حد انتظار بود و در مقایسه با همین فصل در سال گذشته ۵۰‌درصد افت نشان داد. به‌رغم آنکه میزان درآمد مایکروسافت نسبت به سال قبل در همین فصل ۳/ ۱۵درصد رشد کرد اما این میزان درآمد کمتر از پیش‌‌بینی‌‌ها بود، با این حال در این شرکت هم بخش کلاد (آمازون وب‌سرویسز) درآمد بیشتری نسبت به پیش‌بینی‌ها نشان داد. این عملکرد مالی به مذاق بازار سهام خوش نیامد و قیمت سهام این شرکت تا ۴‌درصد با افت روبه‌رو شد.

در حال‌حاضر حوزه ابری یک نقطه امید در وضعیت مالی این شرکت محسوب می‌شود و درآمد آن ۹/ ۳۸‌درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد نشان داد. این میزان رشد بیشترین رشد از فصل اول سال ۲۰۱۹ برای این شرکت محسوب می‌شود. بخش عمده مشتریان آمازون کسب‌و‌کارها، استارت‌آپها، شرکت‌های بزرگ، آژانس‌‌های دولتی و بخش دانشگاهی هستند که به سرویس‌هایی چون ذخیره سازی، دیتابیس، پردازش کامپیوتری و… نیاز دارند.  در آمازون حاشیه سود بخش کلاد حالا بر حاشیه سود بخش تجارت الکترونیکی پیشی گرفته هرچند خرده فروشی، بیش از ۸۵‌درصد درآمد عملیاتی این شرکت را به خود اختصاص داده است. آمازون پیش‌بینی کرده که میزان فروش آن در فصل چهارم سال ۲۰۲۱ چیزی بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیارد دلار باشد که بین ۴ تا ۱۲‌درصد رشد را نسبت به فصل مشابه سال قبل نشان خواهد داد.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد