در گروه،گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها"ماهي قزل آلا" با ١,٦ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌ است. همچنین در این گروه "گوشت گوسفند" با ٠.٥- درصد و "مرغ ماشینی" با ٠.٢- درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

به گزارش کافه اقتصاد از مرکز آمار ایران ، تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور در آذر ماه ١٤٠٠ بشرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام “برنج ایرانی درجه یک” با ٤,٣ درصد ،”شیرینی خشک” با ٣.٢ درصد و “رشته آش” با ٣.١ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین در این گروه “ماکارونی” با ١.٩- درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌ است.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها:

در این گروه،”ماهي قزل آلا” با ١,٦ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌ است. همچنین در این گروه “گوشت گوسفند” با ٠.٥- درصد و “مرغ ماشینی” با ٠.٢- درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به “كره پاستوريزه (کره حیوانی)” با ٢,٩ درصد، “شیر‌خشک” با ٢.٣ درصد و “پنیر ایرانی پاستوريزه” با ٢.١ درصد بوده است.همچنین در این گروه “تخم مرغ ماشینی” با ٥.٩- درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌ است.

ميوه و خشكبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به “هندوانه” با ١٨,٧ درصد و “انار” با ٦.٥ درصد می­باشد. همچنین در این گروه “پرتقال” با ٩.٩- درصد و “موز” با  ٢.٩- درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته­اند.

سبزيجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به “سیب‌زمینی” با ٢٤,٢ درصد، ” گوجه فرنگی” با ٧.٦ درصد و “پیاز” با ٥.٩ درصد می­باشد. همچنین در این گروه “هویج فرنگی” با ٢٣.٨- درصد و “فلفل دلمه‌ای” با ١٤.٣- و “کدو‌سبز” با ٧.٠- درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته­ اند.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به “رب گوجه فرنگي” با ٩,٠ درصد و “سس گوجه فرنگي” با ٥.٥ درصد می­ باشد.

  • منبع خبر : مرکز آمار ایران