شبنم قربانی_متوسط هزينه‌ كل خالص سالانه‌ يك خانوار شهري ٩٢٥,٠١٧ هزار ريال بوده است كه نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٩ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

به گزارش کافه اقتصاد ، طرح آمارگيري هزينه ودرامد خانوار با قدمتي ٥٠ ساله از مهم‌ترين طرح­‌هاي آماري مركز آمار ايران است. هدف كلي اين طرح، برآورد متوسط هزينه‌ها و درامد يك خانوار شهري و یک خانوار روستايي در سطح کشور و استان‌ها است. در سال ١٤٠٠ تعداد خانوارهاي آمارگيري شده در اين طرح ١٩٦١٨ خانوار نمونه در نقاط شهری و ١٨٣٧٠ خانوار نمونه در نقاط روستايي كشور بوده است.

متوسط هزینه و درآمد سالانه یک خانوار شهری و روستایی در ۳۱ استان در سال ۱۴۰۰ :


نگاهي به اهم نتايج طرح درسال ١٤٠٠ در مناطق شهري و روستايي نشان مي‌دهد كه:

–  متوسط هزينه‌ كل خالص سالانه‌ی يك خانوار شهري ٩٢٥٠١٧ هزار ريال بوده است كه نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٩ درصد افزايش نشان مي دهد. از هزينه‌ كل سالانه‌ خانوار شهري ٢٤٦٥٣٧ هزار ريال با سهم ٢٧ درصد مربوط به هزينه‌های خوراكي و دخاني و ٦٧٨٤٨٠ هزار ريال با سهم ٧٣ درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي بوده است. در بين هزينه‌‌هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم مربوط به هزينه‌ گوشت با سهم ٢١ درصد و در بين هزينه‌هاي غيرخوراكي بيشترين سهم با ٤٩ درصد مربوط به هزينه مسكن، سوخت و روشنايي بوده است.

– متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ يك خانوار شهري ١١٢٤٢١٧ هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل، ٥١ درصد افزايش داشته است. بر اين اساس در سال ١٤٠٠ رشد متوسط درامد سالانه خانوارهاي شهري بیشتر از رشد متوسط هزينه كل سالانه است. منابع تامين درامد خانوارهاي شهري نشان میدهد كه٣٢,٦ درصد درامد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، ١٦.٥درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و ٥٠.٩ درصد از محل درامدهاي متفرقه خانوار تأمين شده است.

– مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٤٠٠  نشان می­دهد كه خانوارهاي استفاده كننده از اجاق گاز از ٩٨,٩ به ٩٨.٨، تلوزیون رنگی از ٩٨.١ به ٩٧.٦،  جاروبرقی از ٩١.٥ به ٩٢.١، ماشین لباسشویی از٨٧.٣  به ٨٨.١، یخچال فریزر از ٧١.٩به ٧٠.٨، اتومیبل شخصی از ٥٣.١ به ٥٣.٩، مایکروويو و فرهاي هالوژن دار از ١٢.٤ به ١١.٩ و ماشین ظرفشویی از ٧.٦ به ٨.٣ درصد تغيير يافته است.

– در سال ١٤٠٠، عمده ترین نوع سوخت مصرفی ٩٥,٢ درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) بوده است.

– متوسط هزينه‌ كل خالص سالانه‌ يك خانوار روستایی ٥١٩١١٩ هزار ريال بوده است كه  نسبت به سال قبل ٥٢,٤ درصد افزايش نشان مي‌دهد. از هزينه‌ كل سالانه‌ خانوار روستاي ٢٠٧٠٣٤ هزار ريال با سهم ٤٠ درصد مربوط به هزينه‌هاي خوراكي و دخاني ٣١٢٠٨٥ هزار ريال با سهم ٦٠ درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي بوده است. در بين هزينه‌هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم مربوط به هزينه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن با ٢٢.٠ درصد و در بين هزينه‌هاي غيرخوراكي، بيشترين سهم با ٣١.٠ درصد مربوط به مسكن، سوخت و روشنايي بوده است.

– متوسط درامد اظهار شده­ سالانه‌ يك خانوار روستایی ٦٣٧١٣٢ هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل ٥١,٥ درصد افزايش داشته است. منابع تامين درامد خانوارهاي روستایی نشان مي­دهد كه ٣٣.٩ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، ٣١.٢ درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و ٣٥.٠درصد از محل درامدهاي متفرقه خانوار تأمين شده است.

– مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٤٠٠  نشان می­دهد كه خانوارهاي استفاده كننده از اجاق گاز از ٩٨,٣به ٩٨.٥، تلوزیون رنگی از ٩٥.٦ به ٩٥.١، جاروبرقی از ٦٧.٥ به ٦٨.٩، ماشین لباسشویی از ٥٨.١به ٥٩.٨، یخچال فریزر از ٥٢.٧ به ٥٥.٢،  اتومیبل شخصی از ٣٤.١ به ٣٥.٩ ، مایکروویو و فرهاي هالوژن دار از ١.٦ به ٢.١ و ماشین ظرفشویی از ٠.٤ به ٠.٥ درصد تغيير يافته است.

– در سال ١٤٠٠ عمده ترین نوع سوخت مصرفی ٧٨,١ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) و ١١.١ درصد نفت سفید بوده است.

  • نویسنده : شبنم قربانی