سخنگوی گمرک از تجارت غیرنفتی ۲۷ میلیون تنی ایران با ۱۵ کشور همسایه به ارزش ۱۶/۹ میلیارد دلار، در ۴ ماهه نخست امسال خبر داد.

روح الله لطیفی در نشست دوره‌ای با وزارت خانه‌های فعال در حوزه تجارت خارجی با علیرضا رضازاده، مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، در خصوص تجارت غیرنفتی چهار ماهه ایران با کشورهای همسایه گفت: ارزش تجارت خارجی کشور در ۴ ماهه نست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک افزود: سهم صادرات کالای ایرانی در تجارت با همسایگان، ۲۰ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۶۵۷ تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۸۷۱ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۶۵۵ دلار بوده، که با افزایش ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است.

لطیفی در ادامه در خصوص میزان واردات از کشور‌های همسایه گفت: در چهار ماه نخست امسال ۶ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۵۴۰ تن کالا نیز به ارزش هشت میلیارد و ۱۴۰ هزار و ۱۳۷ دلار، از ۱۵ کشور همسایه واردات به کشورمان داشتیم که ۱۳ درصد بیشتر از مدت مشابه بوده است.

با پیشتازی صادرات غیرنفتی ایران به کشور‌های همسایه نسبت به واردات از این کشورها، تراز تجاری ایران با همسایگان در چهار ماه نخست امسال مثبت ۸۷۱ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۵۱۸ دلار شد.

عراق با خرید ۶/۹ میلیون تن کالا به ارزش ۲/۴ میلیارد دلار و کاهش ۱۵ درصدی، امارات با ۴ میلیون تن به ارزش ۲/ ۳ میلیارد دلار با رشد ۳۹ درصدی و ترکیه با ۳/ ۴ میلیون تن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار و رشد ۱۲۳ درصدی، سه مقصد نخست صادرات کالای ایرانی در بین همسایگان بودند.

سخنگوی گمرک در خصوص جزییات واردات از ۱۵ کشور همسایه توضیح داد: امارات با فروش ۳/۶ میلیون تن کالا به ارزش ۴/۹ میلیارد دلار و رشد ۴ درصدی، ترکیه با ۹۸۳ هزار تن به ارزش ۱/۸ میلیارد دلار و افزایش ۱۸ درصدی، روسیه با ۹۳۰ هزار تن به ارزش ۵۹۹ میلیون دلار و افزایش ۳۹ درصدی، سه تامین کننده کالا‌های مورد نیاز کشور در بین همسایگان در چهار ماه نخست امسال بودند.

لطیفی در ادامه گفت: قطر با فروش ۷۰۲ تن کالا به ارزش ۱۳.۸ میایون دلار و افزایش ۲۰۸ درصدی، آذربایجان با ۸.۶ هزار تن به ارزش ۱۳.۵ میلیون دلار و افزایش ۲۵ درصدی، ترکمنستان با ۱۸.۲ هزار تن به ارزش ۱۰.۶ میلیون دلار و کاهش ۲۳ درصدی، افغانستان با ۶.۴ هزار تن به ارزش ۷ میلیون و ۳۲۶ هزار دلار و افزایش ۱۳۵ درصدی، کویت با ۱.۳ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون دلار و کاهش ۲۶ درصدی، ارمنستان با ۱.۵ هزار تن به ارزش ۲.۸ میلیون دلار و کاهش ۷۱ درصدی و عمان با فردش ۲۸ تن کالا به ارزش ۵۱۳ هزار دلار و رشد ۸ درصدی نسبت به چهار ماهه نخست سال قبل در رتبه‌های بعدی تامین کالا در بین همسایگان ایران قرار دارند.

 

در این نشست مشاور وزیر جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر تجارت با همسایگان، گفت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول امنیت غذایی کشور ضمن الزام خود به کنترل سلامت در  واردات کالاهای کشاورزی، دامی و شیلاتی و استقرار در مبادی ورودی کشور، تلاش می‌کند تا ضمن دقت لازم در این زمینه و اعمال نظارت دقیق با سرعت بخشیدن به فرایند نمونه‌برداری و قرنطینه، نهایتاً ورود کالاهای اساسی  را به کشور تسهیل کند.

 

رضایی افزود: سازمان دامپزشکی و سازمان حفظ نباتات از سازمان‌های وابسته به وزارت جهاد  هم در ورود کالا و نهاده‌های مرتبط با سلامت و هم در خروج کالاهای نباتی، گیاهی، ذخایر ژنتیکی، کشاورزی، شیلاتی و دامی در مبادی رسمی کشور و در کنار مرزبانان اقتصادی در گمرک فعال هستند و ضمن توجه به سلامت کالا برای هموطنان، کالاهای صادراتی را هم بر اساس استانداردهای بین‌المللی کنترل می‌کنند تا زحمات تجار و تولیدکنندگان به دلایل عدم رعایت استاندارد کشور مقصد پایمال نشود و در چارچوب وظایف بین‌المللی سلامت کالا هم عمل می‌کند.