میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین روز پنجشنبه در حساب توییتری خود نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را سازنده توصیف کرد و گفت که برخی سو تفاهم‌ها برطرف شد.

به گزارش کافه اقتصاد از ایرنا ،اولیانوف در حساب توییتری خود نوشت: نشست برجام به پایان رسید. این نشست کوتاه و سازنده بود.
وی در ادامه پیام خود نوشت: طرفین شاهد نقاط مشترک در مواضع خود بودند، از جمله اینکه مذاکرات احیای برجام در وین باید سریع و با موفقیت نهایی شود.
از سوی دیگر اولیانوف در مصاحبه خود با خبرنگاران روس که در خبرگزاری “تاس” روسیه منتشر شده است اعلام کرد که در نشست امروز (پنجشنبه) میان ایران و کشورهای ۱+۴ برخی از سو تفاهم‌ها که باعث تنش شده بود رفع شدند.
وی گفت: ما موفق شدیم برخی از سوء تفاهم‌ها که باعث ایجاد تنش شده بودند را برطرف کنیم. همه تعهد خود به تلاش سازنده (برای احیای توافق هسته‌ای) را تایید کردند.
به گفته نماینده دائم روسیه، در مذاکرات تأیید شد که تلاش‌های متعاقب بر اساس اسنادی که تا ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ماه سال جاری) بدست آمده‌اند، ادامه پیدا کنند.
وی افزود: امروز بالاخره برای اولین بار، از جمله از سوی طرف ایرانی، تایید شد که کار بر اساس اسنادی ادامه یابد که در شش دور اول مذاکرات تا حدی مورد توافق قرار گرفت. همه این متون نقطه شروعی برای ادامه تلاش‌های ویراستاری و توافق بر روی عناصر مرتبط با توافق آینده است.
به گفته نماینده دائم روسیه تلاش‌ها برای احیای برجام امیدوار کننده است زیرا در این زمینه “وحدت هدف” وجود دارد.
اولیانوف گفت: ما همه اسناد را نوشته‌ایم. تا زمانی که در مورد همه چیز توافق نشود، هیچ توافقی وجود ندارد.
نماینده دائم روسیه توضیح داد: دو کارگروه لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای از روز جمعه به هماهنگی مواضع طرفین ادامه می‌دهند. گروه سوم در مورد اجرای توافق آینده ظاهراً تا زمانی که دو موضوع اول شفاف‌سازی نشود، به طور موقت آغاز به کار نخواهد کرد.
به گزارش ایرنا، علی باقری کنی بعد از نشست روز پنجشنبه کمیسیون مشترک برجام در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا درباره کیفیت نشست گفت: در نشست امروز طرف‌های مختلف از جمله ایران دیدگاه خودشان را در رابطه با روند آتی گفت‌وگوها بیان کردند.
وی افزود: هیات جمهوری اسلامی ایران در این نشست تاکید کرد که مسیر گفت‌وگوها را بر اساس مواضع و دیدگاه‌های خودش قبلا بیان کرده و با جدیت ادامه می‌دهد و اراده جدی برای مذاکرات دارد.
باقری کنی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران درمورد دستیابی به توافق هم اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، مانعی نمی‌بیند.
وی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه آیا طرف‌های مقابل در جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام به پیشنهادهای ایران پاسخ مستند و مستدلی را ارائه دادند گفت که این موضوع باید در جلسه کارگروه‌ها پیگیری شود.
باقری کنی ادامه داد: همین که طرفین برای استمرار گفت‌وگوها اراده جدی دارند نشان دهنده این است که دو طرف می‌خواهند به هم نزدیک شوند.

نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد تا درباره متون پیشنهادی ایران گفت‌وگو شود، دقایقی پیش پایان یافت. در این نشست مقرر شد گفت‌وگوها در خصوص متون پیشنهادی در سطوح مختلف ادامه یابد.
این نشست در واقع ادامه دور هفتم گفت‌وگوها برای احیای مفاد برجام بشمار می‌رود که از دوشنبه گذشته (هشتم آذر) در وین آغاز شد.
در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، حاضران در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها به بحث و تبادل نظر پرداختند. علی باقری کنی با تشریح مبانی پیشنهادات ایران، بر جدیت و حسن نیت ایران در گفت‌وگوها تأکید کرد.
در این نشست مقرر شد گفت‌وگوها در خصوص متون در سطوح مختلف ادامه یابد.

  • منبع خبر : ایرنا