یک کارشناس مسائل سیاسی ایران به شبکه خبری المیادین گفت که امیدوار است توافق امروز تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان بتواند راه را برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران هموار کند.

سید محمد مرندی روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین تصریح کرد، عامل اصلی به نتیجه رسیدن توافق مبادله زندانیان، مشکلاتی است که واشنگتن در صحنه بین المللی با آن رو برو است.

وی اضافه کرد: در چندماه گذشته آمریکایی ها برای مذاکره پیرامون مبدله زندانیان و آزادسازی اموال ایران جدیت بیشتری از خود نشان دادند.

مرندی تأکید کرد که مسئله مهم برای تهران، آزادسازی زندانیانی بود که به طور ناعادلانه در آمریکا بازداشت شدند و به آن ها ظلم شد.

کارشناس مسایل سیاسی گفت که تهران منتظر گام های بزرگتر از سوی آمریکا برای توافق در پرونده های بزرگتری مانند پرونده هسته ای است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز درخصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا هم امروز گفت: روند اجرای توافق میان دو طرف در دو موضوع رفع انسداد مالی دارایی‌های ایران در کره جنوبی و تبادل زندانیان گام به گام و با سرعت مطلوبی پیش رفته و امیدواریم که امروز شاهد وصول دارایی‌های خود از کره جنوبی باشیم.

 

وی افزود: بر همین اساس است که در همین روز تبادل زندانیان هم انجام می‌شود و پنج زندانی شهروند ایرانی از زندان های آمریکا آزاد می‌شوند. البته ۲ نفر از این تعداد به ایران باز خواهند گشت و یک نفر هم به کشور ثالثی نزد خانواده‌ خود می‌رود و ۲ نفر دیگر هم اظهار تمایل کرده اند که در آمریکا همچنان حضور داشته باشند و متقابلا پنج زندانی هم به آمریکا تحویل داده خواهند شد.

سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز گفت: به محض آزادسازی زندانیان، اجرای بخش مالی توافق ایران و آمریکا آغاز می شود.

«ماجد بن محمد الانصاری» در گفت و گو با شبکه الجزیره افزود: مذاکرات برای انجام مبادله زندانیان بیش از ۲ سال به طول انجامید.

وی اضافه کرد: پیش از انجام توافق، مسوولان قطری دیدارها و سفرهای مختلفی به تهران و واشنگتن داشتند.

الانصاری گفت: ما هم اکنون در دوحه برای به انجام رساندن عملیات تبدل زندانیان آماده هستیم.

وی بیان کرد: این توافق به ویژه در بخش مالی آن، ضمانت های مختلفی دارد.

  • منبع خبر : ایرنا