بر اساس تحقیقات صورت گرفته هم‌اکنون مردم ایران ۲ برابر مردم سایر کشورهای جهان نمک مصرف می‌کنند.

 دکتر عمران خسروی رئیس دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال در آیین نواخته شدن زنگ هفته سلامت در دبستان ناصری شهر خلخال گفت: مصرف بیش از اندازه نمک موجب افزایش بیماری‌های فشار خون بالا و در نهایت مرگ و میر ناشی از ابتلا به این نوع بیماری قلبی و عروقی شده است.


وی ضمن هشدار نسبت به عواقب وخیم مصرف بی‌رویه نمک افزود: مصرف نمک در سنین نوجوانی موجب بروز بیماری فشار خون بالا در سنین مختلف به خصوص میانسالی شده و منجر به بروز سکته‌های قلبی و مغزی و از دست دادن کلیه می‌شود.


دکتر خسروی یادآورشد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته هم‌اکنون مردم ایران ۲ برابر مردم سایر کشورهای جهان نمک مصرف می‌کنند و این در حالی است که مصرف شکر هم در ایران بیش از مصرف شکر توسط مردم سایر نقاط جهان است.


رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال اضافه کرد: مصرف بی‌رویه شکر در بین مردم کشورمان به خصوص مردم شهرستان خلخال نیز موجب ابتلای افراد به بیماری قند خون بالا، دیابت و سایر بیماری‌های ناشی از آن شده است.


دکتر خسروی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی بهداشت و سلامت، (سلامت ما ، سلامت سیاره ما) از سوی سازمان جهانی بهداشت انتخاب شده است، اظهار کرد: بر اساس تعهد داده شده از سوی همه کشورهای جهان از جمله ایران تا سال ۲۰۲۵ باید آمار ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار قلبی و عروقی ۲۵ درصد کاهش یابد.


رئیس دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال گفت: برای پرهیز از ابتلا به بیماری‎های قلبی و عروقی تغییرعادت و کاهش مصرف نمک به عنوان سم سفید کاملا ضروری است.
وی اظهار داشت: در حالی که سرانه مصرف شیر در ایران ۸۰ تا ۸۵ لیتر است برای رسیدن به سرانه مصرف جهانی شیر این میزان باید به ۲ برابر یعنی ۱۶۰ تا ۱۷۰ لیتر افزایش یابد.


دکتر خسروی با بیان اینکه مصرف مناسب شیر موجب افزایش قد و وزن در سنین کودکی و نوجوانی افراد می‌شود، گفت: مصرف شیر به عنوان یک ماده غذایی سالم به همه خانواده‌ها بویژه در سنین رشد توصیه می‌شود.


در این برنامه از سوی دانشکده علوم پزشکی بین تمام دانش آموزان بسته های سلامت از جمله شیر سالم توزیع شد .

  • منبع خبر : صداوسیما