پرافتخارترین تیم تاریخ جام جهانی به دنبال ششمین قهرمانی با لشگری از ستاره است.

پایگاه خبری کافه اقتصاد


نام برزیل با جام جهانی عجین شده است؛ تیمی که عنوان پرافتخارترین تیم این تورنمنت را یدک می‌کشد و تنها تیم همیشه حاضر در ادوار مختلف این مسابقات بوده است.

برزیل تنها تیم دنیاست که در همه ادوار جام جهانی حضور داشته و از این حیث یک رکورد منحصر به‌ فرد را به نام خود ثبت کرده است. در طول تاریخ ۹۲ ساله جام جهانی، برزیلی‌ها ۵ قهرمانی به دست آورده، ۲ نایب قهرمانی کسب کرده و ۲ عنوان سومی و ۲ عنوان چهارمی نیز در کارنامه دارند و پرافتخارترین تیم دنیا هستند. اوج قدرت این کشور به سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۸ باز می‌گردد که ۳ بار در سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۶ و ۱۹۷۸ قهرمان شد، ۱۹۷۴ در رده سوم ایستاد و ۱۹۷۸ به مقام چهارمی بسنده کرد.

بدترین عملکرد سلسائو نیز در سال ۱۹۳۴ بود که مسابقات به صورت تک حذفی برگزار شد و این تیم با شکست ۳ بر یک مقابل اسپانیا، در همان دور اول حذف شد و رتبه چهاردهم را به دست آورد.

تیم ملی فوتبال برزیل در دوره قبل جام جهانی یعنی ۲۰۱۸ روسیه توانست با ۷ امتیاز از مرحله گروهی به دور حذفی راه یابد و با برتری برابر مکزیک به جمع ۸ تیم پایانی رسید ولی در آن مرحله برابر بلژیک شکست خورد و از رسیدن به مراحل پایانی بازماند. با این حال برزیل نسبت به چهار سال گذشته تیم بهتری شده و قطعا یکی از مدعیان قهرمانی در این دوره از رقابت‌هاست. پرافتخارترین تیم جهان فرصت دارد که با درخشش نیمار در خط حمله بعد از چهار دوره ناکامی، قهرمانی دیگری در جام جهانی به دست بیاورد.

 

 

با این حال مشکل کنونی اصلی برزیل نبود یک مهاجم خوب در کنار نیمار است. پس از این که تیته به عنوان سرمربی برزیل انتخاب شد، گابریل ژسوس را به عنوان مهاجم شماره “۹” خود برگزید. این مهاجم پس از فتح المپیک برزیل به همراه نیمار، خط حمله سلسائو را تشکیل دادند. او در مرحله مقدماتی جام جهانی توانست بدرخشد، هفت گل بزند و پنج پاس گل بدهد ولی در روسیه عملکرد ضعیفی داشت و گل نزد. برزیل همیشه مهاجمان خوب زیادی در ترکیب خود داشته است. زوج به‌به‌تو و روماریو در جام جهانی آمریکا از یاد نمی‌رود. با این حال ژسوس در روسیه در حد انتظار ظاهر نشد و آمار ناامید کننده‌ای بر جای گذاشت. برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی یک مهاجم برزیلی نتوانست گلزنی کند. باید دید تیته برای خط حمله خود در جام جهانی چه تدابیری در سر دارد. نفراتی چون آنتونی، ریچارلیسون، گابریل باربوسا و وینیسیوس جونیور نفراتی هستند که می توانند در کنار نیمار به میدان بروند.

برزیل در کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۱ میزبان بازی‌ها بود و توانست به دیدار نهایی نیز راه یابد و امیدوار بود که برای دومین بار پیاپی قهرمانی را به دست بیاورد ولی با یک گل برابر آرژانتین، رقیب دیرینه خود شکست خورد تا نایب قهرمان شود. از آن زمان تاکنون برزیل بدون شکست بوده است ولی چیزی از تلخی باخت در فینال کوپا آن هم برابر آرژانتین کم نکرده است.

برزیل در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ بسیار خوب ظاهر شد و به عنوان صدرنشین راهی جام جهانی شد.

 

 

هدایت تیم ملی فوتبال برزیل بر عهده «آدنور لئوناردو باچی» ملقب به «تیته» است. این مربی ۶۱ ساله نزدیک به ۳۲ سال است که مربیگری می‌کند و از ۲۰ ژوئن ۲۰۱۶ نیز مسئولیت کادر فنی سلسائو را بر عهده دارد. تیته در این مدت ۷۶ بار روی نیمکت برزیل نشسته که حاصل آن ۵۷ برد، ۱۴ تساوی، ۵ باخت، ۱۶۴ گل زده و ۲۷ گل خورده بوده است.

تیته در جام جهانی ۲۰۱۸ نیز سرمربی برزیل بود و این تیم را فقط تا مرحله یک‌چهارم نهایی جلو برد.

او که چندی قبل اعلام کرد پس از جام جهانی از سرمربیگری برزیل کنار خواهد رفت، تیم ملی کشورش را در سال ۲۰۱۹ به مقام قهرمانی کوپا آمه‌ریکا رساند و در سال ۲۰۲۱ نیز به فینال رساند که شاگردانش در فینال به آرژانتین باختند.

برزیل در این دوره از جام جهانی ستاره‌های زیادی در ترکیب تیمش دارد. از آلیسون بکر و ادرسون در درون دروازه‌ تا نیمار، رافینیا و وینیسیوس در خط حمله، همگی چهره‌های درخشان تیم‌های باشگاهی خود هستند اما بدون شک همه چیز حول محور نیمار خواهد چرخید؛ بازیکنی که در اوج به سر می‌برد و با بستن بازوبند کاپیتانی به دنبال کسب افتخاری بزرگ در قاره کهن است.

فهرست بازیکنان:

دروازه‌بانان: آلیسون، ادرسون و  وورتون
مدافعان: دانیلو، دنی آلوز، الکس ساندرو، الکس تلیس، تیاگو سیلوا، مارکینیوش، ادر میلیتائو و برمر
هافبک‌ها: کاسمیرو، فابینیو، برونو گیمارش، فِرد، لوکاس پاکوئتا و اورتون ریبیرو
مهاجمان: نیمار، وینیسیوس جونیور، آنتونی، رافینیا، ریچارلیسون، گابریل مارتینلی، رودریگو و پدرو

 

تیم ملی برزیل در یک نگاه:

افتخارات: پنج قهرمانی در سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۲، ۱۹۷۰ و ۲۰۰۲

بهترین گلزن: پله (۷۷)

بیشترین بازی: کافو (۱۴۲)

نحوه صعود: تیم اول منطقه آمریکای جنوبی

عملکرد دوره قبل: حذف در یک چهارم نهایی

 

لباس برزیل در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ برزیل

برنامه بازی‌های برزیل در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ برزیل – صربستان، ورزشگاه لوسیل

۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰/ برزیل – سوئیس، ورزشگاه راس ابوعبود

۱۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ کامرون – برزیل، ورزشگاه لوسیل