تیم ملی دانمارک توانست برای ششمین بار جواز حضور در جام جهانی را به دست بیاورد.

پایگاه خبری کافه اقتصاد


قطر ۲۰۲۲، ششمین تورنمنتی است که دانمارکی‌ها امکان حضور در آن را پیدا کرده‌اند. قرمز و سفیدها پیش از این در جام‌های ۱۹۸۶، ۱۹۹۸، ۲۰۰۲، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ در این تورنمنت حاضر بوده‌اند.

دانمارک اولین بار در سال ۱۹۸۶ به جام جهانی راه یافت که به دور دوم نیز رسید ولی در این مرحله حذف شد. در سال ۱۹۹۸ دانمارک در یک چهارم نهایی جام جهانی حضور داشت تا بهترین عملکرد این تیم در جام جهانی باشد. چهار سال بعد، دانمارک در جام جهانی ۲۰۰۲ نیز حضور داشت و به دور دوم راه یافت و بعد از یک دوره غیبت در سال ۲۰۱۰ نیز دانمارکی‌ها در جام جهانی حضور داشتند که موفق به صعود از گروه خود نشدند. در پنجمین دوره دانمارک در یک هشتم نهایی برابر کرواسی ۳ بر ۲ در ضربات پنالتی باخت و حذف شد.

دانمارک در یورو ۲۰۲۰ به نیمه نهایی رسید و درخشش خوبی در این جام داشت که در نهایت برابر انگلیس باخت و نتوانست به دیدار نهایی برسد.

دینامیت‌های بدون کوچکترین مشکلی و با اقتدار ۲۷ امتیاز از گروه‌شان جمع‌آوری کردند و با فاصله‌ای چهار امتیازی نسبت به اسکاتلند حائز رتبه‌ی نخست شدند و مجوز حضور در قطر را به دست آوردند. رژیم اشغالگر قدس، اتریش، جزایر فارو و مولداوی نیز دیگر حاضرین گروه بودند.

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ دانمارک

ستاره های تیم

ستاره تیم ملی دانمارک و یکی از برترین بازیکنان لیگ فرانسه که در نیس بازی می کند کسپر اشمایکل است. این دروازه‌بان در یورو ۲۰۲۰ عملکرد بسیار خوبی از خود ارائه داد و به تیمش کمک کرد تا برای اولین بار از سال ۱۹۹۲ به جمع چهار تیم پایانی راه یابد. او البته در فصول قبل در لسترسیتی درخشش داشت و بعد از سال‌ها حضور در این تیم راهی نیس فرانسه شد.

با وجود اتفاقاتی که در جام ملت‌ها و در بازی برابر فنلاند برایش رخ داد بازهم یک ستاره‌ی تمام‌عیار برای دینامیت‌ها به شمار می‌رود و جلوتر از کسپر اشمایکل، آندریاس کریستنسن، توماس دلینی، پیر امیل هویبیرگ، کسپر دولبرگ و میکل دمسگارد باید از کریستین اریکسن به عنوان ستاره‌ی اصلی دانمارک یاد کنیم. بازیکنی که در منچستریونایت توانسته دوباره اوج بگیرد و مغز متفکر تیمش شود.

 

سرمربی:

کسپر هیولمند، دستیار ایج هاریدی در جام جهانی ۲۰۱۸ حالا سرمربی دانمارک در جام جهانی ۲۰۲۲ است. سرمربی ۵۰ ساله‌ای که بعد از بازی برای سه تیم دانمارکی، راهی آمریکا شد و در آنجا آموزش مربیگری دید. هیولمند با ۲۶ سال از دنیای بازیگری خداحافظی کرد؛ درست در سال ۱۹۹۸ که دانمارکی‌ها به یک‌چهارم نهایی رسیدند. او تا سال ۲۰۱۴ در کشور خودش مربگیری کرد و در این سال جانشین توماس توخل در ماینز شد ولی نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد. او بعد از عقب افتادن مسابقات یورو، جاینشین هاریدی شد و آنقدر در یورو فوق العاده عمل کرد که همه راضی شدند او می‌تواند تیمش را در جام جهانی به موفقیت برساند.

 

تیم ملی دانمارک در یک نگاه

افتخارات: قهرمانی در یورو ۱۹۹۲

بهترین گلزن: یان دال توماسون (۵۲ گل)

بیشترین بازی: پیتر اشمایکل (۱۲۹ بازی ملی)

نحوه صعود: تیم اول گروه

عملکرد دوره قبل: حذف در یک هشتم نهایی

 

لباس دانمارک در جام جهانی

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ دانمارک

فهرست تیم ملی دانمارک:

دروازه‌بان‌ها: کاسپر اشمایکل، اولیور کریستنسن

مدافعان: سیمون کیائر، یواخیم اندرسون، یواکیم ماله، آندریاس کریستنسن، راسموس کریستنسن، ینس استرایگر لارسن، ویکتور نلسن، دانیل واس‌

هافبک‌ها: توماس دلینی، ماتیاس ینسن، کریستین اریکسن، پی‌یر امیل هویبرگ

مهاجمان: آندریاس اسکوو اولسن، یسپر لیندستروم، آندریاس کورنلیوس، مارتین برایثویت، کاسپر دلبرگ، میکل دامسگارد، یوناس ویند

 

برنامه بازی‌های دانمارک در جام جهانی

۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰/ دانمارک – تونس، ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی

۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰/ فرانسه – دانمارک، ورزشگاه راس ابوعبود

۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰/ استرالیا – دانمارک، ورزشگاه الجنوب