عربستان سعودی یکی از امیدهای قاره آسیا برای صعود به مرحله حذفی جام جهانی 2022 به شمار می‌رود.

پایگاه خبری کافه اقتصاد


عربستان سعودی با وجود کار دشواری که برابر آرژانتین، مکزیک و لهستان پیش رو دارد، ممکن است شگفتی دیگری همانند پانزدهمین دوره جام جهانی رقم بزند.

عربستان سعودی یکی از امیدهای قاره آسیا برای صعود به مرحله حذفی جام جهانی ۲۰۲۲ به شمار می‌رود. فدراسیون فوتبال عربستان تدارک بسیار خوبی برای شاهین سبز (لقب تیم ملی عربستان) فراهم کرده و این تیم از خرداد تاکنون در ۶ بازی دوستانه به میدان رفته است. همچنین عربستان روز ۱۹ آبان به مصاف پاناما می‌رود و روز ۲۵ آبان نیز مقابل کرواسی صف‌آرایی خواهد کرد.

نمایش خیره کننده سعودی‌ها در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا و صعود به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی، عربستان را به یکی از شگفتی‌سازهای آن جام تبدیل کرد. آن‌ها به عنوان یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا، همواره برای رقبای خود دردسرساز شده‌اند. فالکون‌ها یا عقاب‌ها با نسل جدید بازیکنان خود، امیدوار به تکرار خاطرات سال ۱۹۹۴ هستند. این تیم در جام جهانی ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ حاضر نبود ولی چهار سال قبل در روسیه به میدان رفت و در دیدار افتتاحیه با ۵ گل به میزبان باخت.

عربستان یکی از چهره‌های ویژه انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ به شمار می‌رفت که مقتدرانه به مرحله گروهی این جام صعود کرد. تیم اروی رنار در گروهی که ژاپن، استرالیا و شاگردان برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی عمان را داشت، با هفت پیروزی و به‌عنوان صدرنشین گروه A مسافر قطر شد. عربستان در دور مقدماتی هم قرعه سختی داشت و همگروه ازبکستان و فلسطین شد که به رتبه نخست جدول این گروه رسید. این تیم اکنون جایگاه ۵۱ رده‌بندی جهانی را در اختیار دارد.

 

ستاره: سالم الدوساری

وینگر تیم ملی عربستان از سال ۲۰۱۱ در تیم الهلال عربستان بازی می کند. او جزو بازیکنانی بود که قبل از جام جهانی روسیه مدتی در تیم ویارئال در تمرینات شرکت کرد و یک بار نیز در لالیگا برای این تیم بازی کرد. این بازیکن تاکنون ۱۷ بار برای تیم ملی عربستان گلزنی کرده و از بازیکنان محوری تیم ملی کشورش محسوب می‌شود که قصد دارد دومین حضور خود در جام جهانی را تجربه کند.

صالح الشهری، یاسر الشهرانی، سالم الدوساری، سلمان الفرج و فراس البریکان، نفراتی هستند که در دور انتخابی جام جهانی درخشیدند و فوتبال‌دوستان عربستانی به درخشش مجدد آنها امیدوارند. هیچ‌یک از بازیکنان لیست ۳۲ نفره ابتدایی عربستان لژیونر نیستند و ۱۳ بازیکن از این فهرست در تیم الهلال به میدان می‌روند. سبزپوشان با سیستمی چهار دفاعه و عمدتاً ۱-۳-۲-۴ به میدان می‌روند.

 

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ عربستان

 

سرمربی: اروه رنار

اروه رنار از مربیان کارکشته‌ای است که از سال ۲۰۱۶ هدایت تیم ملی مراکش را بر عهده داشت و با این تیم توانست جواز حضور در جام جهانی را در گروهی سخت به دست بیاورد تا محبوبیت او بیش از قبل شود. او در خیلی از کشورهای آفریقایی از جمله ساحل عاج و زامبیا مربیگری کرده و در لیگ فرانسه نیز سابقه مربیگری در لیل و سوشو را دارد. این مربی ۴۹ ساله فرانسوی در پست دفاع برای چند تیم فرانسوی از جمله “کن” بازی کرده است. او در حالی که حتی زمزمه حضورش روی نیمکت تیم ملی ایران شنیده می شد راهی عربستان شد تا هدایت تیم ملی این کشور را بر عهده بگیرد.

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ عربستان

 

فهرست بازیکنان

دروازه‌بانان: محمد العویس، نواف العقیدی و محمد الیامی‌
مدافعان: حسان التمبکتی، عبدالاله العمری، علی البلیهی، عبدالله مادو، سعود عبدالحمید، سلطان الغنام، محمد البریک، یاسر الشهرانی، علی الحسن و عبدالله المالکی
هافبک‌ها: محمد کنو، عبدالله عطیف، ناصر الدوسری، ریاض شراحیلی، سلمان الفرج، سامی النجعی، سالم الدوسری، هتان باهبری، فهد المولد و عبدالرحمن العبود
مهاجمان: هیثم عسیری، فراس البریکان و صالح الشهری

 

تیم ملی عربستان در یک نگاه 

افتخارات: صعود به یک هشتم نهایی جام جهانی و سه بار قهرمانی جام ملت‌های آسیا

بهترین گلزن: ماجد عبدالله (۷۲ گل)

بیشترین بازی: محمد الدعایه (۱۷۸ بازی ملی)

عملکرد دوره قبل: حذف در مرحله گروهی

 

لباس عربستان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ عربستان

 

بازی‌های عربستان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰/ آرژانتین – عربستان، ورزشگاه لوسیل

۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰/ لهستان – عربستان، ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی

۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ عربستان – مکزیک، ورزشگاه لوسیل