در غیاب دیگر تیم های قاره آفریقا ، تیم ملی غنا بعد از یک دوره غیبت به جام جهانی بازگشت.

تیم ملی فوتبال غنا را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین‌ها بین تیم‌های آفریقایی دانست که تشکیل اولین تیم فوتبال مردان آن به سال ۱۹۵۰ میلادی برمی‌گردد. این تیم که با لقب «ستاره‌های سیاه» شناخته می‌شود، سال ۲۰۰۵ بهترین بازی‌های خود را ارائه کرده و به تیمی شکست‌ناپذیر تبدیل شده بود. جایزه بهترین تیم تقویت شده توسط فیفا در این سال یکی از جذاب‌ترین جوایز در تاریخچه تیم ملی فوتبال غنا به شمار می‌رود. تیم ملی غنا در سال ۲۰۱۴ برای سومین دوره متوالی در جام جهانی حاضر شد و یک دوره قبل از آن، در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بهترین دستاوردش در این مسابقات که صعود به مرحله یک چهارم نهایی بود را رقم زد.

در تاریخ تیم ملی فوتبال غنا، بهترین جایگاه در فیفا رتبه ۱۴، بهترین نتیجه برد ۱۳-صفر مقابل کنیا در سال ۱۹۶۵ و بدترین نتیجه باخت ۱۰-صفر مقابل بلغارستان بوده است. تیم ملی فوتبال غنا تا کنون ۱۸ بار در مسابقات قهرمانی جام ملت های آفریقا شرکت کرده که توانسته در ۴ دوره مقام قهرمانی را کسب کند.

غنا جزو تیم‌های پرافتخار قاره آفریقا نیست؛ با این حال مقام قهرمانی جام ملت های آفریقا در سال های ۱۹۶۳، ۱۹۶۵، ۱۹۷۸، ۱۹۸۲ و کسب مقام نایب قهرمانی همین رقابت‌ها در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۰ و ۱۹۹۲ را در کارنامه دارد.

فدراسیون فوتبال غنا , جام جهانی 2022 قطر , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی قطر ,

 

ستاره: توماس پارتی

توماس پارتی هافبک تیم ملی فوتبال غنا که ۴۰ بازی ملی در کارنامه خود دارد در عضویت تیم آرسنال است و بازیکن محوری تیم آرسنال در خط میانی است. او در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۸ بهترین بازیکن سال غنا شد و در ۲۹ سالگی اولین حضور خود را در جام جهانی تجربه خواهد کرد. باید دید ترکیب خوب و یک‌دست غنا با حضور نفراتی چون پارتی و جوردن آیو که در کریستال پالاس بازی می کند چه عملکردی در جام جهانی خواهند داشت.

غنا تیمی بیشتر متکی بر کار گروهی است و نمی‌توان گفت که در چند وقت اخیر این تیم بازیکنی داشته که یک و سر گردن از هم‌تیمی‌هایش بالاتر بوده است. با این حال کلیدی‌ترین مهره تیم ملی غنا توماس پارتی هافبک آرسنال است، بازیکنی که در ۴۰ بازی ملی‌اش ۱۴ گل هم زده. علاوه بر او می‌توان به جردن آیو مهاجم تیم کریستال پالاس که در ۸۲ بازی‌ ملی‌اش ۲۰ گل زده هم اشاره کرد. اینیاکی ویلیامز نیز از دیگری ستاره‌های این تیم محسوب می‌شود که بین تیم ملی اسپانیا و غنا در نهایت دومی را انتخاب کرد.

 

باسابقه‌ترین بازیکن در لیست اولیه نفرات دعوت شده به اردوی غنا، آندره آیو (برادر جردن) که برای تیم السد قطر توپ می‌زند و در ۱۰۷ بازی ملی‌اش ۲۳ گل زده هم سومین مهره کلیدی غنایی‌ها به شمار می‌رود. آندره آیو کاپیتان فعلی غنا هم محسوب می‌شود. عنوان بهترین گلزن تاریخ تیم ملی غنا اما متعلق به آساموا جیان است که ۵۱ گل به ثمر رسانده است.

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ غنا

 

سرمربی: اتو آدو

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال غنا که در جام جهانی ۲۰۰۶ در فهرست بازیکنان غنا در جام جهانی حضور داشت توانست به عنوان مربی کار بزرگی کند و این تیم را به جام جهانی قطر برساند. تیم او در پلی آف توانست نیجریه را شکست دهد و جواز حضور در این رقابت‌ها را به دست بیاورد.

تیم تحت هدایت اوتو آدو پیش از این تنها سه بار در جام جهانی شرکت کرده بود که اولین بار سال ۲۰۰۶ رخ داد. پس از صعودی نفسگیر از گروه G دور دوم مرحله انتخابی که تنها به لطف گل زده بیشتر نسبت به آفریقای جنوبی بود، غنایی‌ها، در دور سوم نیز نیجریه را هم به لطف تنها گل زده بیشتر در خانه حریف (بازی رفت در غنا بدون گل و بازی برگشت در نیجریه یک – یک مساوی شد) حذف و خودشان برای چهارمین بار به مرحله نهایی صعود کردند.

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ غنا

 

فهرست بازیکنان

دروازه‌بانان: ابراهیم دانالد، عبدالمناف نورالدین و لاورنس آتی‌زیگی
مدافعان: دنیل آمارتی، محمد سالیسو، الکساندر جیکو، آلیدو سیدو، طارق لامپتی، عبدالرحمان بابا، گیدئون منساه، دنیس اودوی و جوزف آیدو
هافبک‌ها: سالیس عبدالصمد، توماس پارتی، الیشا اووسو، دنیل آفریه، کمال سواه، محمد قدوس، آندره آیو و دنیل کوفی‌کایره
مهاجمان: عثمان بوکاری، جردن آیو، ایناکی ویلیامز، عبدل فاتاوو، کمال‌الدین سلیمان و آنتوین سلروم سمنیو

تیم ملی فوتبال غنا در یک نگاه

افتخارات: یک چهام نهایی ۲۰۱۰

بیشترین بازی: آساموا ژیان  با ۱۰۹ بازی

بیشترین گل: آساموا ژیان با ۵۱ گل

عملکرد در دوره قبل: غایب

 

لباس غنا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ غنا

 

برنامه بازی‌های غنا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰/ پرتغال – غنا، ورزشگاه راس ابوعبود

۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰/ کره جنوبی – غنا، ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی

۱۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰/ غنا – اروگوئه، ورزشگاه الجنوب