تیم ملی بلژیک به‌ عنوان یکی از مدعیان قهرمانی وارد جام جهانی 2022 قطر می‌شود.

پایگاه خبری کافه اقتصاد


شیاطین سرخ قاره سبز که حدود سه سال را در قله فوتبال جهان گذراندند، فرصت ارزشمندی دارند تا با ماندگارترین نسل بازیکنان خود بر بام دنیا بایستند.

تیم ملی فوتبال بلژیک بعد از کسب عنوان سومی در جام جهانی روسیه، پیشرفت خودش را در سال‌های اخیر به خوبی نشان داده است. حضور در رده نخست رده بندی فیفا در سال های اخیر حالا بلژیک را به مدعی جدی در جام جهانی پیش رو تبدیل کرده است.

بلژیک در نیمه نهایی جام جهانی قبل برابر فرانسه فوتبال خوبی ارائه کرد ولی بازی را باخت و در نهایت با برتری برابر انگلیس در دیدار رده‌بندی سوم شد. نوبت آن رسیده که بلژیک با ستارگانی که دارد، برای رسیدن به افتخاری بزرگ در جام جهانی تلاش کند. شیاطین سرخ فوتبال جهان در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل توانستند به جمع هشت تیم برتر جهان راه یابند. در دوره قبل سوم شدند و الان انتظار مردم بلژیک این است که تیم ملی‌شان به دیدار پایانی جام برسد. بلژیکی‌ها توانستند به عنوان تیم سرگروه خیلی زود جواز حضور در جام جهانی را به دست بیاورند.

 

 

اولین جایگاه معتبر بلژیک در این رقابت‌ها به هفتمین حضور این تیم و سال ۱۹۸۶ برمی‌گردد که بلژیکی‌ها پس از غلبه بر شوروی و اسپانیا، خود را به نیمه‌نهایی مسابقات رساندند. شاگردان گای تیس در نیمه‌نهایی مقابل آرژانتین شکست خوردند و در بازی رده‌بندی، قافیه را به فرانسه باختند تا به رتبه چهارم جام جهانی دست یابند.

پس از ۶ حضور متوالی، بلژیک از صعود به جام‌های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ بازماند و در سال ۲۰۱۴ با سرمربیگری مارک ویلموتس، به مهمترین رویداد فوتبال جهان بازگشت. بلژیک با نفرات جوانی چون تیبو کورتوا، ادن اِزار، کوین دی‌بروینه و روملو لوکاکو که سال‌هاست در سطح اول فوتبال جهان می‌درخشند، در یک‌ چهارم نهایی ۲۰۱۴ تسلیم آرژانتین شد و از مسابقات کنار رفت. این تیم چهار سال بعد از مسیر دشوار حذفی عبور کرد و پس از شکست ژاپن و برزیل؛ در نیمه‌ نهایی به مصاف فرانسه رفت که مغلوب شد. بلژیک در بازی رده‌بندی با قضاوت علیرضا فغانی، همگروه خود یعنی انگلیس را شکست داد و مدال برنز را به گردن آویخت.

 

صعود مقتدرانه و راحت به جام جهانی ۲۰۲۲

بلژیک در گروه E انتخابی جام جهانی در قاره اروپا، ۲۰ امتیاز از ۸ مسابقه به دست آورد و با اختلافی پنج امتیازی نسبت به ولزِ رده دومی، صعود خود را به جام جهانی مسجل کرد. برتری ۸ بر صفر مقابل بلاروس و پیروزی ۳ بر صفر مقابل جمهوری چک، مقتدرانه‌ترین بردهای بلژیک در راه قطعی کردن بلیت سفر به قطر بود.

 

 

سرمربی شگفتی ساز ، روبرتو مارتینس

روبرتو مارتینس در فصل ۱۳-۲۰۱۲ دست به کار بزرگی زد و با قهرمانی جام حذفی انگلیس همراه با ویگان، نام خود را در فوتبال جهان بر سر زبان‌ها انداخت. وی سپس به مدت سه سال هدایت اورتون را بر عهده گرفت و پس از یورو ۲۰۱۶، به‌عنوان سرمربی بلژیک انتخاب شد. این مربی اسپانیایی پس از درخشش شیاطین سرخ در جام جهانی ۲۰۱۸، با پیشنهاد سرمربیگری تیم‌های مطرح جهان مانند بارسلونا مواجه شد که ترجیح داد در بلژیک بماند.

مارتینس اکنون دو دروازه‌بان آماده به نام‌های تیبو کورتوا و سیمون مینیوله دارد که در لیگ قهرمانان اروپای این فصل درخشیده‌اند. نفراتی چون لوکاکو، کورتوا، ازار و دی‌بروینه که دوران اوج و پختگی خود را پشت سر می‌گذارند، در جام جهانی ۲۰۲۶ آخرین سال‌های فوتبالی خود را پشت سر خواهند گذاشت و شاید ناآماده‌تر از امروز هم باشند. پس می‌توان گفت این دوره بلژیک فرصتی طلایی در اختیار دارد تا اتفاقی تاریخی با نسل طلایی رقم بزند و فینال جام جهانی را هم تجربه کند.

 

 

کوین دی‌بروینه یکی از ستاره‌های بی‌چون و چرای فوتبال امروز جهان است. وی در فصل اخیر آمار ۱۳ پاس گل و سه گل از خودش به جای گذاشته و در کنار ارلینگ هالند غایب بزرگ جام جهانی، یکی از پایه‌های اصلی تیم ترسناک منچسترسیتی به شمار می‌رود. روملو لوکاکو که با پنج گل بهترین گلزن بلژیک در راه صعود به جام جهانی بود، اخیراً‌ دچار مصدومیت شده و ادن اِزار چهار سال است که میانه‌ای با ستاره سال‌های قبل چلسی ندارد.

ستاره خط میانی منچسترسیتی حالا در اوج بلوغ قرار دارد و احتمالا می‌تواند یکی از ستاره‌های جام بیست و دوم نیز باشد. دی بروین در این فصل مدتی به خاطر مصدومیت از ترکیب سیتی دور بود و حالا توانسته بار دیگر قدرت و صلابت خودش را نشان دهد. کاپیتان سوم تیم منچسترسیتی ۹۳ بازی ملی در کارنامه دارد و در این دیدارها ۲۵ گل به ثمر رسانده است. همکاری او با روملو لوکاکو در جام جهانی می تواند بلژیک را به یکی از خطرناک‌ترین تیم‌های این دوره تبدیل کند. بلژیک ستاره‌های زیادی دارد ولی بهتر از همه کوین دی بروین است که همه‌کاره منچسترسیتی محسوب می‌شود.

 

تیم ملی بلژیک در یک نگاه

افتخارات: نایب قهرمان جام ملت‌های اروپا ۱۹۸۰ و سومی جام جهانی ۲۰۱۸

بهترین گلزن: روملو لوکاکو (۶۸ گل زده)

بیشترین بازی: یان فرتونگن (۱۴۱بازی)

نحوه صعود: تیم نخست گروه

عملکرد دوره قبل: کسب عنوان سومی

 

لباس بلژیک در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ بلژیک

 

برنامه بازی‌های بلژیک در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ بلژیک – کانادا، ورزشگاه احمد بن علی

۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰/ بلژیک – مراکش، ورزشگاه الثمامه

۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰/ کرواسی – بلژیک، ورزشگاه احمد بن علی