لهستان یکی از تاکتیکی‌ترین تیم‌های انتخابی جام جهانی در جام بیست‌ودوم به دنبال صعود از مرحله گروهی خواهد بود و این هدف اول آنها به شمار می‌رود.

پایگاه خبری کافه اقتصاد


تیم ملی فوتبال لهستان که نهمین حضورش در رقابت‌های جام جهانی را تجربه خواهد کرد، اولین حضورش در این تورنمنت معتبر به سال ۱۹۳۸ بازمی‌گردد، دوره‌ای که تا مرحله یک‌هشتم نهایی پیشروی کرد. دومین حضور این تیم اروپایی در جام جهانی ۳۶ سال به طول کشید، جایی که آنها موفق شدند در جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان به عنوان سومی دست یابند و این اتفاق در جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا هم تکرار شد که بهترین عملکرد لهستان در تمامی ادوار جام جهانی بوده است.

فوتبال لهستان در المپیک توانست یک افتخار بزرگ به دست بیاورد. این تیم در المپیک ۱۹۷۲ به مدال طلا رسید تا نشان دهد در آن سال‌ها استعدادهای خوبی در لهستان بودند که فوتبال بازی می‌کردند. این شاید اولین بار بود که نام لهستان به صورت جدی در فوتبال جهان شنیده شد. این تیم در رقابت‌های یورو هم سه بار حضور داشته که در دو مورد نتوانسته از گروه صعود کند و تنها در یورو ۲۰۱۶ بود که به یک چهارم نهایی رسید. این تیم در دوره قبل در یورو ۲۰۲۰ در مرحله گروهی حذف شد.

لهستانی‌ها در سه دوره آخری که در جام جهانی بوده‌اند، یعنی در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۸ هرگز موفق به صعود از گروه‌شان نشده‌اند و حالا چالش اصلی آنها در قطر شکستن این طلسم و راهیابی به مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها پس از ۳۶ سال است.

 

 

لواندوفسکی ، ستاره و ماشین گلزنی لهستان

وبرت لواندوفسکی نه‌ تنها ستاره فعلی تیم ملی لهستان است، بلکه نامداترین و شناخته شده‌ترین بازیکن تاریخ این تیم به شمار می‌رود، بازیکنی که در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در منطقه اروپا ۹ گل برای لهستان به ثمر رساند و در جدول گلزنان این دوره از رقابت‌ها تنها هری کین از انگلیس با ۱۲ گل‌زده را بالای سر خود داشت. مهاجم بارسلونا که در طول دوران حرفه‌ای‌اش بیش از ۶۰۰ گل در مجموع بازی‌های باشگاهی و ملی به ثمر رسانده و عناوین تیمی و انفرادی زیادی در رده باشگاهی کسب کرده، در رده ملی اما به افتخار خاصی دست نیافته است. لواندوفسکی ۳۴ ساله که ۷۶ گل‌زده در ۱۳۴ بازی ملی به نامش به ثبت رسیده، حالا الهام‌بخش نسل جوان لهستان خواهد بود.

ماشین گلزنی فصل قبل بایرن مونیخ و بازیکن فعلی بارسلونا بهترین فرصت را به دست آورده تا توانایی‌های خود را در بالاترین سطح فوتبالی جهان اثبات کند. لواندوفسکی، آقای گل انتخابی جام جهانی قبل در قاره اروپا بود و بالاتر از کریستیانو رونالدو و روملو لوکاکو قرار گرفت. بهترین بازیکن جهان از سوی فیفا در سال گذشته توانست در سطح باشگاهی عملکرد درخشانی داشته باشد و ممکن است جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آخرین حضور او در این رقابت‌ها باشد.

زالفسکی؛ استعدادی که باید بازی‌اش را دید

بازیکنی که در ترکیب تیم ملی فوتبال لهستان و در جریان جام جهانی ۲۰۲۲ باید بازی‌اش را دید، به طور حتم نیکولا زالفسکی است، بازیکنی که قابلیت بازی در پست‌های دفاع، بال و هافبک را دارد و برای بازی در سمت چپ یا راست زمین هم مشکلی ندارد. این هافبک چپ ۲۰ ساله که در یک سال اخیر در ترکیب تیم فوتبال رُم و زیرنظر ژوزه مورینیو عملکرد خوبی از خود نشان داده، مورد توجه تیم‌های پاری‌سن‌ژرمن و تاتنهام قرار دارد. زالفسکی که نامش در بین نامزدهای کسب جایزه پسر طلایی اروپا ۲۰۲۲ بود، می‌توانند عاملی تعیین‌کننده برای لهستان در قطر باشد.

 

سرمربی: چسلاو میخنیویچ

میخنیویچ ۵۲ ساله توانست در پلی آف جام جهانی لهستان را به جام جهانی برساند و سوئد را حذف کند. این مربی که تمام دوران مربیگری خود را در فوتبال لهستان سپری کرده است در سال ۲۰۲۲ هدایت تیم ملی این کشور را بر عهده گرفت و توانست خیلی زود سهمیه حضور در جام جهانی را به دست بیاورد.

 

تیم ملی لهستان در یک نگاه 

افتخارات: قهرمان المپیک ۱۹۷۲

بهترین گلزن: روبرت لواندوفسکی (۷۶ گل)

بیشترین بازی: روبرت لواندوفسکی (۱۳۴ بازی)

نحوه صعود: پیروزی در پلی‌آف

عملکرد دوره قبل: حذف در دور گروهی

 

 لباس لهستان در جام جهانی

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ لهستان

 

برنامه بازی‌های لهستان در جام جهانی

۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰/ مکزیک- لهستان، ورزشگاه راس ابوعبود

۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰/ لهستان – عربستان، ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی

۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ لهستان – آرژانتین، ورزشگاه راس ابوعبود