تیم ملی فوتبال مراکش یکی دیگر از نماینده‌های قاره آفریقا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ششمین حضورش در مسابقات جام جهانی را تجربه خواهد کرد.

پایگاه خبری کافه اقتصاد


تیم ملی فوتبال مراکش که در حال حاضر در رده بیست‌ودوم رده‌بندی فیفا قرار دارد، ششمین حضورش در مسابقات جام جهانی را تجربه خواهد کرد.

این تیم آفریقایی که اولین حضورش در تاریخ این رقابت‌ها به جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک بازمی‌گردد، در جام‌های جهانی ۱۹۸۶ مکزیک، ۱۹۹۴ آمریکا، ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۱۸ روسیه حضور داشته اما به غیر از جام جهانی ۱۹۸۶ که به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کرد – و این بهترین عملکرد این تیم در تاریخ این رقابت‌ها بوده – دیگر هرگز موفق به صعود از مرحله گروهی نشده است.

کی از بازیکنانی که در این دوره در تیم مراکش نیست، مهدی بن عطیه است. مهدی بن عطیه مدافع تیم ملی مراکش که در عضویت تیم یوونتوس بود و سابقه بازی برای بایرن مونیخ را در کارنامه ورزشی خود دارد، ستاره مراکشی‌ها بود که تاثیر زیادی هم در صعود تیم ملی کشورش به جام جهانی ایفا کرد. او که بیش از ۶۰ بازی ملی در کارنامه دارد سابقه بازی برای رم ایتالیا را نیز دارد. دو قهرمانی در بوندسلیگا و یک قهرمانی در سری آ از افتخارات او محسوب می‌شود. او در ۳۴ سالگی خداحافظی کرد و در جام جهانی قطر حضور نخواهد داشت.

مراکش در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در منطقه آفریقا عملکرد فوق‌العاده‌ای را با سرمربیگری حلیل‌هودزیچ از خود ارائه داد و هر ۶ بازی خود در مرحله گروهی را با برد به پایان رساند و ضمن به ثمر رساندن ۲۰ گل، تنها یک گل دریافت کرد. در مرحله پایانی انتخابی جام جهانی در قاره آفریقا یا همان مرحله پلی‌آف، شیرهای اطلس به مصاف کنگو رفتند و پس از تساوی یک – یک خارج از خانه، در بازی برگشت با نتیجه ۴ بر یک کنگو را در شهر کازابلانکا شکست دادند و در مجموع دو دیدار رفت و برگشت با برتری ۵ بر ۲ جواز حضور در مرحله پایانی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را گرفتند.

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ مراکش

ستاره: اشرف حکیمی

ترکیب تیم ملی فوتبال مراکش مملو از استعدادهایی است که در لیگ‌های معتبر اروپا بازی می‌کنند اما ستاره این تیم بدون شک اشرف حکیمی است که در سال‌های اخیر توانمندی و کیفیت بالای خود را در تیم‌های باشگاهی بوروسیا دورتموند، اینتر و پاری‌سن‌ژرمن به نمایش گذاشته است. این دفاع راست که علاقه زیادی هم برای شرکت در کارهای هجومی دارد، در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶ و در برتری ۴ بر صفر مراکش مقابل کانادا اولین بازی ملی‌اش را انجام داد و در ادامه اولین حضورش در جام جهانی را با این تیم مراکشی در سال ۲۰۱۸ به ثبت رساند، جایی که شیرهای اطلس در گروه B در جایگاه چهارم به کار خود پایان دادند و از صعود بازماندند.

مدافع تیم پاری سن ژرمن یکی از خوب های تیم ملی مراکش و حال حاضر آفریقا و همگان منتظر دیدن دومین حضور او در جام جهانی هستند. او با نفوذهای خود در سمت راست توانسته است خود را به یکی از خطرناک‌ترین بازیکنان کناری دنیای فوتبال تبدیل کند.

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ مراکش

 

سرمربی: ولید الرکراکی 

سرمربی تیم ملی فوتبال مراکش در جام جهانی ولید الرکراکی ۴۷ ساله خواهد بود؛ کسی که در ماه آگوست ۲۰۲۲ در پی اخراج وحید حلیل‌هودزیچ به عنوان سرمربی جدید این تیم آفریقایی معرفی شد. حلیل‌هودزیچ موفق شد مراکش را به جام جهانی برساند اما اختلاف او با رئیس فدراسیون فوتبال مراکش سبب شد تا طرفین در فاصله سه ماه مانده به آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با یکدیگر قطع همکاری کنند، درست همان اتفاقی که برای دراگان اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال ایران افتاد و کارلوس کی‌روش جایگزینش شد.

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ مراکش

 

تیم ملی مراکش در یک نگاه

افتخارات: یک قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا ۱۹۷۶

بهترین گلزن: احمد فراس (۳۶ گل زده)

بیشترین بازی: نورالدین نایبت (۱۱۵بازی)

عملکرد دوره قبل:حذف در مرحله گروهی

 

لباس مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ مراکش

 

لیست بازیکنان تیم ملی مراکش برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر:

دروازه‌بانان: یاسین بونو (سویا) – احمد رضی التغناوتی (الوداد مراکش) – مونیر محمدی (الوحده عربستان)

مدافعان: اشرف حکیمی (پاری‌سن ژرمن) – نصیر مزراوی (بایرن مونیخ)- نایف اکرد (وستهام) – رومان سایس (بشیکتاش ترکیه) – اشرف داری (برست فرانسه) – جواد الیامیق (رئال وایادولید) – یحیی عطیه الله (الوداد) – بدر بانون (قطر)

هافبک‌ها: سوفیان امرابط (فیورنتینا) – عبدالحمید صابیری (سمپدوریا) – سلیم املاح (استاندارد لیژ) -عزالدین اوناحی (آنژه) – بلال الخنوس (خنک) – یحیی جبران (الوداد) – حکیم زیاش (چلسی) – سوفیان بوفال (آنژه) – امین حاریث (مارسی)

مهاجمان: عبدالصمد زلزولی (اوساسونا) – زکریا ابوخلال (تولوز) – الیاس شاعر (کوئینز پارک رنجرز) – یوسف النصیری (سویا)- ولید شدیره (باری) – عبدالرزاق حمدالله (الاتحاد)

تیم ملی مراکش در گروه F مسابقات با تیم‌های کانادا، بلژیک و کرواسی هم‌گروه است.

 

 

برنامه بازی‌های مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰/ مراکش – کرواسی، ورزشگاه البیت

۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰/ بلژیک – مراکش، ورزشگاه الثمامه

۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰/ کانادا – مراکش، ورزشگاه الثمامه