تیم ملی ولز توانست به عنوان آخرین تیم از قاره اروپا جواز حضور در جام جهانی را به دست بیاورد.

پایگاه خبری کافه اقتصاد


 

 

میهمان سرخ‌پوش جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آرزوهای بزرگی در سر دارد و در این مسیر فقط به سختکوشی بازیکنانش متکی خواهد بود.

راگبی ورزش اول کشور ولز است و از محبوبیت و جایگاه بالایی در این کشور برخوردار است ولی چند سال است که این کشور کوچک بریتانیایی توانسته در فوتبال نیز خودی نشان دهد.

ولز در طول دوره‌های گذشته فقط یک بار شانس حضور در جام جهانی را داشته که به سال ۱۹۵۸ بازمی‌گردد. ولزی‌ها در رویدادی که به میزبانی سوئد برگزار شد، در گروه ۳ قرار داشتند و برابر تیم‌های سوئد، مجارستان و مکزیک به سه تساوی پیاپی رسیدند تا به عنوان یک دوم از گروه خود صعود کنند.

در آن دوره اگر امتیاز دو تیم در مرحله گروهی برابر می‌شد، باید یک دیدار پلی‌آف با هم برگزار می‌کردند. بر همین اساس ولز و مجارستان با هم دیدار کردند که ولز این بار ۲ بر یک پیروز شد و به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید. در این مرحله ولزی‌ها مقابل برزیلی که در نهایت قهرمان شد، با یک گل مغلوب شدند و وداعی سرافرازانه با جام جهانی داشتند.

شاید ولز مدعی صعود به مراحل بالاتر در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نباشد اما می‌تواند برای هر حریفی دست و پاگیر باشد؛ به ویژه در گروه B که انگلیس و آمریکا مدعی‌تر از ایران و ولز برای صعود هستند.

تیم ملی ولز در یورو ۲۰۱۶ عملکرد بسیار خوبی داشت و توانست شگفتی‌ساز رقابت‌ها شود و تا نیمه نهایی صعود کند ولی شکست برابر پرتغال مانع رسیدن آنها به دیدار نهایی شد. با این حال تیم کریس کولمن در انتخابی جام جهانی در رقابت با تیم ملی بلژیک ناکام بود و نتوانست به جام جهانی راه یابد تا کولمن از هدایت ولز کناره‌گیری کند. این تیم در یورو ۲۰۲۰ هم حضور داشت و توانست به یک هستم نهایی صعود کند؛ جایی که برابر دانمارک با چهار گل شکست خورد و حذف شد.

در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ ولز نمایش خوبی داشت و حتی برابر بلژیک به تساوی یک بر یک دست یافت. البته آن‌ها پیش از مسابقات جام ملت‌ها با نتیجه ۳ بر یک در بازی رفت مقابل بلژیک شکست خورده بودند تا در نهایت به عنوان تیم دوم راهی پلی‌آف شوند.

 

ستاره: گرت بیل

خیلی‌ها فوتبال ولز را با رایان گیگز می‌شناسند. گیگز در بیش از دو دهه بازی برای منچستریونایتد به افتخارات بسیار زیادی دست یافت که بعید است به این زودی‌ها شکسته شود. او که تمام دوران فوتبالش را در منچستریونایتد سپری کرد موفق به ۱۳ قهرمانی با این تیم شده است. گیگز توانسته سه قهرمانی در جام‌های اروپایی را هم به همراه منچستریونایتد کسب کند. او دو بار در لیگ قهرمانان اروپا جام را بالای سر برده است.

تیم پرستاره ولز متشکل از گرت بیل، آرون رمزی، کانر رابرتس، وین هنسی و دیگر بازیکنان شاغل در لیگ برتر انگلیس امیدوار است که برای دومین بار به دور حذفی جام جهانی راه یابد.

بهترین گلزن تاریخ فوتبال ولز که روی گل این تیم به اوکراین تاثیر زیادی داشت، حالا بزرگترین افتخار تاریخ کشورش در چند دهه قبل را رقم زده است. همه نگاه ها در تیم ملی ولز به گرت بیل است حتی اگر این بازیکن صلابت قبل را نداشته باشد. این جام می تواند اولین و آخرین جام جهانی دوران فوتبال گرت بیل باشد و او و تمام هم تیمی‌هایش قدر این فرصت را خواهند دانست.

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ ولز

 

سرمربی: راب پیج

سرمربیگری تیم ملی ولز در جام جهانی بر عهده «روبرت جان پیج» است؛ مربی ۴۸ ساله‌ای که از سوم نوامبر ۲۰۲۰ این مسئولیت را در اختیار دارد و تاکنون ۲۸ بار روی نیمکت ولز نشسته که حاصل آن ۱۰ برد، ۹ تساوی و ۹ شکست بوده است.

پیج که در سیستم‌های دفاعی مهارت خاصی دارد، پیش از سرمربیگری به عنوان دستیار در کنار رایان گیگز حضور داشت و عملاً پس از دستگیری گیگز در نوامبر ۲۰۲۰ مسئولیت را بر عهده گرفت که نخستین تجربه نیز کسب تساوی بدون گل با آمریکا در یک دیدار تدارکاتی بود.

جایگاه این مربی روی نیمکت اژدهایان محکم است، چرا که او چندی قبل قراردادی ۴ ساله را با اتحادیه فوتبال ولز امضا کرد.

 

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ ولز

 

 تیم ملی ولز در یک نگاه

افتخارات: –

بهترین گلزن: گرت بیل (۴۰ گل)

بیشترین بازی: کریس گانتر  (۱۰۸)

عملکرد دوره قبل: حضور نداشت

 

لباس ولز برای جام جهانی

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ ولز

فهرست بازیکنان

وین هنسی، دنی وارد، آدامن دیویس، بن دیویس، بن کابانگو، تام لاکیِر، جو رودون، کریس مفام، اتان آمپادو، کریس گونتر، نکو ویلیامز، کانر رابرتز، سوربا توماس، جو آلن،  مت اسمیت، دیلان لِویت، هری ویلسون، جو مورل، جانی ویلیامز، آرون رمزی، روبین کولویل، گرت بِیل، کیفر مور، مارک هریس، برنان جانسون و دن جیمز

 

ولز یکی از حریفان تیم ملی ایران در گروه B مسابقات است.

 

برنامه بازی‌های ولز در جام جهانی

۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ آمریکا – ولز، ورزشگاه احمد بن علی

۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰/ ولز – ایران، ورزشگاه احمد بن علی

۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ ولز – انگلیس، ورزشگاه احمد بن علی