تیم ملی ژاپن به عنوان باثبات‌ترین تیم ۲۰ سال اخیر آسیا، امیدهای زیادی به کسب بهترین نتایج تاریخ کشورش در جام جهانی دارد. سامورایی‌ها برای هفتمین بار پیاپی جواز حضور در جام جهانی را به دست آوردند.

پایگاه خبری کافه اقتصاد


فوتبال در ژاپن در سال ۱۹۹۱ با جی لیگ محبوب شد. با این حال تا سال ۱۹۹۳ لیگ حرفه‌ای شروع نشد. سامورایی‌ها بر پایه فوتبال منظم، منسجم و سریع در جام جهانی حاضر خواهند بود. این تیم در آسیا یک قدرت محسوب می‌شود و توانسته در سال‌های ۱۹۹۲، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۱ قهرمان جام ملت‌ها شود.

ژاپنی‌ها جایی در ۱۵ دوره نخست جام جهانی نداشتند و در انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ با غلبه بر ایران،‌ طعم اولین حضور در این بازی‌ها را چشیدند. آنها در این دوره متحمل سه شکست شدند و در مرحله گروهی از دور رقابت‌ها کنار رفتند. با دریافت میزبانی جام جهانی ۲۰۰۲ همراه با کره جنوبی، ژاپن با فیلیپ تروسیه برای اولین بار به دور حذفی صعود کرد اما در یک‌هشتم نهایی مغلوب ترکیه شگفتی‌ساز شد و نتوانست همانند کره به مراحل پایانی جام برسد.

ژاپن شاید در رنکینگ فیفا، فوتبال نخست آسیا را نداشته باشد اما با ثبات‌ترین تیم ۲۰ سال اخیر قاره آسیاست که در هر تورنمنتی بهترین نمایش را بین تیم‌های آسیایی دارد. این تیم با چهار قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و هفت صعود پی در پی به جام جهانی بهترین تیم آسیاست. سامورایی‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری در فوتبال داشته‌اند و در آستانه جدا شدن از سطح فنی فوتبال قاره کهن هستند و در بازی‌های تدارکاتی با تیم‌هایی مانند آرژانتین و برزیل دیدار می‌کنند و خبری از شکست‌های تحقیرآمیز نیست.

آن‌ها در جام جهانی ۲۰۱۴ مطابق انتظارات عمل نکردند و نتوانستند مانند سال ۲۰۱۰ به دور بعد صعود کنند اما در سال ۲۰۱۸ بار دیگر موفق به صعود از گروه خود شدند و حتی در یک هشتم نهایی از بلژیک با دو گل پیش افتادند و در آستانه رسیدن به جمع هشت تیم برتر بودند ولی در نهایت شکست خوردند و حذف شدند. در واقع ژاپن تنها تیم آسیایی بود که در دوره قبل از گروه خود صعود کرد.

 

مسیر صعود ژاپن به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

ژاپن در هر هشت دیدار مرحله مقدماتی جام جهانی پیروز شد و مقتدرانه به دور انتخابی صعود کرد. تیم دوم قاره آسیا در اولین بازی این مرحله، در خانه خود مقابل عمان شکست خورد تا آغازی چالش‌برانگیزی داشته باشد. ژاپن در ادامه به دوران خوب خود بازگشت و با ۲۲ امتیاز، به‌عنوان تیم دوم گروه B پایین‌تر از عربستان راهی قطر شد. استرالیا دیگر تیم این گروه بود که به جام جهانی ۲۰۲۲ صعود کرده است.

 

 

ستاره‌های اروپایی در ترکیب ژاپن

تاکومی مینامینو در مراحل انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ موفق شد ۱۰ بار دروازه رقبا را باز کند و یکی از موثرترین بازیکنان ژاپن بود. وی که در تابستان ۲۰۲۲ از لیورپول جدا شد و به عضویت موناکو درآمد، در این فصل آمار موفقی ثبت نکرده و یک گل و سه پاس گل در ۱۴ مسابقه از خودش به جای گذاشته است. کائورو میتوما از برایتون، تاکهیرو تومیاسو از آرسنال، مایا یوشیدا از شالکه، جونیا ایتو از رمس و دایچی کامادا از اینتراخت فرانکفورت، سایر نفراتی هستند که می‌توانند توفیق دیگری برای ژاپن در ادوار مختلف جام جهانی رقم بزنند.

 

مربی ۵۴ ساله، سومین ژاپنی تاریخ‌ساز می‌شود؟

هاجیمه موریاسو که بخش عمده دوران فوتبال خود را در سانفرس هیروشیما گذراند و در جامه مربیگری هم پنج قهرمانی با این تیم به دست آورد، مرداد ۱۳۹۷ هدایت تیم‌های ملی بزرگسالان و امید ژاپن را بر عهده گرفت. وی پس از شکست ۳ بر صفر ایران در نیمه‌نهایی، توانست سامورایی آبی را به فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ برساند که در این مسابقه شاهد شکست ۴ بر یک تیمش بود.

زمانی که موریاسو سکاندار نیمکت ژاپن شد، این تیم در میان رده‌های ۴۰ تا ۵۰ جهان قرار داشت که حالا به جایگاه ۲۴ دنیا رسیده است. تاکنون تاکشی اوکادا و آکیرا نیشینو به‌عنوان یک سرمربی بومی توانسته‌اند ژاپن را به مرحله حذفی جام جهانی برساند و موریاسو کار سختی برای دنباله‌روی آنها پیش رو دارد.

 

تیم ملی ژاپن در یک نگاه

افتخارات: ۳ بار صعود به یک هشتم نهایی جام جهانی و چهار بار قهرمانی آسیا

بهترین گلزن: کونیشیگه کاماموتو (۷۵ گل)

بیشترین بازی: یوشیتو اندو (۱۵۲ بازی ملی)

عملکرد دوره قبل: حذف در مرحله یک هشتم نهایی

 

لباس ژاپن در جام جهانی ۲۰۲۲

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ ژاپن

 

برنامه بازی‌های ژاپن در جام جهانی ۲۰۲۲

۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰/ آلمان – ژاپن، ورزشگاه خلیفه

۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰/ ژاپن – کاستاریکا، ورزشگاه احمد بن علی

۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ ژاپن – اسپانیا، ورزشگاه الخلیفه