داوود غفارزادگان یکی از نویسندگان نام­ آشنای معاصر است که اصالتی اردبیلی دارد و آثار داستانی مختلفی برای گروه­های سنی نوجوان، جوان و بزرگسال نوشته است. یکی از آثار موفق او «فراموشان» نام دارد که تا کنون حدود 10 بار توسط انتشارات قدیانی چاپ و منتشر شده است.

به گزارش کافه اقتصاد، (ثریا محمدی لورون:دبیر اجتماعی)؛ بدیهی است که استفاده از «هنر» و «ادبیات» برای انتقال مفاهیم و معارف، اثربخشی آن را بیشتر می­کند. از زمان پیدایش شاخه­ ای در ادبیات داستانی که به «رمان تاریخی» معروف است، نویسندگان تلاش کرده ­اند تا وقایع تاریخی را در قالب داستان با تمهیدات ادبی و هنری روایت کنند و جذابیت آن را برای مخاطب بالا ببرند. واقعه عظیم عاشورا نیز یکی از بسترهای مناسبی است تا نویسندگان از آن بهره برده و جنبه­ های مختلف رویدادها را دستاویز پردازش آثار داستانی قرار دهند. این امر بویژه در عصر کنونی می­ تواند اشتیاق  نسل جدید را برای پیگیری وقایع و آشنایی با یکی از مهم­ترین حوادث تاریخ اسلام افزون­ تر کند.

داوود غفارزادگان یکی از نویسندگان نام­ آشنای معاصر است که اصالتی اردبیلی دارد و آثار داستانی مختلفی برای گروه ­های سنی نوجوان، جوان و بزرگسال نوشته است. یکی از آثار موفق او «فراموشان» نام دارد که تا کنون حدود ۱۰ بار توسط انتشارات قدیانی چاپ و منتشر شده است.

غفارزادگان در این اثر ۹۶ صفحه­ ای که شش داستان به­ هم­ پیوسته است، وقایع روز عاشورا را بازآفرینی کرده است. کتاب، شش فصل دارد با عناوینی نظیر:  «روایت قاصد والی مدینه»، «روایت همسر زهیر بن قین»، «روایت یکی از سربازان حر بن یزید ریاحی»، «روایت غلام عبیدالله بن زیاد»، «روایت یک کاتب گمنام» و «روایت قیس بن اشعث».

نویسنده در هر فصل، پاره­ای از داستان را از زبان فردی که در واقعه شرکت داشته یا شاهد اتفاقات بوده، روایت کرده است.

در مقاتل، کتب تاریخی و اغلب کتاب­های داستانی که با موضوع عاشورا نوشته شده­اند، بیشتر به زندگی و دغدغه‌های افرادی پرداخته شده که به طور مستقیم در واقعه کربلا حضور داشته‌اند. نویسنده این کتاب اما از زاویه دید افرادی که به شکلی غیرمستقیم درگیر این ماجرا شده‌اند، به این قیام پرداخته و پنجره‌های تازه‌ای را از این اتفاق تاریخی‌ـ‌دینی پیش روی چشم مخاطبان گشوده است.

نویسنده در این کتاب از ذکر کلیات و صحنه­ های خونین نبرد که بارها بازگویی شده­ اند، پرهیز کرده و در عوض به روایت افرادی پرداخته که چندان در کتب تاریخی محل اعتنا نبوده ­اند. هرچند عنصر تخیل که ویژگی بارز هر اثر ادبی است، در نگارش داستان به کارگرفته­ شده، اما در استفاده از این عنصر زیاده ­روی نشده است تا حاصل کار، اثری وفادار به تاریخ باشد.

دغدغه شخصیت­ هایی که داستان­ ها از زبان آنها روایت می­شود، موضع­ گیری و انتخاب­شان در صحنه نبرد میان حق و باطل است. کشمکش ­های درونی شخصیت­ ها، به داستانی­ تر شدن فضا کمک کرده و خواننده را به پیگیری روایت مجاب و مشتاق می­کند.

این کتاب جزو آثار برگزیده وزارت آموزش و پرورش برای دانش ­آموزان دوره متوسطه اول و دوم هم به شمار می­رود و هرچند به استناد فهرست­ نویسی کتاب، برای مخاطبان نوجوان و جوان نگاشته شده اما گروه­های سنی بزرگسال نیز می­توانند از مطالعه آن بهره و لذت ببرند.

مطالعه کتاب و معرفی آن بویژه برای نوجوانان و جوانان، به همه علاقه­ مندان توصیه می­شود.

 

  • نویسنده : ثریا محمدی لورون
  • منبع خبر : اختصاصی گروه فرهنگ کافه اقتصاد