سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری وزارت امور خارجه گفت: منابع آزاد شده ایران در قطر در دسترس ایران بوده و هست و می‌توانیم متناسب با نیاز‌های خود از آن استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تصویب طرح کنگره آمریکا برای مسدود کردن دارایی‌های ایران گفت: متاسفانه برخی نمایندگان کنگره آمریکا نشان دادند بیش از آنکه نماینده مردم آمریکا باشند نماینده لابی صهیونیست‌ها هستند. این که کنگره آمریکا چشم بر جنایات رژیم صهیونیستی ببندد و انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه بگیرد این لایحه برای عملی شدن نیاز به تصویب سنا و امضای رئیس جمهور آمریکاست.
آقای کنعانی افزود: دولت آمریکا در چارچوب تعهداتش به مشارکت کشور‌های ثالث موظف است و باید به تعهداتش عمل کند و ما هم تضمین‌های لازم را گرفتیم که در این زمینه بر اساس اعتماد به آمریکا عمل نمی‌کنیم. این منابع هم در اختیار دولت ایران بوده و هست و بر اساس نیاز‌های خود از آن استفاده می‌کنیم و خواهیم کرد.

 

آمریکا نقش مستقیم در جنایات جنگی علیه ملت فلسطین دارد

کنعانی درباره جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه گفت: استمرار جنایات در غزه و کرانه باختری را شدیداً محکوم می‌کنم. دردآور است که جنایات بی رحمانه رژیم علیه شهروندان فلسطینی با شدت باورنکردنی ادامه دارد. امروز صبح هم خبری منتشر شد که رژیم یکی دیگر از بیمارستان‌ها در غزه را مورد هدف قرار داده است. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این اقدامات چیزی جز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت نیست، یادآور شد: جامعه بین المللی نسبت به بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی مسئولیت جدی دارد و باید اقدام کند. با ملت مظلوم فلسطین ابراز همدردی می‌کنیم. احساسات ما شریک درد و غم خانواده‌هایی است که عزیزان خود را از دست دادند. برای مجروحان از خداوند شفای عاجل مسئلت داریم.
آقای کنعانی درباره مشارکت آمریکا در جنایت‌های رژیم صهیونیستی و اقدامات و پیگیری‌های ایران در این خصوص گفت: بسیار روشن است که عملیات طوفان الاقصی به عنوان اقدام مشروع در مقابل اشغالگران نشان داد که رژیم دارای هیمنه پوشالی است و پایه‌های امنیتی و سیاسی این رژیم به رغم همه ادعا‌ها کاملاً لرزان است. این رژیم در پی شکست خود دست به انتقام گیری از شهروندان زد.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به کشتار بیش از ۱۶ هزار فلسطینی، اظهار داشت: دولت آمریکا در مقابل این همه کشتار در کنار رژیم قرار گرفته است. دور جدید حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه زمانی آغاز شد که وزیر خارجه آمریکا در اتاق کابینه جنگ صهیونیستی حضور داشت.

 

کنعانی: دولت عمان به موضوع مذاکرات رفع تحریم اهتمام جدی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط با عمان گفت: روابط ما با عمان بسیار مستحکم دیرینه و توسعه یافته است در زمینه‌های دوجانبه دارای ابعاد مختلف است در زمینه مسائل منطقه و بین الملل هم تعامل خوبی داریم. در دیدار وزرای خارجی هم موضوعات دوجانبه مشورت کردیم به ویژه که در آستانه بیستمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و هم در آستانه سفر وزیر تجارت عمان به تهران هستیم.
آقای کنعانی افزود: ایران و عمان معتقد به تلاش‌های حداکثری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی، رفع محاصره، انتقال کمک‌ها و جلوگیری از کوچ اجباری مردم غزه هستند. هر دو کشور ادامه جنایات علیه مردم غزه را تهدید علیه جامعه جهانی می‌دانند و متفق هستند که سازمان‌های بین المللی برای توقف جنایات باید اقدامات آنی کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد مواضع دولت عمان عادلانه و منصفانه است و در مسائل منطقه‌ای، مسئولانه عمل کردند.
آقای کنعانی گفت: در دیدار وزرای خارجه توافق شد که همکاری‌های دوجانبه را برای تحقق این اهداف تقویت کنند. دولت عمان همچنان به موضوع مذاکرات رفع تحریم، اهتمام جدی دارد و ایران هم از این اهتمام قدردانی می‌کند و به ابتکارات عمان استقبال می‌کند.

کنعانی: ایران هیچ اقدامی علیه نیرو‌های مستشاری خود را بدون پاسخ نمی‌گذارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره شهادت دو تن از مستشاران ایران در سوریه توسط رژیم صهیونیستی گفت: ایران در ارتباط با هرگونه تعرضی که به منافعش در منطقه وارد شود پاسخ می‌دهد و پاسخ خواهد داد. هیچ اقدامی علیه ایران و منافع ایران و همچنین نیرو‌های مستشاری ما بدون پاسخ نخواهند ماند. ایران هیچ اقدام ضد ایرانی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

کنعانی: بر اساس برجام، تعهدات متقابل است

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات وزیر خارجه با جوزب بورل و همچنین اظهارات گروسی در قبال مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما از مدیرکل آژانس انتظار داریم مواضع خود را در چارچوب مسائل حرفه‌ای و بدور از شائبه سیاسی مطرح کند. برخی طرف‌ها هستند که می‌خواهند آژانس را به سمت رویکرد سیاسی ببرند.
آقای کنعانی تاکید کرد: بار‌ها تاکید کردیم که ایران به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده و گزارشات آژانس هم صدق می‌کند، این آمریکا بود که یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های زیادی علیه ایران اعمال کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه طبیعی است که چنین اقداماتی نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب می‌شود، تصریح کرد: نکته بعدی اینکه بر اساس خود برجام تعهدات، متقابل است. ایران پس از یکسال خویشتنداری و بی عملی دولت‌های اروپایی، حقوق خود را ذیل بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام اعمال و گام‌های جبرانی را اتخاذ کرد.
آقای کنعانی افزود: مواضعی که آژانس و تروییکای اروپایی مطرح کردند به معنای نادیده گرفتن واقعیات گفته شده است و هیچ توجهی به عدول آمریکا از تعهدات خود ندارند و اتهامات یکجانبه‌ای را علیه ایران مطرح می‌کنند.

کنعانی: رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش دامنه جنگ است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص آینده جنگ علیه غزه گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش دامنه جنگ است و یک شکست غیرقابل ترمیم را تجربه کرده است. آنچه ما درک می‌کنیم این است که رژیم در پرتو استمرار جنگ نه تنها شکست خود را در ۷ اکتبر جبران نمی‌کند بلکه شکست‌های دیگری را تجربه خواهد کرد.
آقای کنعانی با بیان اینکه استمرار جنگ هیچ پیروزی در میدان برای رژیم در پی نخواهد داشت و رژیم صهیونیستی هیچ جایگاهی در افکار جهان ندارد، اظهار داشت: از ماهیت تروریستی رژیم جز اقدامات تروریستی متصور نیست. اینکه چه سناریویی متصور است، قابل پیش بینی نیست، اما ما هیچ پیروزی نظامی برای رژیم تصور نمی‌کنیم. در ارتباط با جنایات جنگی رژیم، جامعه جهانی مسئولیت دارند و باید به وظایف خود عمل کنند. آنانی که از رژیم حمایت می‌کنند در ارتباط با اقدامات رژیم مسئولیت دارند. امیدواریم که جامعه جهانی توجه کند.

کنعانی: ایران نیرو‌های سنتکام را تروریستی می‌داند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتهام زنی سنتکام به ایران گفت: ما نیرو‌های سنتکام را نیروی تروریستی تلقی می‌کنیم و حضور آنان در منطقه همواره مخل آرامش در منطقه بوده است. ادعا‌های مطرح شده بدون سند و مدرک است و قابلیت راستی آزمایی ندارد و از منظر ایران فاقد ارزش است.
آقای کنعانی افزود: ما معتقدیم که آمریکایی‌ها اکنون در جایگاه اخلاقی نیستند که دیگران را به بی ثباتی متهم کنند. آمریکا در جایگاه اخلاقی برای طرح ادعا‌های واهی نه علیه دولت‌ها و نه گروه‌های مقاومت هستند.

کنعانی: وزیر امور خارجه فردا به روسیه سفر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست وزرای خارجه کشور‌های حاشیه دریای خزر در مسکو گفت: این نشست در چارچوب نشست‌های کشور‌های حاشیه دریای خزر انجام می‌شود و آقای امیرعبداللهیان هم برای شرکت در این نشست به مسکو سفر می‌کند.

  • منبع خبر : صدا وسیما