مهم ترین اخبار از چهارمین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ ؛

به گزارش کافه اقتصاد ؛ چهارمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ صبح امروز (یکشنبه، ۲۱ فروردین ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور ۲۰۶ نفر از نمایندگان و رأس ساعت ۹ و ۰۲ دقیقه  برگزار شد.

 

 

 

شرایط انتصاب قضات دیوان عدالت اداری تعیین شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۱ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با ماده ۴ طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری با ۱۸۸ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

 

«ماده۴-قضات دیوان با حکم رئیس قوه قضائیه منصوب می‌شوند و باید دارای هفت سال سابقه کار قضائی باشند. رئیس دیوان عدالت اداری می‌تواند قضات واجد شرایط را به رئیس قوه قضائیه پیشنهاد نماید.

 

 

 

زیر ساخت‌های لازم برای حذف ارز ترجیحی دارو فراهم نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش بی‌‌رویه قیمت دارو گفت: کمیسیون بهداشت با حذف ارز ترجیحی در مورد دارو و تجهیزات پزشکی موافقت نکرد و حذف ارز دولتی را مشروط به مهیا شدن زیرساخت‌ها دانست که متاسفانه هنوز زیرساخت لازم برای عملیاتی شدن آن وجود ندارد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در ادامه افزود: در حال حاضر بین ۸ الی ۹ میلیون نفر افراد بیمه نشده به دلایل مختلف در کشور هستند که با حذف ارز تدریجی از دایره دریافت یارانه سلامت خارج خواهند شد، اکثرا آنها از قشر ضعیف جامعه هستند و این ماجرا خارج از بحث عدالت است.

 

 

دکتر قالیباف در نطق پیش از دستور ضمن تبریک فرا رسیدن روز ملی فناوری هسته‌ای:

مذاکرات باید به حصول منافع تضمین‌شده اقتصادی منجر شود

پیش از ورود نمایندگان به دستور کار صحن علنی امروز، دکتر محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود، ضمن گرامیداشت فرارسیدن روز ملی فناوری هسته ای، گفت: مجلس یازدهم با تصویب قانون «اقدام راهبردی»، قفل های بسته شده به صنعت هسته ای را شکست و با برداشتن موانع بر سر راه پیشرفت و ارتقاء دستاوردهای علمی در این حوزه، نقش آفرینی کرد.(اینجا بخوانید)

 

 

جهت تأمین نظر شورای نگهبان/ موافقت مجلس با اصلاح لایحه تمدید اساسنامه شرکت ملی پست

بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه یک فوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نخستین دستورکار منتخبان ملت در بهارستان بود که در این راستا با ۲۱۲ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در جلسه، با اصلاح این لایحه جهت تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

 

 

 

بیانیه ۲۵۰ نماینده مجلس خطاب به رئیس جمهور درباره مذاکرات وین

در ادامه عضو هیأت رئیسه مجلس نامه بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور در خصوص مذاکرات هسته‌ای وین را قرائت کرد که بر اساس آن  نمایندگان تاکید کردند مجلس از هر توافقی که منافع ملت و خطوط قرمز نظام را تضمین کند، حمایت خواهد کرد، آمریکا باید برای عدم خروج از برجام تضمین بدهد، وجود مکانیسم ماشه عملاً به معنای شکست مذاکره است و تصویب و اعمال تحریم‌های جدید باید ممنوع شود.(اینجا بخوانید)

 

 

 

امکان ارائه گزارش از تصمیمات غیرقانونی مسئولان به دیوان عدالت اداری توسط سمن ها فراهم شد

نمایندگان مردم سازوکاری را مقرر کردند تا سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه حمایت از حقوق عامه از قبیل امر به معروف و نهی از منکر و موضوعات محیط زیستی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بهداشت عمومی و حمایت از حقوق شهروندی است، بتوانند در‌خصوص موضوعات تخصصی مرتبط با فعالیتشان، نسبت به غیر قانونی بودن تصمیمات و اقدامات یا خودداری از انجام وظیفه مقامات و مراجع موضوع ماده (۱۰) این قانون که متضمن تضییع حقوق عمومی است به دیوان گزارش دهند.

 

 

وزارت خارجه درباره نادیده گرفتن حقوق بین الملل نسبت به حق آبه هاى دجله و فرات اقدام عاجل کند

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در توئیتی از عدم تحرک وزارت امور خارجه نسبت به اقدامات ترکیه انتقاد کرد.

سیدمصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:

عدم تحرک وزارت امور خارجه درباره اقدامات ترکیه و نادیده گرفتن حقوق بین الملل نسبت به حق آبه هاى دجله و فرات، و در نتیجه پدیدار شدن ریزگردها، سؤال برانگیز است.

 

 

 

اعلام وصول ۴ سوال ملی نمایندگان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

عضو هیات رئیسه مجلس موارد اعلام وصول شده از سوی هیات رئیسه درخصوص ۴ سوال ملی از وزیر تعاون را قرائت کرد.

محمد رشیدی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۱ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی، موارد اعلام وصول شده توسط هیات رئیسه مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:

– سوال ملی محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز در مجلس از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص علت تبعیض در حقوق دریافتی کارکنان بخش های مختلف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

– سوال ملی مجتبی محفوظی نماینده آبادان و برخی از نمایندگان مجلس از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص استنکاف از بکارگیری نیروهای بومی توانمند

– سوال ملی محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص علت تضییع حق حقوق قالیبافان و بافندگان فرش و علت عدم وصل مجدد بیمه های قطع شده آنها چیست؟ چرا بیمه های جدید واجدین شرایط پذیرفته نمی شود؟

– سوال ملی هادی بیگی نژاد نماینده ملایر و تعدادی از نمایندگان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص نتایج تزریق واکسن کرونا به ترتیب نوع واکسن، جنسیت و سن افراد چیست؟ و چرا از تمام توان کشور برای مقابله با کرونا استفاده نمی شود؟

– سوال ملی کمال حسین پور نماینده مردم پیرانشهر و سردشت از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص اینکه چرا سازمان بهزیستی به وظایف و ماموریت های ذاتی خود به درستی عمل نمی کند و برنامه وزارت کار برای اشتغال و توسعه فعالیت های شغلی برای مبارزه با معضل بیکاری چیست؟

 

 

 

هجوم ریزگردها به واسطه سیاست‌های غلط برخی کشورهای منطقه است

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی درمجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به گردو غباری که کشور را فرا گرفته است، گفت: مسئله ریزگردهای داخلی درصد ناچیزی از هجوم گرد و غبار ها را در داخل کشور در برمی‌گیرد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در موضوع ریزگردها، منشأ داخلی درصد ناچیزی است، بنده به عنوان مسئول امنیت کمیته آب مجلس عرض می‌کنم که دلیل این مشکل ایجاد شده سدسازی های غیر اصولی و ناجوانمردانه‌ ای است که امروز عراق، ایران و تمام کشورهای پیرامون را نابود کرده است؛ موضوع  واضح آن رودخانه ارس و دجله و فرات است، امروز موضوع اصلی وجود ریزگردها سیاست های غلط در منطقه است.

 

 

 

میرمحمدی طی تذکری خطاب به رئیس جمهور:

سردرگمی دولتمردان در نظارت بر دارو و کالاهای اساسی موجب فشار بر مردم شده است/ضرورت نظارت جدی بر تامین معیشت مردم

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس طی تذکری از رئیس جمهور خواست تا دستور دهد به صورت جدی نظارت بر تامین و ذخیره دارو و کالاهای اساسی به صورت جدی تر و قاطع تر انجام شود تا معیشت مردم حفظ شود.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۱ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکری به رئیس جمهور، گفت: گرانی های سرسام آور دارو و کالاهای اساسی طی ماه های اخیر جز سردرگمی دولتمردان شما در نظارت جدی و قاطع بر بازار دارو و کالاهای اساسی هیچ توجیهی ندارد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس تاکید کرد: فشار گرانی ناشی از عدم نظارت دولت شما بر شانه مستضعفان و محرومان جامعه تحمیل می شود که نوعی حق الناس است بنابراین ضرورت دارد به صورت جدی دستور دهید نظارت بر تامین و ذخیره دارو و کالاهای اساسی قاطع تر، جدی تر و به روزتر انجام شود تا زحمات شبانه روزی شما برادر ولایی کم اثر نشود.

 

 

 

دولت به وضعیت گرانی داروها رسیدگی کند

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس با انتقاد از افزایش روز به روز قیمت داروها از دولت خواست که به این وضعیت رسیدگی کند.

محمدعلی محسنی بندپی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۱ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: گلایه ما نسبت به دولت غصه تلخ و غم انگیز کمبود دارو و گرانی داروهاست که در این روزها مردم و بیماران را به شدت نگران کرده است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصوب کردیم که اگر دولت قصد حذف ارز ترجیحی دارو را دارد قیمت ها نباید از نرخ شهریور ۱۴۰۰ بالاتر رود، در حال حاضر ارز ترجیحی حذف نشده است اما روز به روز قیمت ها در حال افزایش است لذا لازم است دولت و وزارت بهداشت به قید دو فوریت به این موضوع بپردازد.

 

 

سهم استان سیستان و بلوچستان از شبکه بزرگ راهی کشور تنها دو درصد است

نماینده مردم چابهار در مجلس با انتقاد از اینکه بیشترین تصادفات در تعطیلات عید مربوط به استان سیستان و بلوچستان بود، گفت: سهم استان از شبکه بزرگ راهی کشور تنها دو درصد است.

معین الدین سعیدی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۱ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود با انتقاد از اینکه استان سیستان و بلوچستان در تعطیلات عید شاهد بیشترین تصادفات بود، گفت: این استان یک کیلومتر آزادراه ندارد و سهم آن از شبکه بزرگ راهی کشور تنها دو درصد است؛ مسئولان وزارت راه و شهرسازی! خون شما از خون فرزندان استان رنگین‌تر نیست.

 

 

افزایش یکباره قیمت اینترنت کاربران را شوکه کرده است

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش یکباره قیمت اینترنت تذکر داد و گفت: این موضوع بسیاری از کاربران را شوکه کرده است، آیا در پشت پرده جهش یکباره تعرفه بسته های اینترنتی و کندی آن طرح صیانت یا محدودسازی خیمه زده است؟

قیمت گذاری دستوری و دخالت بی حد و حصر دولت در اقتصاد شرکت های مخابراتی و ارتباطی باعث شده آنها هم دچار سرنوشت مشابه خودروسازان شوند.

 

 

راز انفجار قیمت‌ها چیست؟

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که راز انفجار قیمت ها چیست؟ گفت: مردم شب عید سختی را سپری کردند و اکنون نیز در ماه مبارک رمضان با گرانی غیرقابل تحمل مواد غذایی به شدت تحت فشار هستند.

موسوی لارگانی گفت: وزیر جهاد کشاورزی به همراه سازمان حمایت وزارت صمت نیز نقش تماشاچی بازار را به خوبی ایفا می کنند، مقادیر تولید گوشت، تخم مرغ و شیر نسبت به سال گذشته رشد کرده و اتفاق جدیدی هم در رشد جمعیت صورت نگرفته است، همچنین مصرف نیز به دلیل گرانی ها کاهش یافته، اقتصاددانان دولت به این سوال پاسخ دهند که راز انفجار قیمت ها چیست؟

 

 

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیاز به کار کارشناسی بیشتری داشت

نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از خانواده‌ها از بازگشایی مدارس نگرانی‌هایی دارند به همین دلیل باید کار کارشناسی مجددی انجام شود چراکه معتقدم بیشتر دنبال عادی‌سازی شرایط بودند تا بازگشایی اصولی.

سال تحصیلی در کل شش ماه تعطیل بوده و بین فروردین و اردیبهشت‌ماه در مقطع ابتدایی بیشتر کلاس‌ها و دروس به شکل دوره‌ای انجام می‌شود و معلمان به مرور نکات درسی گذشته می‌پردازند. به همین دلیل معتقدم باید بررسی بیشتری انجام دهند که اگر بیماری امکان شیوع مجدد داشته باشد مسئولان تجدید نظر کنند و برای سال آینده که به احتمال قوی کرونا به شکل کامل کنترل شده است بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها رخ می‌داد.