بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در آذرماه تورم نقطه‌ به نقطه مسکن در شهر تهران به 52.1 درصد رسیده و متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در پایتخت نیز از 50 میلیون تومان فراتر رفته است.

به گزارش کافه اقتصاد ، مرکز آمار ایران گزارش شاخص و متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در آذر ماه امسال را منتشر کرده که بر این اساس شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۱۷۴٫۳ رسیده و نسبت به ماه قبل (۱۶۷٫۴)، ۴٫۱ درصد افزایش داشته است.

در این ماه نرخ تورم سالانه آذر ماه آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۳۷٫۱ درصد رسیده است که نسبت به تورم سالانه ۳۵ درصد درصدی در آبان، بالغ بر ۲٫۱ درصد افزایش داشته است.

درماه آذر تورم نقطه‌به‌نقطه نیز با ۲٫۱ درصد افزایش نسبت به تورم نقطه‌ای در آبان ماه، به عدد ۵۲٫۱ درصد رسیده است. معنای این عدد این است که قیمت آپارتمان در تهران در آذرماه امسال نسبت به آذر سال گذشته ۵۲٫۱ درصد افزایش یافته است. اما تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران با ۰٫۹ درصد کاهش نسبت به آبان، به ۴٫۱ درصد رسیده است.

شاخص قيمت (فروردین ۱۴۰۰=۱۰۰)

در آذر ماه ۱۴۰۱ شاخص قیمت آپارتمان­ های مسکونی شهر تهران به عدد ۱۷۴٫۳ رسيده است كه نسبت به ماه قبل (۱۶۷٫۴)، ۴٫۱ درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم ماهانه

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاري، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در آذر ماه ۱۴۰۱ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ۴٫۱ درصد بوده است. تورم ماهانه آذر ماه در مقايسه با همين اطلاع در ماه قبل (۵٫۰ درصد)، ۰٫۹ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش تورم نقطه به نقطه

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در آذر ماه ۱۴۰۱ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان­ های مسکونی شهر تهران به عدد ۵۲٫۱ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه اين ماه در مقايسه با ماه قبل (۵۰٫۰ درصد) ۲٫۱ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم سالانه

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم سالانه آذر ماه ۱۴۰۱ آپارتمان‌های مسكوني شهر تهران به عدد ۳۷٫۱ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل(۳۵٫۰ درصد)، ۲٫۱ واحد درصد افزایش داشته است.

متوسط قيمت آپارتمان­ های مسکونی مناطق ۲۲گانه شهر تهران

در آذر ماه همچنین متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق ۲۲گانه شهر تهران به ترتیب به ۵۰ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۶۰۰ تومان و ۴۸ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. در این ماه منطقه یک با متوسط وزنی قیمت ۱۰۷ میلیون و ۱۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان بیشترین و منطقه ۱۸ با متوسط وزنی قیمت ۲۵ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان کمترین قیمت را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند.