مرکز آمار ایران اعلام کرد در سال گذشته نرخ رشد اقتصادی بدون نفت 4.5 و با احتساب نفت 4.8 درصد بوده که در این میان بخش صنعت با 6.4 درصد رشد پیشتاز بوده است.

به گزارش کافه اقتصاد از مرکز آمار ایران ، بر اساس آخرين نتايج حساب‌هاي ملي فصلي مركز آمار ايران، محصول ناخالص داخلي (GDP) به قيمت ثابت سال ١٣٩٠ در سال ١٤٠١ به رقم  ٨١١٩ هزار ميليارد ريال با نفت و ٦٩٩١ هزار ميليارد ريال بدون احتساب نفت رسيده است.

در حالي‌كه رقم مذكور در سال گذشته با نفت ٧٧٤٦ هزار ميليارد ريال و بدون نفت ٦٦٩٢ هزار ميليارد ريال بوده كه نشان از رشد ٤,٨ درصدي محصول ناخالص داخلي با نفت و ٤.٥ درصدي محصول ناخالص داخلي بدون نفت در سال ١٤٠١ دارد.

نتايج مذكور حاكي از آن است كه در سال ١٤٠١ رشته فعاليت‌هاي گروه كشاورزي ٤,٤-، گروه صنایع و معادن ٦.٤  و گروه خدمات ٤.٤ درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته است. محاسبات فصلي در مركز آمار ايران در قالب ١٨ بخش اصلي متشكل از ٤٢ رشته فعاليت بر مبنای طبقه ­بندی ISIC.Rev٤ انجام مي‌شود كه بر اين اساس گروه كشاورزي شامل زير بخش‌هاي زراعت و باغداري، دامداري، جنگل‌داري و ماهيگيري، گروه صنايع و معادن شامل زير بخش‌هاي استخراج نفت خام و گاز طبيعي، استخراج ساير معادن، صنعت، تأمين آب، برق و گاز طبيعي و ساختمان مي‌باشد و گروه خدمات شامل زير بخش‌هاي عمده­ و خرده فروشي، فعاليت‌­هاي خدماتي مربوط به تأمين جا و غذا، حمل و نقل، انبارداري، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت­‌های مالی و بیمه، مستغلات، كرايه و خدمات كسب و كار و دامپزشکی، اداره امورعمومي و خدمات شهري، آموزش، فعالیت­‌هاي مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سايرخدمات عمومي، اجتماعي، شخصي وخانگي است.

  • نویسنده : قربانی
  • منبع خبر : اختصاصی کافه اقتصاد