وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نقطه کلیدی دولت سیزدهم؛ واگذاری فعالیت‌های فرهنگی به جریان‌های مردمی با اعتقاد به آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی و پایبندی به اصول قانون اساسی است.

به گزارش کافه اقتصاد به نقل از خبرگزاری صداو سیما، آقای محمدمهدی اسماعیلی با حضور در برنامه نگاه یک شنبه شب شبکه یک سیما درباره نگاه دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ افزود: طی چهار دهه اخیر شاهد نگاه‌های متفاوتی به حوزه مسئولیت دولت در فرهنگ بودیم.
وی ادامه داد: تلاش دولت مردمی بر این است که همه امورات را در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به نوعی به مردم بازگرداند؛ البته به معنای سلب اختیار دولت نیست، بلکه دولت مسأله هدایت، نظارت و تسهیل گری را بر عهده دارد.
اسماعیلی گفت: در دولت سیزدهم مسیر ریل گذاری به این سمت است که دولت با اعتقاد به آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی، بیان صریح اهداف متعالی انقلاب اسلامی که در اصل دوم و سوم قانون اساسی به صراحت آمده است و با پایبندی به اصول اصلی قانون اساسی و سایر اصول هک در قانون اساسی گفته شده از جمله اصل یکصد و دهم مبنی بر پذیرش مدیریت و راهبردی کلان نظام که ذیل این چارچوب فعالیت‌های فرهنگی را به جریان‌های مردمی واگذار کند که این نقطه کلیدی حرکت دولت جدید است.

سیاست اصلی دولت تکمیل زیر ساخت های فرهنگی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:سیاست اصلی دولت تکمیل زیر ساخت های فرهنگی است و در یک دوره سفر ۳۱ استانی رییس جمهور همه زیر ساخت های فرهنگی که نا تمام مانده بودند تکمیل خواهیم کرد.
محمد مهدی اسماعیلی در ادامه این برنامه افزود:سیاست اصل دولت تکمیل زیر ساخت های فرهنگی است و در یک دوره سفر ۳۱ استانی رییس جمهور همه زیر ساخت های فرهنگی که نا تمام مانده بودند تکمیل خواهیم کرد که بسیاری از این پروژه ها طی یکسال افتتاح خواهند شد.
وی تصریح کرد: تولید فرهنگی حتماً به زیر ساخت گره نمی خورد و بیش از یکماه است که ستاد مناطق محروم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شده است که این ستاد جاهای مختلفی که مشکل دارند را شناسایی کردند و بنا داریم آموزش های هنری را در مناطق محروم انجام دهیم و ۱۱ استان ها هم مشخص شده است .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گام اول در دولت سیزدهم تکمیل زیر ساخت های نیمه کاره است اما کار مهم تر، تولید است که الزامی به زیرساخت ندارد.
وی افزود: در استان فارس ۲۰۰ میلیارد تومان دولت برای تکمیل تالار مرکزی شیراز بودجه گذاشته است؛ رئیس جمهور دستور دادند تمام پروژه های ناتمام باید انجام شود و کلنگ زنی های جدید ممنوع است.
وی ادامه داد: من در استان اردبیل بیش از۳۰۰ میلیارد تومان مصوبه از دولت برای تکمیل همه مجتمع های فرهنگی هنری گرفتم و در استان سمنان هم تقریباً همین میزان مصوبه برای تکمیل زیر ساخت های فرهنگی داشتیم و سفر آینده هم به زنجان و بعد چهارمحال و بختیاری می باشد که برنامه ریزی آن انجام شده است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: حرکت دولت مردمی بر پایه اتکا به حضور مردم در صحنه انجام می شود.
وی تصریح کرد: در انتهای دولت قبلی با پدیده ای به نام بی اعتمادی مردم به دولت مواجه شده بودیم و یک فاصله میان دولت و مردم ایجاد شده بود و این فاصله رئیس جمهور فعلی را که مسئولیت یک قوه مهم دیگر را داشت به دلیل سرمایه اجتماعی و اعتمادی که از مردم در دوره مدیریت قوه قبلی گرفته بود مجبور کرد که برای کاستن این شکاف وارد این عرصه شود و این اعتماد و سرمایه اجتماعی از دست رفته نظام اسلامی در حوزه اجرایی را برگرداند و در زمان انتخابات شعار دولت مردمی برای ایران قوی را انتخاب کردیم و دقیقاً در جایی که احساس ضعف و شکاف کردیم وارد شدیم چون مردم احساس می کردند کارها پیش نمی رود، کرونا قرار نیست که برود و اعتماد به مدل مدیریتی از بین رفته بود.
وی گفت: در چند ماه شروع دولت فعلی شاهد تغییر هستیم و اعتماد مردم به دولت بازگشته است؛ مثلاً در موضوع سامانه های سوخت؛ هیچ اتفاقی در کشور نیفتاد و مردم چندین ساعت در صف های پمپ بنزین معطل شدند ولی در هیچ جای کشور حتی یک حرکت اعتراضی ثبت نشده است چون سرمایه و اعتماد اجتماعی توسط دولت سیزدهم به دست آمده است و مردم قانع شدند که با این دولت می توان همکاری و مشارکت داشت و با همین فضا وقتی وارد فعالیت های فرهنگی می شویم می توانیم مردم را دعوت به مشارکت کنیم.
اسماعیلی تصریح کرد: برنامه اصلی ما در وزارتخانه؛ احیای مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدیریت فرهنگی کشور است؛ یعنی ما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دهه های متمادی تقلیل به یک سری اعطای مجوزها داده بودیم ولی معتقدیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حوزه سیاست گذار اصلی در مدیریت فرهنگی دولت است.
وی گفت: کار اول بنده این است که در داخل دولت مسأله غیردولتی ها را حل کنیم؛ زمانی که در داخل دولت یک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم که کار اعطای مجوزها را دارد اما در همین دولت با یک اعتبار محدودی این وزارتخانه را دارید و دستگاه های متعدد غیرفرهنگی در دولت داریم که بیشترین دخالت را در عرصه جریان سازی فرهنگی دارند؛ مثلاً مجموعه های وابسته اقتصادی بسیار زیاد است و برخی از هُلدینگ های رسانه ای به شرکت های خصولتی متصل است که در هر شماره چندین صفحه آگهی این شرکت ها به این رسانه ها داده می شود که این هزینه به عنوان هزینه مسئولیت اجتماعی و فرهنگی می شود ولی عملاً در جریان مدیریت فرهنگی کشور دخالت مؤثر می کند در صورتی که نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تابلوی کار فرهنگی است به اعطای مجوز تقلیل پیدا کرده است که باید این مسأله حل شود و احیای مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دستور قرار دادیم.
وی افزود: طبق دستور رئیس جمهور، همه دستگاه های دولتی که بودجه و ساختار فرهنگی دارند با نقطه چین به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وصل می شوند که مصوبه آن در حال آماده سازی در دولت است؛ یعنی رئیس جمهور از حوزه اختیارات خودشان، مدیریت فرهنگی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفویض می کنند.
آقای اسماعیلی ادامه داد: دستگاه های فرهنگی در دولت، ذیل کمیسیون فرهنگی دولت هستند که رئیس کمیسیون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اعلام کردیم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک نظارت بر هزینه کردهای فرهنگی در دستگاه های دیگر دولت ایجاد کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: دولت یک مجموعه یکپارچه است و رئیس جمهور در مدیریت دولتی انسجام ایجاد کرده است و رئیس جمهور معتقد است در مدیریت فرهنگی علیرغم وجود ساختارها و حوزه های متفاوت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بایستی نظارت بر عملکرد و هزینه کرد فرهنگی داشته باشد.
وی تصریح کرد: دولت در حال بوجود آوردن این امکان است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همان اندازه که مسئولیت دارد به همان اندازه هم دخالت و سهم در مدیریت حوزه فرهنگ در بخش های مختلف دولت داشته باشد.
اسماعیلی گفت: اگر فرهنگ را پایه اصلی تحولات جامعه بدانیم و انقلاب اسلامی را یک انقلاب فرهنگی بدانیم باید بپذیریم مخالفت هایی که با انقلاب اسلامی در خارج از مرزها می شود بیشتر از آنکه از جنس اقتصادی و سیاسی باشد از بُعد فکری و فرهنگی است و باید حوزه فرهنگی مان را تقویت کنیم یعنی نظارت فرهنگی را تقویت کنیم چون نظارت فرهنگی درحال آسیب دیدگی است و سیستم بیرونی دقیقاً روی همین موضوع کار می کند.
وی به گفته افزود: شبکه های فارسی زبان که در یک دهه اخیر رشد کردند بیش از آنکه سیاسی باشند در حوزه سبک زندگی فعال هستند و نظام خانواده را مورد هجمه قرار می دهند چون نظام خانواده حلقه اصلی در ساخت جامعه است.
وی ادامه داد: یکی از وظایف شورای فرهنگ عمومی انجام سیاست گذاری و مدیریت حوزه فرهنگی متناسب با محیط تهدید است؛ امروز هم در حوزه سیاست گذاری مشکل داریم هم در حوزه تخصیص و بودجه چون زمانی که سیاست گذاری درست نداشته باشیم پول فرهنگی به هر میزان که افزایش پیدا کند به چرخه معیوب کمک می کند و متناسب با سیاست ها نیستند و ما در دولت مردمی تلاش می کنیم که مغز متفکر کار را درست، دقیق و مبتنی بر نظام آرمانی تعریف کنیم که بخش هایی از این برنامه منتشر شده است و درحال انجام است؛ زمانی که ساختار درست چیده شده و هر فردی در جایگاه خودش ایستاد آن زمان به حوزه مدیریت تولید وصل می شود و الان درحال ساختن این برنامه هستیم که در صورت انجام می توانیم امیدوار باشیم و اگر بودجه کمی هم داشته باشیم منجر به خروجی خوبی می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: از شهادت دانشمندان هسته ای که در سال ۸۸، ۸۹ و ۹۰ اتفاق افتاد در این حوزه تنها یک فیلم بادیگارد ساخته شده است و بیش از ۴۰ مجموعه را رهبر معظم انقلاب برای شهدای شاخص انقلاب نام بردند تا برای اینها فیلم و سریال ساخته شود البته در رسانه ملی کارهای خوبی انجام شده است اما در حوزه فیلم های سینمایی فقط یک فیلم بادیگارد ساخته شده است؛ من مشکل حوزه فرهنگ را بودجه نمی دانم و معتقدم به اندازه بودجه وجود دارد ولی ریل گذاری درست انجام نشده است که در حال انجام آن هستیم.
وی تصریح کرد: وزارتخانه ها در حوزه فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی دارند که بایستی در یک مسیر دقیق سیاست گذاری شده اتفاق بیفتد و بدنبال این هستیم تا این چرخه را درست کنیم واگر امسال ریل گذاری را خوب انجام دهیم سال آینده در جشنواره فیلم فجر بالای ۲۰ فیلم متناسب با جریان های مورد نیاز کشور در حوزه های مختلف ساخته می شود.
اسماعیلی گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد فیلم های سینمایی در تهران و مناطق بالا شهر تهران ساخته می شود و سوال اینجاست که آیا در کشور ظرفیت ها برای این کار وجود ندارد؟ یک مشکل ساختاری است و در کشور مشکل زیر ساختی داریم.

۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد داریم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برنامه مدونی برای مشارکت بیش از ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در این عرصه داریم.
محمدمهدی اسماعیلی در ادامه برنامه نگاه افزود: گام نخست دولت سیزدهم؛ اتمام طرح ها و زیرساخت های نیمه تمام تا سه سال آینده است؛ اگرچه تولیدات فرهنگی؛ الزامی به وجود زیرساخت ها ندارد

وی گفت: ۲۶ هزار کتابخانه در مساجد وجود دارد و تلاش می کنیم زیرساخت های کتابخانه ها را تکمیل کنیم و قرائت خانه ها را افزایش دهیم، البته فضای فرهنگی عمومی کتابخوانی در دست آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات است.
اسماعیلی افزود: اولویت دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ؛ بازگرداندن کار فرهنگی به مردم است.

وی با بیان این که در ستاد مناطق محروم؛ ستاد رسیدگی به کانون فرهنگی- هنری مساجد ایجاد و برای آن بودجه در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: در این کانون ها کارهای آموزشی و فرهنگی سه تا شش ماه دیگر به نتیجه می رسد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سینما از دیگر بخش های هنری؛ هزینه بیشتری دارد اما توجه به همه بخش های فرهنگی و هنری باید عادلانه باشد.
اسماعیلی افزود: با حوزه های دیگر هنری از جمله خوشنویسی و موسیقی؛ نشست های خوبی برگزار کرده ایم و برای هنرها و موسیقی های بومی بودجه اختصاص خواهیم داد و به آنها توجه می کنیم.

 

 

 

 

 

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما