آرژانتین با درخشش مسی و برتری قاطع مقابل کرواسی در اولین بازی نیمه نهایی، تنها یک گام با شکستن طلسم ۳۶ ساله قهرمانی فاصله دارد.

جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر دیشب با انجام بازی اول نیمه نهایی ادامه پیدا کرد و امشب با برگزاری بازی دوم این مرحله، از دومین فینالیست جام بیست و دوم هم رونمایی می‌شود. در نخستین مسابقه پای فینال جام، دیشب آرژانتین و کرواسی در استادیوم لوسیل با هم روبرو شدند و امشب هم فرانسه به مصاف مراکش می‌رود.

پیش به سوی جام

پس از یک شروع کابوس‌وار در جام‌جهانی قطر و شکست برابر سعودی‌ها در بازی اول، در ادامه اما همه چیز برای آلبی سلسته به بهترین شکل پیش می‌رود و آنها در استانه یک فتح تاریخی قرار گرفته‌اند. آرژانتین که پس از یک برد دراماتیک و در ضربات پنالتی مقابل هلند در یک چهارم نهایی به نیمه نهایی رسیده بود، دیشب در استادیوم لوسیل به مصاف کرواسی رفت، تیمی که با حذف برزیل به جمع ۴ تیم نهایی راه پیدا کرده بود تا برگزاری بزرگترین سوپرکلاسیکوی تاریخ را منتفی کند.

 

در بازی دیشب در ورزشگاه لوسیل همان روند خوب و صعودی تیم لیونل اسکالونی که با لیونل مسی تشنه جام است، ادامه پیدا کرد و آنها توانستند با درخشش فوق ستاره‌شان در کنار یک ستاره جوان به نام خولین آلوارز، کرواسی را سه بر صفر شکست دهند و اولین فینالیست بازی یک شنبه شب آینده در ورزشگاه لوسیل باشند.

یورش به شکستن طلسم ۳۶ ساله

حالا آلبی سلسته که در دوره قبل در یک هشتم با شکست برابر فرانسه در ضربات پنالتی حذف شده بود، در قطر توانسته است به فینال برسد و آنها می‌خواهند اولین جام‌جهانی را با لیونل مسی کسب کنند و پس از جام ۱۹۸۶ مکزیک، دوباره تیم شماره یک دنیا شوند. اگر آن روز دیگو آرماندو مارادونای فقید، اولین و آخرین جام قهرمانی‌اش با آرژانتین را در جام‌جهانی بالای سر برد، این بار آلبی سلسته می‌خواهد با مسی این افتخار را تکرار کند، افتخاری که در قطر به یک قدمی آن رسیده‌اند.

 

البته آرژانتین ۲ دوره قبل در جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل هم با مسی به فینال رسیده بود اما آنها با شکست یک بر صفر مقابل آلمان نتوانستند در خانه رقیب همیشگی جشن قهرمانی بگیرند. حالا پس از ۸ سال با برد دیشب برابر کرواسی، آنها این فرصت را دوباره به دست آورده‌اند تا پس از ۳۶ سال دوباره جام را به ریودوژانیرو ببرند.

سومین کامبک به در بسته خورد

در سوی دیگر کرواسی با زلاتکو دالیچ در یک قدمی دومین حضور متوالی در فینال جام متوقف شد و کروات‌ها که در دوره قبل در روسیه توانسته بودند به بازی پایانی برسند، این بار در قطر یک قدم عقب تر رفتند و در رسیدن دوباره به فینال ناکام ماندند.

نکته قابل توجه، کرواسی بر خلاف دو بازی یک هشتم و یک چهارم مقابل ژاپن و برزیل، این بار نتوانست با وجود عقب افتادن کامبک کند و آرژانتینی‌ها که به خوبی بازی‌های قبلی تیم دالیچ را آنالیز کرده بودند، در این مسابقه اجازه ندادند که پس از جلو افتادن تیم شان، حریف اجازه جبران و بازگشت به مسابقه را پیدا کند.

 

این در حالی است که کرواسی مقابل ژاپن و برزیل در حالی به پیروزی رسید که ابتدا یک بر صفر عقب افتاده بود اما در ادامه با کامبک توانست در نهایت برنده شود اما در بازی دیشب آنها نتوانستند برای سومین بازی متوالی دوباره به بازی برگردند تا در حالی که یک گام تا فینال فاصله داشتند، متوقف شوند.

چرا مسی بهترین است؟

نبرد مسی – مودریچ، دوگانه بازی دیشب نیمه نهایی جام‌جهانی بود. نبرد دو فوق ستاره‌ای که با وجود پا به سن گذاشتن تا این مرحله به خوبی توانسته‌اند به عنوان یک فرمانده، تیم‌شان را تا یک قدمی جام و تا پای فینال پیش ببرند.

بازی دیشب اما به خوبی تفاوت‌ها را نشان داد، اینکه چرا فوق ستاره‌ای مانند مسی ۷ بار صاحب توپ طلا می‌شود و ستاره‌ای مانند مودریچ تنها یک بار به این عنوان دست پیدا می‌کند.

مسی که پس از فتح اولین کوپا در تابستان گذشته این بار برای کسب اولین جام‌جهانی بی تابی می‌کند، در قطر در ۳۵ سالگی در یکی از بهترین فرم های دوران بازی‌اش قرار دارد و نشان می‌دهد که هنوز دود از کنده بلند می‌شود.

 

نمایش مسی مقابل کرواسی و تماشای صحنه گل سوم بازی که این فوق ستاره چطور توپ را به ستاره جوان آرژانتین رساند، به خوبی گویای این است که شماره ۱۰ آلبی سلسته تنها با بالا بردن جام در پایان بازی‌های قطر آرام می‌گیرد.

مودریچ ۳۷ ساله هم اگر چه در بازی دیشب برابر مسی دست‌ها را بالا برد اما او در این سن در این جام با نمایش‌های فوق‌العاده و فرماندهی و تاثیرگذاری که در مرکز زمین تیم دالیچ داشت، توانست کروات‌ها را به دومین صعود متوالی به فینال نزدیک کند، هر چند بر خلاف دوره گذشته، آنها این بار نتوانستند به فینال برسند و مانند جام‌جهانی ۹۸ باید خودشان را آماده بازی رده‌بندی بکنند.

  • منبع خبر : ایرنا