محمد محمدی لورون _ مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری جوپار گفت : نیروی انسانی متعصب و توانمند جوپار ؛ مهم ترین سرمایه ما جهت رسیدن به جایگاه برتر خدمات در بین شرکت های ریلی حوزه مسافری است.

به عنوان حسن آغاز گفتگو ؛ لطفا خودتان را معرفی و گزیده ای از سوابق تان را برای آشنایی مخاطبان کافه اقتصاد بفرمایید:

اینجانب علیرضا عجمیان دانش آموخته کارشناسی رشته مهندسی صنایع و کارشناسی ارشد مدیریت فنآوری اطلاعات هستم.  از سال ۱۳۷۶ توفیق حضور و فعالیت در صنعت حمل و نقل ریلی مسافری را دارم. معاونت بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت مهتاب سیر جم، مدیرکل اعزام و خدمات راهبری و مدیرکل توسعه سرمایه های انسانی شرکت حمل و نقل ریلی رجا،‌ معاون مسافری اداره کل راه آهن تهران  و مشاور مدیرعامل موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران از جمله مسئولیت های بنده در این سال ها بوده است.

 

 

 

 

جوپار به عنوان بزرگترین شرکت بخش خصوصی در حوزه حمل ونقل ریلی از چه سالی و از کجا آغاز به فعالیت کرد و در چه جایگاهی بین بقیه شرکت ها قرار دارد؟ 

مرکزیت و خواستگاه شرکت مسافری و باری جوپار از استان کرمان و زیر مجموعه هلدینگ سازمان عمران کرمان می باشد و در کنار ارایه خدمت به مردم عزیز کرمان در مسیرهای تهران_ بندرعباس ؛ تهران_زاهدان ؛ تهران_مشهد  و مسیر تهران _کرمان در حال فعالیت است و در آینده نزدیک با قطارهای جدید و کوپه های بازسازی شده چهار نفره اضافه خواهد شد که بدنبال مجوز ۵ ستاره این قطار از راه آهن جمهوری اسلامی ایران هستیم .

همچنین شرکت قطار مسافری و باری جوپار در بین بقیه شرکت های حمل و نقل ریلی از لحاظ تعداد صندلی و ظرفیت ایجاد شده در رتبه دوم و از نظر تعداد واگن در رتبه سوم قرار دارد این شرکت  به عنوان قدیمی ترین شرکت بخش خصوصی فعال در حوزه حمل ونقل ریلی فعالیت خود را از سال ۸۱ آغاز کرد که هم اکنون با برخورداری از تیمی یکدست  و حرفه ای ارایه خدمت می کند.

 

 

به نظر شما مهمترین  موانع و چالش‌ حوزه حمل و نقل ریلی در حال حاضر چیست ؟

با موانع و چالش های بسیاری روبرو هستیم حوزه مسافر نسبت به حوزه بار با محدودیت بیشتری مواجه هست در وهله اول قیمت گذاری در حوزه مسافری دارای سقف معین هست و آزاد نیست و با توجه به اتفاقات سال های اخیر از قبیل موضوع تحریم ها و افزایش نرخ ارز باعث شده هزینه ها نسبت به درآمد ها رشد بیشتری داشته باشد و در واقع در انتهای سال تراز مالی شرکت ها غالبا منفی می باشد در همه جای دنیا راه آهن های مسافری کمک زیان می گیرند ولی متاسفانه کمک های دولتی شامل حال شرکت های ریلی نمی شود و  یکی از موضوعات دیگر بحث ظرفیت ترافیکی است که متولی آن مجموعه محترم راه آهن جمهوری اسلامی است و سهم حمل ونقل مسافری ریلی در کل جابجایی هایی که در سطح کشور انجام می شود بسیار عدد پائینی هست و اگر با این منوال ادامه دهیم قطعا هیچکدام از شرکت های فعال نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

 

 

 

باتوجه به تلاش دولت در تکمیل راه آهن سراسری ، به نظرتان تا چه میزان در توسعه ریلی موفق عمل شده است و شرکت جوپار در این راستا چه اقداماتی انجام داده است ؟

تکمیل راه آهن سراسری توسط مجموعه محترم راه آهن سراسری ج.ا‌.ایران در حال انجام است ولی با توجه به محدودیت منابع و بودجه و همچنین تحریم های ظالمانه و بحث ارز با کندی پیش می رود باید توجه داشت حوزه ریلی در بین سایر شقوق حمل ونقلی با هزینه کم بهره بالاتری دارد که امیدواریم در سال های آتی شاهد رشد و توسعه بیشتر شبکه ریلی باشیم.

 

 

آیا توسعه حمل و نقل ریلی در کشور همسان با رقبای کشورهای همسایه و کلاس جهانی انجام گرفته است و در این خصوص شرکت جوپار چه برنامه ای دارد ؟

نوع توسعه ما در حوزه حمل و نقل ریلی با کشورهای همسایه متفاوت هست در حوزه گسترش حمل و نقل ریلی با یکسری از کشورهای های همسایه بخصوص حوزه cis  فاصله  داریم ولی در بخش خدمات ما عقب نیستیم و خدماتی که در قطارهای ما ارایه می شود یونیک و منحصربفرد است  و بنده نیز به اتفاق همکارانم برنامه ای که در شرکت جوپار تدوین کردیم انشالله بتوانیم در میان مدت به برترین شرکت در ارایه خدمات مسافری بین بقیه شرکت ها تبدیل شویم و این موضوع با داشتن منابع انسانی و سرمایه های انسانی خوبی که در اختیار داریم قطع به یقین قابل انجام هست و با بازنگری در استانداردها و فرایندها شرکت جوپار را به استانداردهای سطح جهانی نزدیک خواهیم کرد.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید:

انتصاب علیرضا عجمیان به عنوان مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار

 

 

 

 

بعد از شیوع ویروس کرونا یکی از جدی ترین نگرانی مسافران و ستاد ملی کرونا ، سفر با ناوگان عمومی بود ،شرکت جوپار برای کنترل ویروس کرونا و مسافرت ایمن چه اقداماتی انجام داده است؟

استحضار دارید موضوع کرونا تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داد و کشور ما هم از این موضوع مستثنی نبود ، از اسفند  سال ۹۸ که شیوع کرونا شروع شد  تمام مسافران نوروزی سال ۹۹ بلیط های خریداری شده را استرداد نمودند و بعد از چند ماه وقفه با تصویب ستاد ملی کرونا  مقرر شد بلیت در کوپه ها با ظرفیت ۵۰ درصد به مسافران فروخته شود و هزینه ۵۰ درصد باقی مانده بدوش شرکت های ریلی مسافری افتاد که امیدواریم دولت و مجموعه راه آهن در این خصوص کمک و مساعدت به شرکت ها را داشته باشند. با گذشت زمان از پنجاه درصد به هشتاد درصد ظرفیت مسافرگیری در هر کوپه رسیدیم  که بازهم ۲۰ درصد هزینه برعهده شرکت هاست.  در کنار این موضوع ما توانستیم با تدابیرو اقداماتی  از جمله  ضد عفونی کردن فضای واگن ها و کوپه ها ، تدارک پک های بهداشتی برای مسافران و و ارایه زنجیره تامین محصولات غذایی با روش های جدید ، انجام تست های کرونا از کارکنان و مامورین و این اواخر هم با اتصال سیستم فروش بلیت به سامانه امید  که وظیفه کنترل و فروش بلیط به واکسن زده ها را برعهده دارد به کنترل کرونا کمک کنیم و تمام تلاشمان این بود که مسافرین محترم با کم ترین آسیب از مبادی به مقاصد منتقل کنیم که بخاطر اقدامات خوب و مناسبی  که مجموعه ریلی کشور در مقایسه با شقوق هوایی و جاده ای در مقابله با کرونا انجام داده بود بارها در جلسات فی مابین مورد تاکید و تقدیر مسئولین محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.

 

 

 

 

 

با توجه به این که سفرهای نوروز در پیش هست و طبق بررسی های صورت گرفته احتمال افزایش مسافرت نوروز امسال نسبت به سال های گذشته پیش بینی شده است ؛ آیا ظرفیت و قیمت بلیت قطارهای شرکت جوپار تغییری خواهد داشت؟ و برای ایام عید چه برنامه ای تدارک دیده اید؟

بعد از نهایی شدن برنامه اعزام قطارها ، ستاد نوروزی را در شرکت فعال کردیم و بطور پیوسته و مرتب آماده شدن واگن ها و مامورین عزیز را پیگیری می‌کنیم در کنار این اقداماتی از جمله آموزش های حین خدمت به شکل فشرده برای کلیه مامورین خدماتی و روسای قطارها ، نوسازی تجهیزات داخلی واگن و کوپه ها و بحث سخت افزاری انجام گرفت و برای ایجاد انگیزه بین کارکنان و مامورین گرامی تاکید‌ گردید حقوق و مزایای اسفند و عیدی این عزیزان بموقع پرداخت شود و هیچ مشکل و دغدغه ای از این بابت نداشته باشند و تمام تلاش بنده و همکارانم در شرکت مسافری ریلی جوپار این است که امسال نوروزی متفاوت از نوروزهای قبل داشته باشیم و با اجرای دقیق موارد ایمنی حافظ مال ،جان و ناموس مسافرین محترم باشیم و اسباب رضایت خاطر این عزیزان را که سرمایه های اصلی ما هستند را فراهم کنیم .

در خصوص قیمت بلیط ها مجموعه محترم وزارت راه و راه آهن جمهوری اسلامی مجوز افزایش قیمت بلیط را نداد و آخرین افزایشی که داشتیم مربوط به تیرماه سال ۹۹ هست که آن هم بدلیل ایجاد فاصله فیزیکی در کوپه ها انجام گرفت در واقع افزایش روتین و همیشگی نبود و هم اکنون از طریق انجمن صنفی شرکت های ریلی مسافری کشور  پیگیری شده است و امیدواریم برای آن طرف سال به ما مجوز افزایش قیمت بدهند ولی نکته ای که هست ما این افزایش را قبل از نوروز یا حداقل در برنامه نوروزی نیاز داشتیم که مورد موافقت قرار نگرفت و با این ترتیب میزان افزایشی که مورد انتظار هست خیلی بالاست و عملا آن وقت مواجه خواهیم شد با موضوع کشش بازار از نظر قیمت که خودش جای بحث خواهد داشت .

 

 

 

 

به عنوان مدیر ارشد حوزه حمل ونقل ریلی که آشنا به امور هستید برای تسریع در توسعه ریلی کشور و ارتقای سطح کیفی خدمات چه پیشنهادی دارید؟

در پاسخ به سوال آخرتون هم باید عرض کنم یکی از مواردی که مهم هست بحث حمایت های دولت از حوزه حمل و نقل ریلی می باشد اگر چه بر اساس قوانین موجود امکان ارایه کمک و تامین زیان وجود ندارد ولی می توان با قراردادهایی بین ما و راه آهن در حوزه تامین لوکوموتیو مساعدت صورت گیرد و از نکاتی دیگری باید به آن پرداخته شود بحث آزاد سازی قیمت بلیط در حوزه حمل و نقل ریلی مثل ایرلاین ها است که براساس مسیرها و شرکت هایی که وجود دارند حق انتخاب به مسافر داده  شود و در آخر دولت و حاکمیت لازم هست در جهت اعتلای صنایع ریلی از ظرفیت بخش خصوصی و انجمن های صنفی در حوزه حمل و نقل ریلی در تصمیم گیری ها بهرمند شود .

 

 

  • نویسنده : محمد محمدی لورون