وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه یکی از تعهدات و برنامه‌های وی در دولت سیزدهم هدف‌گذاری برای افزایش ۵۰ درصدی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی است، گفت: این افزایش مشروط بر این است که بار مالیاتی بخش‌های تولیدی کاهش یابد.

به گزارش کافه اقتصاد از وزارت امور اقتصادی و دارای، «سید احسان خاندوزی» در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اهمیت موضوع فرآیندهای مالیات‌ستانی، اظهار داشت: باید تلاش کنیم فرآیندهای مالیات‌ستانی هوشمندتر شود و از نظام‌های پُرچالش سنتی تا حد ممکن فاصله بگیریم.

وی تاکید کرد: باید بدانیم به‌طور مثال در ماه‌های باقی‌مانده تا پایان سال و همچنین سال بعد چه گام‌هایی قرار است برداشته شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حال حاضر هم در زمینه هوشمندسازی و هم عدالت مالیاتی از سطح مطلوب فاصله داریم مسئله بازگشت به سوابق پیشین را مهم دانست و افزود : بسیاری از مستندات مالیاتی سال‌های قبل یا توسط فعالان اقتصادی ثبت نشده و یا در حال حاضر قابل اعتماد نیست که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

خاندوزی به اهمیت توجه به مالیات عایدی بر سرمایه (CGT) و مالیات بر مجموع درآمد (PIT) اشاره و تصریح‌کرد: در این زمینه باید سریع عمل کرد، زیرا این برنامه‌ها جزو استراتژی‌های ارائه شده در دولت سیزدهم است.

دکتر خاندوزی در ادامه گفت: نمی‌توان میل تاریخی به سوداگری در کشور را کنترل کرد، مگر از طریق مالیات عایدی بر سرمایه؛ همچنین از طریق مالیات بر مجموع درآمد می‌توان فرار مالیاتی یا تمایل به معافیت‌ها را در اقتصاد کشور کنترل کرد.

برپایه این گزارش، در حکم انتصاب «داود منظور» رئیس جدید سازمان امور مالیاتی کشور، اولویت‌های برنامه‌ای این سازمان شامل هوشمندسازی و عادلانه شدن به عنوان دو رکن مالیات‌ستانی، گسترش فرهنگ مالیاتی و جلب اعتماد عمومی به نظام مالیاتی به منظور ارتقای تمکین داوطلبانه مودیان و افزایش منابع درآمد دولت و کاهش اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفتی و مقاوم سازی بودجه از سوی وزیر اقتصاد مورد تأکید قرار گرفته است.

همچنین استقرار سامانه مؤدیان مالیاتی و تبادل اطلاعات اقتصادی مودیان به‌منظور شناسایی درآمدهای مالیاتی، ساده‌سازی و شفاف‌سازی مقررات و فرایندهای مالیاتی، بازنگری در قوانین مالیاتی با رویکرد گسترش پایه‌ مالیاتی و جلوگیری از فرار و اجتناب مالیاتی و توسعه سلامت سازمانی و مبارزه با فساد اداری از دیگر اولویت‌های برنامه سازمان مالیاتی است که در دوره مدیریتی جدید این سازمان تاکید شده است.