متوسط درامد اظهار شده‌ سالانه‌ يك خانوار شهري ١,٦٦٩,٦٤١ هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل، ٤٨,٥ درصد افزايش داشته است. بر اين اساس در سال ١٤٠١ ، رشد متوسط درامد سالانه خانوارهاي شهري بیشتر از رشد متوسط هزينه كل سالانه است.

به گزارش کافه اقتصاد از مرکز آمار ایران ، طبق آنچه در گزارش مرکز آمار آمده است، متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ١,٦٦٩,٦٤١ هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل، ٤٨,٥ درصد افزایش داشته است.

بر این اساس در سال گذشته، رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است.

طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار با قدمتی بیش از ٥٠ سال، از مهم‌ترین طرح­‌های آماری مرکز آمار ایران است. هدف کلی این طرح، برآورد متوسط هزینه‌ها و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان‌هاست.

نگاهي به اهم نتايج طرح درسال ١٤٠١ در مناطق شهري و روستايي نشان مي‌دهد كه:

–  متوسط هزينه‌ كل خالص سالانه‌ يك خانوار شهري ١,٣٧١,٤٦٠ هزار ريال بوده است كه نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٨,٣ درصد افزايش نشان می‌دهد. از هزينه‌ كل سالانه‌ خانوار شهري ٣٧٦,٨٢٢ هزار ريال با سهم ٢٧.٥ درصد مربوط به هزينه‌های خوراكي و دخاني و ٩٩٤,٦٣٨ هزار ريال با سهم ٧٢.٥ درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي بوده است. در بين هزينه‌‌هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم مربوط به هزينه‌ گوشت با سهم ٢٠.٧ درصد و در بين هزينه‌هاي غيرخوراكي بيشترين سهم با ٥٢.٥ درصد مربوط به هزينه مسكن، سوخت و روشنايي بوده است.

–  متوسط درامد اظهار شده‌ سالانه‌ يك خانوار شهري ١,٦٦٩,٦٤١ هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل، ٤٨,٥ درصد افزايش داشته است. بر اين اساس در سال ١٤٠١ رشد متوسط درامد سالانه خانوارهاي شهري بیشتر از رشد متوسط هزينه كل سالانه است. منابع تامين درامد خانوارهاي شهري نشان مي­‌دهد كه ٣٢/٨درصد درامد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، ١٦ درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و ٢/٥١ درصد از محل درامدهاي غيرشغلي خانوار تأمين شده است.

– مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٤٠١ نسبت به سال ١٤٠٠، نشان می‌­دهد كه خانوارهاي استفاده كننده از اجاق گاز از ٨/٩٨ به ٥/٩٨، تلویزیون رنگی از ٩٧/٦ به ٠/٩٧، جاروبرقی از ١/٩٢ به ٦/٩١، ماشین لباسشویی از ١/٨٨  به ٠/٨٨، یخچال فریزر از ٨/٧٠ به ٧/٦٧، اتومیبل شخصی از ٩/٥٣ به ٧/٥٣، مایکروويو و فرهاي هالوژن دار از ٩/١١ به ٩/١٢و ماشین ظرفشویی از٣/٨ به ٠/٨ درصد تغيير يافته است.

– در سال ١٤٠١، عمده ترین نوع سوخت مصرفی ٥/٩٥ درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) بوده است.

– متوسط هزينه‌ كل خالص سالانه‌ يك خانوار روستایی ٧٨٨,٥٩٤ هزار ريال بوده است كه  نسبت به سال قبل ٥١,٩ درصد افزايش نشان مي‌دهد. از هزينه‌ كل سالانه‌ خانوار روستایي ٣٢٨,٥٢٧ هزار ريال با سهم ٤١.٧ درصد مربوط به هزينه‌هاي خوراكي و دخاني و ٤٦٠,٠٦٨ هزار ريال با سهم ٥٨.٣ درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي بوده است. در بين هزينه‌هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم مربوط به هزينه‌ گوشت با سهم ٢٠.٧ درصد و پس از آن هزينه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن با ٢٠.٤ درصد و در بين هزينه‌هاي غيرخوراكي، بيشترين سهم با ٣٢.٨ درصد مربوط به مسكن، سوخت و روشنايي بوده است.

– متوسط درامد اظهار شده­ سالانه‌ يك خانوار روستایی ٩٨٦,٣٨٣ هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل ٥٤,٨ درصد افزايش داشته است. منابع تامين درامد خانوارهاي روستایی نشان مي­‌دهد كه ٣٢ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، ١/٣٠ درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و ٩/٣٧ درصد از محل درامدهاي غيرشغلي خانوار تأمين شده است.

– مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٤٠١ نسبت به سال ١٤٠٠  نشان می­‌دهد كه خانوارهاي استفاده كننده از اجاق گاز از ٩٨/٥ به ٨/٩٧، تلوزیون رنگی از ٩٥/١ به ٦/٩٣، جاروبرقی از ٦٨/٩ به ٤/٦٩، ماشین لباسشویی از ٥٩/٨  به ٥/٦٠، یخچال فریزر از ٥٥/٢ به ٨/٥٤، اتومیبل شخصی از ٣٥/٩ به ١/٣٧، مایکروویو و فرهاي هالوژن دار از ٢/١ به ٣/٢ و ماشین ظرفشویی از ٠/٥به ٤/٠ و درصد تغيير يافته است.

– در سال ١٤٠١ عمده ترین نوع سوخت مصرفی ٤/٧٩ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) و ٥/٩درصد نفت سفید بوده است.

متوسط هزینه‌ها و درامد خانوار بر حسب استان

بررسي متوسط هزينه كل سالانه يك خانوار شهري نشان مي‌دهد كه استان تهران با ١,٩٦١,٨٩٤ هزار ريال بيشترين و استان کرمان با ٧٩٠,٥١٧  هزار ريال كمترين هزينه را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.

همچنين استان تهران با ٢,٣٠٦,٦٢٢  هزار ريال بيشترين و استان خراسان شمالي با ١,٠٢٤,٦٣٥  هزار ريال، كمترين متوسط درامد سالانه يك خانوار شهري را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.

بررسي متوسط هزينه كل سالانه يك خانوار روستايي نشان مي‌دهد كه استان مازندران با ١,٣٠٣,٦٣٩ هزار ريال بيشترين و استان سيستان و بلوچستان با ٤٢١,٤٣٩ هزار ريال كمترين هزينه را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.

همچنين استان مازندران با ١,٦٧٦,٢٥٠ هزار ريال بيشترين و استان سيستان و بلوچستان با ٤٤٠,٥٥١  هزار ريال، كمترين متوسط درامد سالانه يك خانوار روستایی را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.