عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد مردم کشور هنوز واکسن کرونا نزده اند. این افراد یکی از مهمترین ضعف ها در ایجاد ایمنی جمعی خواهند بود.

به گزارش کافه اقتصاد ، دکتر پیام طبرسی روز سه شنبه در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در جمع خبرنگاران افزود: این افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شوند و به دیگران منتقل کنند و حتی واکسن زده ها را هم دچار بیماری کرونا کنند.

وی تاکید کرد: باید با اقناع و ایجاد زیرساخت های مناسب زمینه تزریق واکسن این افراد را فراهم کنیم.

این متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: واکسن کرونا با نوع های مختلف و به اندازه کافی در کشور موجود است و هر کسی می تواند نوع واکسن مورد نظر خود را انتخاب و تزریق کند تا دچار بحرانی مانند پیک پنجم نشویم.

وی ادامه داد: در عموم شهرها و استان های کشور روند کرونا کاهشی است و تعداد مبتلایان روزانه طی چند روز اخیر کمتر از ۱۰ هزار نفر بوده است.

طبرسی با بیان اینکه زمان دقیق شروع پیک ششم قابل پیش بینی نیست، افزود: ریتم بیماری سینوسی است، این موضوع به احتمال فراوان سبب می شود افزایشی را شاهد باشیم.

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: همه در تلاش هستند این افزایش به پیک جدید تبدیل نشود. با واکسیناسیونی که در حال انجام است به احتمال فراوان از بروز پیک جدید جلوگیری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تزریق دز سوم واکسن کرونا به هموطنان در کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در حال بررسی و تصمیم گیری است.

طبرسی یادآور شد: تزریق این دز به کادر درمان این واکسن در حال انجام است و بسیاری از کارکنان کادر درمان دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: دستورالعمل دز سوم واکسن کرونا به سایر هموطنان هم به زودی اعلام خواهد شد.

طبرسی همچنین اظهار داشت: به محض اینکه آزمایشگاه مرکزی اعلام کند بیماری آنفلوآنزا به حد قابل توجهی رسیده است، تست های تشخیصی افتراقی انجام خواهد شد.

وی، افتراق بیماری کرونا و آنفلوآنزا را کاری سخت و دشوار اعلام کرد و گفت: افتراق این بیماری ها با تست های تشخیصی امکان پذیر است تا مشخص شود فرد به کدام بیماری مبتلا شده است.

متخصص بیماری عفونی، نوع شایع آنفلوآنزا را در کشور نوع A اعلام کرد و افزود: آنفلوآنزا تاکنون به صورت موردی گزارش شده، اما تعداد آنها قابل توجه نیست.

وی در مورد بازگشایی مدارس نیز گفت: در کمیته علمی نقطه نظرات علمی را به ستاد ملی کرونا اعلام می کنیم و آنها با توجه به جمیع جوانب، در این مورد تصمیم گیری می کنند.

طبرسی، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها را یک اصل اعلام کرد و گفت: بیشتر به بازگشایی تدریجی مدارس و دانشگاه ها اعتقاد داریم. اگر دانش آموزان بالای ۱۲ سال و معلمان واکسن زده اند، می توان مدارس را با رعایت پروتکل های بهداشتی باز کرد.