جزیره هنگام، جزیره‌ای کوچک و دیدنی در نزدیکی قشم و قلب خلیج فارس است که با وجود وسعت کم شما را شگفت زده می‌کند. این جزیره دارای سواحلی کم‌نظیر، دلفین‌های بازیگوش، حیات وحش تماشایی، دریای بی‌کران، نخلستان‌های دیدنی و مهم‌تر از هم مردمی مهربان است.

به گزارش سرویس اجتماعی کافه اقتصاد – (عکاس و خبرنگار : محمد محمدی لورون )

جزیره ی هنگام جزیره ای کوچک و زیبا در خلیج فارس است که دارای جاذبه های بی نظیریست که استعداد ویژه ای در زمینه ی گردشگری دارد اما متاسفانه آنچنان که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است . این جزیره با چهره ای بومی و سنتی و سواحل بکر و کم نظیر ، حیات وحش تماشایی و مردمی مهمان نواز در اوقات مختلف سال پذیرای گردشگرانی است که به جزیره قشم سفر میکنند.

 

موقعیت جغرافیایی

هنگام جزیره ایست در تنگه ی هرمز استان هرمزگان ، با وسعت ۳۳ کلیومتر مربع در جنوب شرقی قشم ، طول جزیره ۹ کیلومتر و پهنای متوسط آن ۴ کیلومتر و ارتفاع بلندترین نقطه ای آن ۱۰۵ متر است آبادیهای آن عبارتند از هنگام جدید در شمال جزیره ، هنگام قدیم در جنوب و قیل یا غیل در غرب جزیره .

 

گوگل مپ

 

اسکله کندالو

دسترسی به هنگام از طریق اسکله کندالو در جزیره قشم میباشد این اسکله با فرودگاه قشم حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد  و از این اسکله با  طی مسیر قایقی در کمتر از ۵ دقیقه به جزیره هنگام خواهید رسید همچنین برای رسیدن به قشم علاوه بر مسیر هوایی می‌توانید از سه اسکله شهید باهنر و شهید حقانی در شهر بندرعباس و بندر پل در شهرستان خمیر سوار قایق‌های تندرو یا لنج‌ها شوید.

 

 

 

بقایای کشتی پرتغالی به گل نشسته

این جزیره به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و نزدیکی به تنگه ی هرمز از اهمیت راهبردی و نظامی شایانی برخوردار بوده و همواره در طول تاریخ مورد تصاحب دولت های مختلف قرار گرفته است . پرتغالی ها و هلندی ها در عصر صفویه در این جزیره حضور داشته اند علاوه بر این دولت ها  انگلیسی ها (دوران قاجار ) نیز مدت نسبتاً طولانی در این جزیره سکونت داشته اند و دارای تأسیات بندری و نظامی بوده اند و از آن برای حفاظت از خط تلگراف هندوستان به بریتانیا استفاده میکردند. بقایای این تاسیسات و  کشتی های  به گل نشسته پرتغالی ها در سواحل این جزیره قابل مشاهده است .

 

 

جشن صیادی

بومیان اصیل جزیره هنگام از قبیله آل بو فلاسه هستند. جالب است بدانید که جد محمد بن راشد آل مکتوم (حاکم دبی) نیز به همین قبیله می‌رسد بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت جزیره هنگام برابر با ۵۲۱ نفر (۱۴۶ خانوار) بوده‌است که از این تعداد ۴۹۶ نفر (۱۳۸ خانوار) در هنگام جدید، ۱۹ نفر (۶ خانوار) در هنگام قدیم و ۶ نفر (۲ خانوار) در قیل زندگی می‌کردند . بیشتر اهالی این جزیره رابطه خویشاوندی با یکدیگر دارند و اغلب به صیادی و ماهیگیری مشغول هستند. در طی سال آیین ها و مراسمات مختلفی در این جزیره برپا میگردد که میتوان به مولودی خوانی ، جشن نخل و خرما و نوروز صیادی ( اول مرداد هر سال )  اشاره کرد .

 

 

آهو های جبیر در سایه درخت انجیر کهنسال

جزیره محصور در آب هنگام، زیستگاهی مهم و ارزشمند برای جانورانی است که برخی از آن‌ها از گونه‌های نادر و کمیاب بشمار می‌آیند . آهوی جبیر(یکی از انواع آهوی بومی شبه‌قاره هند و ایران ) ، خاردم مصری ( نوعی خزنده از خانواده سوسمار ) ، ماهی های آکواریومی  و لاک پشت پوزه عقابی از جمله این گونه ها هستند . دلفین های جزیره هنگام یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این جزیره هستند.

 

 

دلفین ها در سواحل جزیره هنگام/ماهی های آکواریومی 

 

 

 

ساحل خنیزی/ساحل زیبا و آرام جزیره هنگام

ساحل خنیزی ، خماسی و نقره ای ( بدلیل وجود برخی مواد معندی رنگی به رنگ نقره ای براق در آمده است )  از جمله سواحل دیدنی این جزیره هستند در برخی از مواقع سال، در شب، ساحل جزیره به دلیل حضور فیتوپلانکتون‌ها به رنگ آبی فسفری در می‌آید.

 

بازارچه ساحلی

بازارچه ساحلی جزیره هنگام همچون بازارهای سنتی ایران به طور معمول بخش جذابی از یک منطقه گردشگری محسوب می‌شوند. بازارچه ساحلی جزیره هنگام مکانی است که در آن عطر ادویه‌های جنوبی با بوی دریا با هم درآمیخته‌اند در بازارچه ساحلی هنگام دست سازه‌های زنان هنرمند این جزیره به چشم می‌آیند. این دست سازه‌ها از دریا و صدف‌های آن می‌باشند که با هنرمندی کامل زنان این جزیره ساخته شده‌اند .

 

نگاره ایی بر روی دیوار یکی از غرفه های بازارچه ساحلی هنگام 

 

پخت نان تموشی در بازارچه هنگام

 

 

معماری بومی جزیره

معماری جزیره نیز متناسب با اقلیم منطقه و بهره گیری از مصالح بومی میباشد این جزیره دارای چندین اقامتگاه بومگردی و کافه های جذاب که در طول شب جلوه و سرزندگی خاصی به جزیره میبخشد.

 

کافه رستورانی در جزیره هنگام

 

 

کافه ایی در هنگام با دیوار نگاره های زیبا

 

اقامتگاه بوم گردی در جزیره

 

عکاس : (محمد محمدی لورون)

 

  • نویسنده : محمد محمدی لورون
  • منبع خبر : اختصاصی گروه گردشگری کافه اقتصاد