حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان درباره عضویت ایران در شانگهای و بریکس و ارتباط آن با مذاکرات برجام، گفت: هیچ ارتباط مستقیمی بین شانگهای و بریکس با برجام وجود ندارد. عضویت ما در شانگهای در روزهای گذشته انجام شد و کارهای بسیار زیادی در حوزه سیاسی و امنیتی و تجاری در حال انجام است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در حاشیه کنفرانس ایران و بریکس، در خصوص نقش و اهمیت فعالیت خبرنگاران اظهارداشت: در دنیای امروز دیپلماسی رسمی بدون دیپلماسی رسانه‌ای ابتر است، شما خبرنگاران به ما کمک می کنید و این روحیه کنجکاوی در شما قابل تحسین است.

وی گفت: پیگیری و کنشگری شما حداقل اثرش در ما این است که بخش هایی را در ارتباط با موضوعات مختلف بیان کنیم و حیف است از شهید صارمی که خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا بود یاد نکنیم و یاد و خاطره تمام شهدا را گرامی می داریم.

امیرعبداللهیان در خصوص سفر خود به ژاپن تصریح کرد: سفر به ژاپن در چارچوب نگاه به آسیا انجام شد، طبعا دولت ژاپن همواره علاقه مند است برای اینکه حجم تبادل تجاری تهران و توکیو ارتقا پیدا کند و همچنین علاقه مدند موضوع مذاکرات رفع تحریم ها مورد توجه قرار گیرد و ایده هایی را مطرح کردند.

وی درباره عضویت ایران در شانگهای و بریکس و ارتباط آن با مذاکرات برجام، گفت: هیچ ارتباط مستقیمی بین شانگهای و بریکس با برجام وجود ندارد. عضویت ما در شانگهای در روزهای گذشته انجام شد و کارهای بسیار زیادی در حوزه سیاسی و امنیتی و تجاری در حال انجام است. در خصوص بریکس در اول راه هستیم. از طرف افریقا ابتکاری صورت گرفت که دوستان بریکس بتوانند وارد این گروه شوند. کمتر از ده روز پیش آقای احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست شورای امنیت اعضای بریکس حضور پیدا کردند و آیت الله رییسی دوم شهریور در نشست سران بریکس شرکت می‌کنند و بریکس پلاس اکنون بحث بر سر این است که چه معیارهایی را برای پذیرش اعضای جدید پیش بینی کنند. اکنون مهمترین مسئله حضور رئیس جمهور در ترکیب بریکس و بریکس پلاس است.

وزیر خارجه در خصوص سازوکار گروهای بین المللی برای مقابله با تحریم ها نیز گفت: نفس تشکیل بریکس با نگاه چندجانبه‌گرایی شکل گرفت. دنیا در حال گذار است و امروز جهان از هژمونی امریکا در حال عبور است و قطعا شانگهای می تواند سازوکاری را برای این کار معرفی کند.

وی افزود: بریکس در حال طراحی سازوکاری برای عضویت اعضای جدید است و هنوز نهایی نشده است. من با اعضای پنج کشور صحبت کردم تا کشورها شانس بیشتری برای عضویت داشته باشند، ایران از همه فرصت ها برای عضویت استفاده می کند.

وزیر امور خارجه در پایان در خصوص ادعای بازداشت پنجمین آمریکایی و تبادل زندانیان خاطرنشان کرد: از طریق عمان و قطر ماه هاست پیام هایی تبادل می شود و از نظر ما کاملا موضوع انسانی است و به واسطه ها اعلام کردیم که امادگی به انجام رسیدن گفتگوها را داریم.

  • منبع خبر : ایرنا