وزیر کشور گفت: بر اساس مصوبه جدید انتخابات، اگر در نگارش نهایی اش تغییر نکرده باشد، ۱۶ مرداد، پیش ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس آغاز می‌شود و کسی که در این پیش ثبت نام شرکت نکند فرصت داوطلبی خود را از دست خواهد داد

احمد وحیدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه یکم مرداد اعلام کرد:انتخابات در کشور ما از یک جایگاه بسیار برجسته‌ای برخوردار است. انتخابات نماد، تجلی و مظهر مردم سالاری دینی است بنابراین نقش برجسته‌ای برای مردم در تعیین سرنوشت آینده شان قائل هست و دقت، سلامت، امنیت، سرعت و صحت؛ همه نکات بسیار مهمی است که در انتخابات‌های ما بالغ بر چهل انتخاباتی که در این دوران طولانی انقلاب اسلامی داشتیم همواره مد نظر بوده و سلامت و امنیت انتخابات ما بسیار زبانزد، کم نظیر و تحسین برانگیز است. طبیعی است که این همواره مورد تأکید بوده و اکنون هم مورد تأکید است و در انتخابات هم توجه جدی به آن خواهد بود. قانون جدید هم تلاش دارد که همین مفهوم را هرچه بیشتر تقویت کند و بتواند به صلابت، امنیت و سلامت انتخابات کمک کند.

 

 وحیدی افزود: از نکات مهم این قانون و تفاوتش با قانون قبل، موضوع پیش ثبت نام است، پیش از این، ما این را نداشتیم، پیش ثبت‌نام که از شانزده مرداد عملاً بر اساس مواعد زمانی، باید پیش ثبت نام را شروع کنیم، این فرصت خوب و طلایی ایجاد می‌کند برای همه اطراف قضیه که بتوانند با یک وسعت وقت و با دقت بیشتری مسائل انتخابات را دنبال کنند. این یک نکته ویژه و مهم هست در این قانون جدید و نکات دیگری که در این دوره از انتخابات داریم که قابل توجه و اهمیت است، نکاتی از این دست. یکی بحث قانون شفافیت مالی است، این قانون البته مربوط به سال ۱۳۹۸ است، اما فرصت تحققش در انتخابات قبلی نبود الآن جزو موضوعاتی است که مورد دستور کار جدی هست و برای آن شیوه‌نامه‌ای تهیه و ابلاغ شده که این شفافیت مالی که یکی از دغدغه‌های مهم همه از جمله داوطلبان، ناظران، مجریان بوده ان شاء الله می‌تواند سامان خیلی بهتری به آن بدهد. موضوع بعد بحث خود تبلیغات است که پیش‌بینی شده، چون در سیاست‌های کلی در مورد تبلیغات، خیلی توجه و تأکید شده بود که ضمن این که فرصت کافی و امکانات کافی در اختیار داوطلبان قرار بگیرد، اما از طرف دیگر هم داوطلبان از هرگونه تخریب و موضوعاتی که می‌تواند فضای انتخابات را غیرمناسب کند جلوگیری کند. این هم جزو موضوعاتی است که ما در این انتخابات به آن توجه ویژه‌ای علی‌القاعده خواهد بود. به اضافه مواعد زمانی دیگری که فرصت‌های بهتری را در اختیار می‌گذارد که بررسی‌ها را به طور دقیق‌تر انجام دهیم؛ این‌ها بخشی از ویژگی‌های این قانون جدید است.

 

 وزیر کشور ادامه داد:  بر اساس زمان بندی که فعلاً در قانون اگر در نگارش نهایی اش تغییر نکرده باشد، علی القاعده ۱۶ مرداد اعلام پیش ثبت نام است و مهم هم هست، یعنی اگر کسی در این پیش ثبت نام شرکت نکند در واقع فرصت داوطلبی خود را از دست داده و لذا باید هم پیش ثبت نام کند و هم بعضی از مدارک لازم را فراهم کند. فرصت مان کم است تا ۱۶ مرداد، بنابراین از همین جا عرض می‌کنم خدمت همة کسانی که مایلند داوطلب شوند باید اقدام کنند و بعضی از اسناد لازم را برای پیش ثبت نام آماده کنند و لذا از این جهت فرصت مان محدود است، ولی ان شاءالله با شروع پیش ثبت نام که به مدت یک هفته هم می‌تواند ادامه پیدا کند، کار وارد روند اجرایی خود می‌شود.