کارشناس سازمان هواشناسی ضمن تشریح آخرین وضعیت آب و هوایی امروز از اعلام هشدار نارنجی برای ورود سامانه بارشی روز سه شنبه و نیز ورود سامانه بارشی جدید در روز جمعه ششم بهمن ماه خبر داد.

به گزارش کافه‌اقتصاد؛ کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی در گفتگو با وزارت راه و شهرسازی با تشریح پیش‌بینی وضعیت آب و هوای روز دوشنبه دوم بهمن ماه پرداخت و گفت: با ورود سامانه بارشی از بعد از ظهر امروز به کشور، ابتدا شمال غرب و غرب کشور، مناطقی از جنوب غرب و استان‌های ساحلی دریای خزر به‌ویژه گیلان و غرب مازندران را در بر می‌گیرد.

وی افزود: در استان‌هایی که در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی واقع‌شده‌اند، بارش‌ها به‌شکل برف و باران خواهد بود و وزش باد شدید موقتی، کاهش دما، در برخی نقاط رعد و برق و در مناطق کوهستانی کولاک برف رخ می‌دهد.

این کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه روز سه‌شنبه این بارش‌ها شدت پیدا می‌کند، گفت: در همین رابطه هشدار نارنجی صادر شده است که روز سه‌شنبه؛ گیلان و غرب مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی و شمال نوار غربی آذربایجان غربی، زنجان، شمال استان قزوین و ارتفاعات استان‌های تهران و البرز و نیز چهار محال و بختیاری بارش‌ها شدت می‌یابد.

رفیعی خاطرنشان کرد: در گردنه‌های کوهستانی شاهد یخ‌زدگی و لغزندگی زمین، کولاک برف، کاهش دید، همچنین وقوع بهمن هستیم و در مناطق پایین‌تر و گرمسیر احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و آب گرفتگی معابر وجود دارد.

وی در این رابطه توصیه کرد؛ رانندگان به‌ویژه در گردنه‌های برفگیر، تجهیزات مناسب تردد زمستانی به‌همراه داشته‌باشند و از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر پرهیز شود.

این کارشناس سازمان هواشناسی افزود: روز پنجشنبه فعالیت سامانه بارشی ضعیف‌تر است و در شمال شرق ادامه می‌یابد تا به‌تدریج از کشور خارج شود.

رفیعی از ورود سامانه بارشی دیگری در روز جمعه خبر داد و گفت: این سامانه بارشی شمال شرق و شرق کشور را در بر می‌گیرد که نسبت به سامانه قبلی سردتر است.

وی یادآور شد: از امروز تا چهارشنبه آب‌های دریای خزر مواج خواهد بود.

این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به پیش‌بینی وضعیت آب و هوای تهران نیز بیان کرد: در اوایل امشب بارش‌های پراکنده آغاز می‌شود و فردا با بارش باران و برف در شمال شهر و کولاک برف در ارتفاعات همراه می‌شود. همچنین روز چهارشنبه بارش در تهران ادامه می‌یابد و روز پنجشنبه بارش‌ها قطع می‌شود و کاهش محسوس دمای هوا را شاهد هستیم.

رفیعی در پایان گفت: امروز شهرکرد با ۱۰ درجه زیر صفر سردترین مرکز استان و دشت نمدان در استان فارس با ۱۲ درجه زیر صفر، سردترین منطقه در کشور به ثبت رسیدند.