مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود تا قبل از عید، ۲۵۰۰ دستگاه خودروی برقی تحویل ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود.

«حسن کریمی سنجری» با بیان مطلب فوق اظهار کرد: تاکنون ۶۰۰ خودروی برقی ترخیص شده‌اند و ۶۰۰ خودرو در گمرک داریم و ۱۵۰۰ خودرو در حال حمل هستند که پیش‌بینی می‌شود تا قبل از عید، ۲۵۰۰ خودروی برقی تحویل ناوگان حمل‌ونقل شود.

وی با اشاره به رفع موانع واردات افزود: هر ماه شاهد واردات خودروی وارداتی برقی توسط خودروسازها به‌شرط انتقال فناوری خواهیم بود که در همین حوزه شرکت‌های خودروساز مونتاژ می‌کنند و دو مدل خودرو در بخش خصوصی و دولتی در سال آینده با ۴۰ درصد ساخت وارد بازار خواهد شد.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت ادامه داد: با چند مصوبه عرضه خودروهای برقی عملیاتی خواهد شد که فروش خودرو به ارگان‌های دولتی و فروش خودرو به اشخاص خارج از سامانه یکپارچه از جمله آنهاست؛ مورد دوم از جمله تسهیلاتی است که برای استفاده عموم از طریق خودروهای برقی خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ خودروساز بخش خصوصی و دولتی در صف تخصیص ارز هستند تا واردات خودروهای برقی را انجام دهند و بلافاصله بعد از آن عمق داخلی‌سازی را افزایش خواهیم داد.

کریمی سنجری افزود: دو شرکت بزرگ روی موضوع باطری سرمایه‌گذاری می‌کنند تا در همین راستا تولید باطری گسترش یابد. شش شرکت دیگر هم در بخش تولید ایستگاه شارژ فعال شدند که بعد از مونتاژ، مدل‌های مختلف ایستگاه شارژ را تولید خواهیم کرد تا مسیری متوازن را با هم پیش ببریم.

وی همچنین گفت: چین از ۲۰ سال پیش توانست به سمت توسعه خودروسازی فعالیت کند و امروزه رقیب جدی کشورهای مدعی تولید خودروهای برقی باشد. این موضوع در کشور ما هم می‌تواند اتفاق بیفتد به‌شرط اینکه سیاست‌گذار برنامه مشخصی برای این مسیر و هدف تعریف کند.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی درست، به‌تدریج زیرساخت‌های لازم برای ایجاد خودروسازی برقی فراهم شود تا وزارت صمت با هماهنگی دیگر نهادها با کمک خودروسازان، تحولی را در ناوگان حمل‌ونقل شهری و بعد در دیگر خودروها فراهم آورد.