وزیر فرهنگ گفت: در سال گذشته بیش از یکصد و بیست هزار مجوز کتاب صادر کردیم که عدد بی نظیری است و بالاترین نصاب در همه سالهاست.

به گزارش کافه‌اقتصاد به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ در این مراسم گفت: خدای متعال را شاکر هستیم در ایام زیبای بهاری تهران در اردیبهشت ماه بارانی و پربرکت رویداد بزرگ سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را آغاز می کنیم.

وی افزود: این نعمت بزرگ را به همه اصحاب فرهنگ، ادب و هنر تبریک و تهنیت عرض می کنم؛ بهار امسال با نمایشگاه بین المللی قرآن کریم آغاز شد برهین اساس می توان گفت سالی که نکوست از بهارش پیداست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مجموعه بزرگی از رویداد ها را پشت سر گذاشتیم که به امروز رسیدیم و جشن بزرگ آغاز نمایشگاه کتاب را برگزار کردیم.

وزیر فرهنگ گفت: در ماه اردیبهشت با رویدادهای فرهنگی متعددی روبه رو هستیم بزرگداشت عطار، سعدی، فردوسی و خیام و امسال نیز قرین شده است با دهه کرامت؛ ولادت بانوی بزرگوار حضرت فاطمه معصومه (س) که انشاالله شفیع ما در روز جزا باشند و در پایان این دهه نیز ولادت امام رضا(ع) است.

وی افزود: نمایشگاه سی و پنجم با همت دوستانم در خانه کتاب، معاونت فرهنگی و با مشارکت اصحاب فرهنگ و کتاب برگزار شده است از همه ناشران، نویسندگان و کتابفروشان که مشعل بزرگ فرهنگ را در این کهن سرزمین شعله‌ور نگه داشته اند تشکر می کنم.

اسماعیلی با بیان اینکه دوره پررونق فرهنگ، ادب و هنر کشور را تجربه می کنیم، تاکید کرد: بنای دولت انقلابی و مردمی تمرکز جدی بر توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری است.

وزیر فرهنگ گفت: در سال گذشته بیش از یکصد و بیست هزار مجوز کتاب صادر کردیم که عدد بی نظیری است و بالاترین نصاب در همه سالهاست؛ برخلاف مشکلاتی که داریم و وجود آنها طبیعی است، در بسیاری از خانواده ها به دلیل مشکلات معیشتی انتظار می رود به حوزه کتاب توجه لازم نشود ولی مردم فرهنگ دوست کشورمان حوزه کتاب را رها نکردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در سالهای اخیر آمار میزان مطالعه رو به افزایش است و سال به سال میزان مطالعه کتب (بدون احتساب منابع درسی، ادعیه و قرآن کریم) رشد داشته است.

وی افزود: توسعه کتابخانه های عمومی به فصلی پرافتخار در دوره جدید تبدیل شده است و در ماه های آینده یکی از بزرگترین کتابخانه های منطقه را افتتاح خواهیم کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ابتدای دولت، تولید کاغذ حدود پنج هزار تن بود ولی سال گذشته به خودکفایی در تولید کاغذ کتب درسی رسیدیم و به زودی با افتتاح مجموعه جدید که برای تولید کاغذ نیازی به استفاده از چوب ندارد، صد و سی هزار تن کاغذ می توانیم تولید کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: باید از بانک ملی، شرکت پست شهرداری تهران رسانه ملی و رسانه های جمعی که با مشارکت داشتند، تشکر کنم.

وزیر فرهنگ گفت: دولت قصد افزایش چتر حمایتی از مخاطبان کتاب را دارد و علاوه بر تخصیص یارانه خرید کتاب برای دانشجویان، طلاب و اساتید بحث اختصاص خرید یارانه ای کتاب برای کارکنان دولت تصویب شده است؛ دو میلیون تن از خانواده های کارکنان دولت می توانند از نمایشگاه تا پایان سال از این یارانه بهره ببرند.

وی افزود: این امر موجب تقویت جدی چرخه اقتصاد کتاب می شود در سال جاری اقدامات نوین دیگری را هم در این زمینه ها آغاز خواهیم کرد از همه بزرگواران و اهالی فضل و ادب تشکر می کنم.

اسماعیلی ادامه داد: عدالت فرهنگی در نمایشگاه امسال پیش بینی شده است و هر فرد ایرانی با مراجعه به سامانه خرید مجازی کتاب در چند دقیقه می تواند کتاب هایش را خریداری کند و کتاب های با تخفیف خریداری شده را رایگان درب منازل تحویل دهیم.

وزیر فرهنگ گفت: سال گذشته عدد بسیار بالایی کتاب را به روستاها و مناطق محروم با استفاده از این روش توانستیم برسانیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امسال پیش بینی اولیه این بود که شاید مجبور باشیم برخی از این یارانه را حذف کنیم اما با تاکید امروز رییس جمهور این امر اصلاح شد و همه خرید ها می تواند در منزل تحویل داده شود.