پس از پیشروی طرح آزادسازی سواحل دریا‌ها و حریم رودخانه‌ها، رئیس جمهور دستور جدیدی برای آزادسازی تصرفات جنگل‌های کشور صادر کرد.

رئیس جمهور در سفر به استان مازندران، دستور مبارزه با جنگل خواری را صادر کرد و گفت: نهاد‌های متولی و نظارتی حتما به سراغ دستگاه‌هایی بروند که مجوز ساخت ساختمان‌ها را در جنگل داده اند و برخورد سریع باید انجام شود. نهاد‌های مربوطه مردم هم را در جریان مبارزه با جنگل خواری قرار دهند تا مشخص شود این افراد با چه مجوزی این ساختمان‌ها را در جنگل ساخته اند.

حسینی پور استاندار مازنداران در جلسه کارگروه مبارزه با جنگل خواری ، کوه خواری و ساخت و ساز غیر مجاز  با اشاره به مهلت یک هفته‌ای رییس جمهور درباره شناسایی مناطق مورد تجاوز قرار گرفته توسط عناصر فساد، باند‌ها و مافیای عرصه های طبیعی ، گفت : با تشکیل قرارگاه ویژه با متعارضان عرصه‌های طبیعی از جمله زمین خواران ،کوه خواران و ساخت و ساز غیر مجاز  در زمین های کشاورزی استان برخورد می‌شود.

روز هفدهم اسفند،  ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضائیه گفت: در سال ۱۴۰۰، حدود ۲۷ هزار و ۳۷۰ هکتار از اراضی ملی، دولتی و منابع طبیعی رفع تصرف شده که ارزش تقریبی آن‌ها، ۷۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود؛ ۹۱ درصد از اراضی ملی و طبیعی دارای سند مالکیت کاداستر هستند و امیدوار هستیم، در سال آینده مابقی اراضی نیز دارای سند مالکیت کاداستر شوند.

محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه هم روز ۱۶ اسفند، با اشاره به موضوع ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محدوده‌های ممنوع نظیر بستر و حریم رودخانه‌ها، گفته بود: باید به نقطه‌ای برسیم که دیگر ساخت‌وساز غیرمجازی صورت نگیرد که ما به حکم قانون مجبور به تخریب و قلع و قمع آن با صرف هزینه نباشیم.