ولادیمیر پوتین گفت:‌ اجرای مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد ایجاد کشور مستقل فلسطین ضروری است.

به گزارش رسانه‌های روس، ولادیمیر پوتین سه شنبه در دیدار با محمد السودانی نخست وزیر عراق که در سفری رسمی به مسکو سفر کرده است، از تشدید درگیری‌های اخیر میان اسرائیل و فلسطین ابراز تاسف کرد.
وی اظهار داشت: بحران اوکراین ادامه دارد و متأسفانه ما شاهد تشدید شدید اوضاع در خاورمیانه هستیم؛ فکر می‌کنم بسیاری افراد با من موافق هستند که این وضعیت، نمونه بارز شکست سیاست ایالات متحده در خاورمیانه است.
پوتین خاطرنشان کرد: حوادثی که در نوار غزه و مناطق مجاور رخ می دهد، نتیجه بارز سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه است. رئیس جمهور روسیه یادآور شد: دولت آمریکا فعالانه به دنبال “انحصار” حل مناقشه اسرائیل و فلسطین بود، اما به جای جستجوی مصالحه، راه حل هایی که برای هر دو طرف قابل قبول بود، دیدگاه خود را در مورد چگونگی این چند دهه پیش برد که این تعارض باید حل شود.
رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد:‌ آمریکا هر بار بدون در نظر گرفتن منافع اساسی مردم فلسطین بر هر دو طرف مناقشه فشار می‌آورد.
پوتین همچنین با اشاره به وقایع اخیر فلسطین گفت: موضع روسیه این است که خسارات وارده به غیرنظامیان باید به حداقل برسد و از همه طرف‌های درگیر می خواهیم که این کار را انجام دهند.
رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از توسعه مناسبات این کشور و عراق گفت: حجم مبادلات تجاری در سال گذشته میلادی ۴۳ درصد افزایش یافته اما در سال ۲۰۲۳ میلادی کاهش یافته است.
وی از بخش انرژی به عنوان حوزه اصلی مبادلات تجاری تهران – بغداد یاد کرد و گفت:‌ بزرگترین شرکت های روس در عراق فعالیت می کنند و بسیار موفق هستند. مجموع سرمایه‌گذاری شرکت‌های ما تقریباً ۱۹ میلیارد دلار بوده است و چشم‌اندازی برای توسعه بیشتر تعامل ما وجود دارد.
پوتین اظهار داشت: ما کار را در چارچوب اوپک پلاس هماهنگ می کنیم و این کار را با هدف تثبیت وضعیت در بازارهای جهانی با موفقیت انجام می دهیم.
رئیس جمهوری روسیه در ادامه با اشاره به حضور خود و نخست وزیر عراق در رویداد هفته انرژی روسیه که روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲ به مدت سه روز در مسکو گشایش می‌یابد گفت: در این رویداد بین‌المللی، متخصصان و کارشناسان درباره آینده نزدیک و دور انرژی جهان گفت و گو خواهند کرد.

نخست وزیر عراق: درگیری کنونی، پیامد طبیعی سیاست‌های اسرائیل است
محمد السودانی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با اشاره به تحولات روزهای اخیر فلسطین، این رخداد را واکنشی به نقض حقوق فلسطینیان دانست و گفت: مناقشه فلسطین و اسرائیل «پیامد طبیعی» سیاست‌های اسرائیل و جامعه جهانی است.
وی مسئولیت تشدید تنش در فلسطین و حل و فصل اوضاع را متوجه قدرت های جهانی دانست و خاطرنشان کرد: عراق طرفدار راه‌حل مسالمت‌آمیز مناقشه فلسطین و اسرائیل است و آماده مشارکت در حل این وضعیت است.
نخست وزیر عراق در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار بر اهمیت همکاری با فدراسیون روسیه در چارچوب اوپک پلاس تاکید کرد.
السودانی همچنین از همکاری روسیه در زمینه تأمین تسلیحات مورد نیاز عراق برای مبارزه بر تروریسم قدردانی کرد.

پیش از این، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه با اشاره به سفر محمد السودانی نخست وزیر عراق به مسکو گفت:‌ وی و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در قالب خصوصی و نشست هیات‌ها مذاکراتی در چارچوب موضوعات گسترده خواهند داشت.