رئیس سازمان هواشناسی کشور از پیش‌بینی ۱۰ روزه دما و گردوخاک در شهرهای مرزی و زیارتی ایران و عراق خبر داد و گفت: بیشینه دمای مقاصد سفرهای اربعین تا ۱۰ روز آینده حدود ۴۵ تا ۴۸ درجه و در مرزها نیز ۴۳ تا ۴۵ درجه پیش‌بینی شده است.

سحر تاج‌بخش مسلمان رئیس سازمان هواشناسی کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی، به توضیح اقدامات این سازمان برای سفرهای اربعین در حوزه پیش‌بینی وضعیت جوی و آب‌وهوا پرداخت و گفت: با توجه به استقبال بالای مردم از سفرهای اربعین، تمام دستگاه‌ها وظیفه دارند در حوزه‌ خود خدمات بهینه برای زائران ارائه کنند، از آنجایی که مشکلاتی نظیر گرمازدگی غالبا برای مسافران رخ می‌دهد، پیش‌بینی دمای هوا بسیار مهم است تا مردم یا کاروان‌ها با آمادگی لازم در این مسیر حرکت کنند.

وی ادامه داد: سازمان هواشناسی هم هر سال خود را مکلف به پیش‌بینی وضع هوا می‌کند و امسال هم در مبادی ورودی و در مقاصد منتهی به شهرهای نجف، بغداد، کربلا، سامرا و کاظمین و یا پایانه‌های مرزی مهران، خسروی، تمرچین و شلمچه وضعیت هوا، دما، وزش باد و گردوخاک برای زائران پیش‌بینی و در قالب بسته‌های ۱۰ روزه به اطلاع زائران خواهد رسید.

رئیس سازمان هواشناسی خاطر نشان کرد: از سال گذشته هم نرم افزار موبایل هوای اربعین، پیش‌بینی وضع هوا در مسیرهای منتهی به مقاصد سفرهای اربعین را تهیه می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از اعزام دو کارشناس هواشناسی به مقاصد پایانه‌ها برای پیش‌بینی وضعیت جوی خبر داد و گفت: موضوع گردوخاک طی سال‌های اخیر در عراق و ایران بسیار تاثیرگذار است و شرایط گردوخاک برای زائرانی که به صورت پیاده سفر می‌کنند، اهمیت دارد.

تاج‌بخش خاطر نشان کرد: بیشینه دمای مقاصد سفرهای اربعین تا ۱۰ روز آینده حدود ۴۵ تا ۴۸ درجه و در مرزها نیز ۴۳ تا ۴۵ درجه پیش‌بینی شده است.

شایان ذکر است، برنامه موبایلی «هوای اربعین» یک نرم افزار کاربردی تحت وب است که با حداقل سرعت اینترنت موبایل به‌روزرسانی می‌شود و خدمات هواشناسی را در شهرها و مسیرهای منتهی به شهرهای زیارتی عراق ارائه می‌کند.

از جمله خدمات هواشناسی برنامه «هوای اربعین» می‌توان به وضع هوای حاضر، پیش‌بینی پارامترها و پدیده‌های جوی و نیز پیش‌بینی غلظت ذرات معلق در جو اشاره کرد.

با توجه به فراوانی وقوع پدیده گردوخاک در منطقه، تمرکز نرم افزار موبایلی خدمات هواشناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور مبتنی بر پیش‌بینی پدیده گرد و خاک، به ویژه تخمین غلظت ذرات معلق در جو است.

دسترسی به داده‌های هواشناسی می‌تواند تا میزان قابل توجهی به زائرین و متولیان این حوزه کمک کند تا برنامه‌ریزی‌های سفر خود را در بعد زمانی و مکانی به نحوی تنظیم کنند که در شرایط نامساعد وضع هوا با مشکل مواجه نشوند.

زائران می‌توانند نرم افزار را از طریق این لینک دریافت کنند.

  • منبع خبر : راه وشهرسازی