سخنگوی ستاد انتخابات کشور از تکمیل پیش‌ثبت‌نام ۱۳ هزار و ۲۳۴ نفر در آخرین روز ثبت نام اولیه خبر داد.

به گزارش کافه‌اقتصاد به نقل از صدا و سیما، محسن اسلامی گفت که در پایان این مهلت، در مجموع ۴۸ هزار و ۸۴۷ متقاضی داوطلبی نمایندگی مجلس، اطلاعات و مدارکشان را در سامانه ثبت و بارگذاری کردند.

به گفته آقای اسلامی روز ثبت نام نهایی داوطلبان ۲۷ مهر ماه به مدت ۷ روز و تا سوم آبان ماه خواهد بود؛ این ثبت نام هم الکترونیکی است و البته فقط بر حسب مورد، وزارت کشور می‌تواند مراجعه حضوری هم داشته باشد.

اطلاعات متقاضیان را از فردا برای صحت‌سنجی به دستگاه‌ها می‌فرستیم

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: بر اساس قانون، از فردا همه اطلاعات هویتی و مدارک بارگذاری شده متقاضیان را باید برای ثبت احوال، فراجا، دادستانی، وزارت امور خارجه، سازمان امور استخدامی، وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و مرکز مدیریت حوزه‌‎های علمیه به صورت الکترونیکی بفرستیم تا مدارک و اطلاعات صحت‌سنجی شوند.

محسن اسلامی گفت: این دستگاه‌ها یک ماه فرصت دارند پاسخ‌شان را در مورد تأیید یا رد و همچنین صدور گواهی تأیید به ستاد انتخابات کشور اعلام کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: اگر نقصی در مدارک متقاضیان باشد، با پیامک اطلاع داده خواهد شد و یک لینک برای ویرایش به متقاضی داده خواهد شد تا بتواند مدارکش را تصحیح کند و به دستگاه‌های مربوط فرستاده شود.

متقاضیانی که مدارکشان تأیید شود، شناسه رهگیری دریافت می‌کنند/ فرصت اعتراض هست

آقای اسلامی گفت: به محض دریافت پاسخ دستگاه‌‎ها، یک شناسه رهگیری برای متقاضیانی که همه مدارکشان تأیید شده و شرایط لازم را برای ورود به مرجله ثبت نام نهایی دارند، به صورت پیامک با سرشماره وزارت کشور فرستاده خواهد شد.

او افزود: متقاضی‌ها با این شناسه رهگیری می‌توانند ۲۷ مهر وارد سامانه الکترونیکی ثبت نام نهایی شوند و کاربرگ‌های مربوط را در سامانه تکمیل کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: اگر یکی از مدارک متقاضی تأیید نشود، حق اعتراض بر اساس قانون به افراد داده شده و این فرصت اعتراض تا ۲۴ ساعت قبل از ثبت نام نهایی، یعنی ۲۶ مهر ماه وجود خواهد داشت.

محسن اسلامی گفت: متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس که در خارج کشور حضور داشتند و به سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها یا نمایندگی‌های جمهوری اسلامی مراجعه کردند، تا فردا با نامه رسمی وزارت امور خارجه به ستاد انتخابات کشور مشخص می‌شوند.

او گفت: روز اول پیش‌ثبت‌نام ۴۹۶ نفر قبل از ساعت ۸ وارد سامانه شده بودند که پیامکی برایشان ارسال شد تا دوباره به سامانه مراجعه کنند و پیش‌ثبت‌نام آن‌ها هم انجام شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: خانم‌ها ۱۴ درصد جمع متقاضیان را تشکیل می‌دهند که نسبت به دوره یازدهم، ۲ درصد بیشتر بوده است. در ۲ روز پایانی، حضور متقاضی‌های زن افزایشی بوده است.

آقای اسلامی گفت: تعداد متقاضیان دارای مدرک دکترا در آخرین روز پیش‌ثبت‌نام افزایشی بود. ۷۰ درصد متقاضی‌ها مدرک کارشناسی ارشد، ۱۶ درصد مدرک دکترا، ۱۱ درصد مدرک کارشناسی با سابقه ایثارگری و نمایندگی مجلس و ۳ درصد مدرک حوزوی داشته‌اند.

بیش از هزار و ۱۰۰ نماینده ادوار مجلس پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند

او ادامه داد: ۵۱۱ نفر از نمایندگان دوره‌های نهم، دهم و یازدهم در سامانه پیش‌ثبت‌نام کردند. این آمار به می‌توانیم به صورت رسمی اعلام کنیم، چون سامانه جامع انتخابات، سامانه اصلی ستاد انتخابات کشور است و آمار نمایندگان را از مجلس نهم تا یازدهم را به صورت قطعی در اختیار داریم. آمار‌های نمایندگان ادوار مجلس در مجموع بیش از هزار و ۱۰۰ نفر است که افراد با خوداظهاری اعلام کردند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: ۲۴۵ نماینده مجلس یازدهم تا ساعت ۱۴ به صورت قطعی پیش‌ثبت‌نامشان را تکمیل کردند.

محسن اسلامی گفت: ۳۵.۳ درصد از داوطلبان ۳۰ تا ۴۰ ساله، ۳۶ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ ساله، ۲۲.۳ درصد ۵۰ تا ۶۰ ساله و ۶.۴ درصد ۶۰ تا ۷۵ ساله هستند.

بیشترین استقبال برای هر کرسی مجلس در «البرز» و کمترین استقبال در «کردستان»

آقای اسلامی گفت: استان البرز ۳ کرسی در صحن مجلس دارد که به ازای هر کرسی، ۴۳۰ متقاضی پیش‌ثبت‌نام کردند. این آمار در استان تهران با ۳۹ کرسی، ۲۸۲ متقاضی به ازای هر کرسی است. استان قم با ۳ کرسی، ۲۵۴ متقاضی به ازای هر کرسی دارد.

او افزود: استان خراسان رضوی هم با ۱۸ کرسی، ۱۷۹ متقاضی به ازای هر کرسی دارد. در رتبه بعد، استان یزد با ۴ کرسی قرار دارد که به ازای هر کرسی این استان در صحن مجلس، ۱۷۸ متقاضی پیش‌ثبت‌نام کرده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: هرمزگان، گیلان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کردستان کمترین میزان استقبال را میان متقاضیان به ازای هر کرسی در صحن مجلس داشته‌اند.

مشارکت زنان «البرز» در رتبه اول و مشارکت «کردستان و خوزستان» در رتبه آخر

محسن اسلامی درباره مشارکت زنان در پیش‌ثبت‌نام گفت: ۲۰ درصد متقاضیان استان البرز، زنان بودند؛ این آمار در تهران ۱۸ درصد، قزوین ۱۷ درصد و در خراسان رضوی و خراسان شمالی ۱۶ درصد بوده است.

او ادامه داد: استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۵ درصد، ایلام با ۷ درصد، اردبیل با ۸ درصد و استان‌های کردستان و خوزستان با ۹ درصد، کمترین متقاضیان زن را در پیش‌ثبت‌نام داشته‌اند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین گفت که استان‌های البرز، تهران، قم، خراسان رضوی و یزد به ترتیب از نظر پیش‌ثبت‌نام «افراد دارای مدرک دکترا» بیشترین آمار را داشته‌اند.