سرطان روده بزرگ، سومین نوع معمول سرطان در تمام دنیاست و ۱۰ درصد از تمامی موارد سرطان را در بر می‌گیرد. این بیماری در کشورهای توسعه‌یافته شایع‌تر است. پزشکان توصیه می‌کنند برای آگاهی از ابتلا و بررسی هر نشانه مشکوکی بهتر است از ۵۰ سالگی غربالگری منظم را شروع کنید.

سرطان روده بزرگ جزو سرطان‌های شایع در جهان است و افراد بسیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری معمولاً افراد مسن را بیشتر درگیر می‌کند اما گروه‌های سنی پایین‌تر هم ممکن است به آن مبتلا شوند. برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ، در ابتدا قابل تشخیص نیستند اما با داشتن اطلاعات کافی و آگاهی در مورد این سرطان می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد. هم‌چنین مهم است که ریسک فاکتورها و عوامل مؤثر در بروز آن را بشناسید. بسیاری از عوامل سبک زندگی با سرطان روده بزرگ مرتبط هستند. به گفته انجمن سرطان آمریکا، ارتباط بین رژیم غذایی و ورزش با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ از قوی‌ترین ارتباط‌ها برای هر نوع سرطانی است.

عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان روده بزرگ
سابقه خانوادگی

شواهدی نشان می‌دهد که سرطان روده بزرگ ارثی است. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، از هر ۳ نفری که به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند، یک نفر دارای سابقه خانوادگی است. اگر سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا پولیپ آدنوماتوز دارید، با پزشک خود در مورد نیاز احتمالی برای شروع غربالگری قبل از ۵۰ سالگی صحبت کنید.

سن

خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن، بیشتر می‌شود. جوانان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند، اما بروز این بیماری بعد از ۵۰ سالگی شایع‌تر است.

اضافه وزن یا چاقی

چاقی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در مردان و زنان افزایش می‌دهد، اما به نظر می‌رسد این ارتباط در مردان قوی‌تر است.

عدم تحرک

افرادی که ورزش نمی‌کنند، در مقایسه با کسانی که ورزش منظم انجام می‌دهند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

رژیم غذایی

رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و یا گوشت‌های فرآوری‌شده (سوسیس و کالباس) خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

سیگار کشیدن

سیگار یکی از علل مؤثر در سرطان ریه است، اما با بسیاری از سرطان‌های دیگر مانند سرطان روده بزرگ نیز در ارتباط است.

این علائم و نشانه‌های سرطان روده بزرگ را نادیده نگیرید

وجود خون در مدفوع

این مورد می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد. برای اطمینان، نمونه مدفوع فرد بیمار برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

خونریزی از رکتوم

خونریزی از رکتوم، شایع‌ترین علامت سرطان روده است. خونریزی‌های مقعدی معمولاً از انتهای روده بزرگ یا رکتوم نشأت می‌گیرد. رنگ این خون معمولاً قرمز روشن است.

مشکل در دفع مدفوع

تغییر یا اختلال در روند دفع مدفوع از علائم سرطان روده بزرگ است. ممکن است احساس دفع کامل مدفوع را تجربه کنید یا نیاز فوری به اجابت مزاج داشته باشید و سپس متوجه شوید که مدفوعی برای دفع وجود ندارد.

کم‌خونی

کم‌خونی به کمبود گلبول‌های قرمز در خون اطلاق می‌شود. در برخی موارد این حالت ممکن است ناشی از خونریزی مقعدی بر اثر سرطان روده بزرگ باشد. احساس خستگی زیاد، رنگ پریدگی، ضعف و تنگی نفس از علائم کم‌خونی است.

دل درد

دل درد و دردهای مقطعی در ناحیه شکم یک تجربه طبیعی است. با این حال، اگر اغلب از نفخ و دردهای این‌چنینی رنج می‌برید، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد.

کاهش وزن غیر ارادی

حتی اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید، سرطان روده بزرگ می‌تواند منجر به کاهش وزن غیر ارادی در شما شود. در این حالت حتی ممکن است بی‌اشتهایی شدیدی را هم تجربه کنید.

یبوست

یبوست اگر بیش از چند روز طول بکشد می‌تواند با سرطان روده بزرگ مرتبط باشد. یبوست مزمن یا مداوم حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

اسهال

اسهال مداوم اغلب نشانه سرطان روده بزرگ است.

تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ مداوم و بدون دلیل مشخص می‌تواند از علائم سرطان روده بزرگ باشد.

سرطان روده بزرگ و رکتوم از جمله سرطان‌هایی هستند که در صورت تشخیص زودهنگام قابل پیشگیری هستند. در صورت تجربه هر یک از این علائم، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید؛ چرا که تشخیص زودهنگام بهترین پیشگیری است.

  • منبع خبر : خبرآنلاین