. یکی از مهمترین و مطمئن ترین راه های رسیدن به اهداف پیشگیری و کنترل بیماری قلبی عروقی آموزش همگانی و برگزاری پویش های عمومی است.

پایگاه خبری کافه اقتصاد؛

روز جهانی قلب به عنوان یک ابتکار جهانی در سال ۲۰۰۰  عنوان شد تا آگاهی عمومی نسبت به تهدید بیماری قلبی و سکته مغزی و اهمیت شیوه زندگی قلب سالم را افزایش دهد. روز جهانی قلب سالانه توسط اعضای اتحادیه جهانی قلب در بیش از ۱۰۰ کشور و با همکاری بیش از ۲۰۰ عضو از سازمان ها، انجمن های علمی، بنیادها و جمعیت های بیماران و انجمن های قلب و عروق برگزار می شود. سازمان جهانی بهداشت نیز به طور فعال از این روز حمایت می کند.

این روز یک نقش مهمی در حساس سازی و اطلاع رسانی در خصوص سلامت قلب و عروق دارد و فرصت جهانی مهمی است که می توان برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع، سیاستگذاران و تصمیم گیران در طول سال از آن استفاده کرد. یکی از مهمترین و مطمئن ترین راه های رسیدن به اهداف پیشگیری و کنترل بیماری قلبی عروقی آموزش همگانی و برگزاری پویش های عمومی است. این روز در واقع شروع برنامه و فعالیت هایی است که باید در طول سال ادامه یابد.

 

تحرک بیشتری داشته باشید

در کوتاه مدت افزایش فعالیت بدنی برای افزایش سطح انرژی برعکس به نظر می رسد. اما در دراز مدت، این امر بسیار مؤثر خواهد بود. لازم نیست برای دیدن مزایای افزایش فعالیت بدنی، دوی مارتون داشته باشید. کافیست از جایی که هستید شروع کنید و کارهای بیشتری انجام دهید. اگر ورزش نمی کنید، اطراف آپارتمانتان قدم بزنید و به تدریج تعداد قدم ها را افزایش دهید. هدف شما باید این باشد که حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​در هفته داشته باشید، که بهتر است آن را در طول هفته انجام دهید. لازم نیست همه کارها را یکباره انجام دهید. اگر فعالیت بدنی را به طور سریع آغاز کنید، ممکن است به بدن خود آسیب وارد کنید، بنابراین فعالیت بدنی را به آرامی شروع کنید و آنرا مداوم انجام دهید. در مورد سلامتی و همچنین روش های افزایش ضربان قلب و گردش خون بیشتر از طریق فعالیت بدنی اطلاعات جامع و بیشتری را کسب کنید.

 

اضافه وزن خود را کاهش دهید

اضافه وزن یا چاقی یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. این بیماری معمولاً با سایر بیماریهایی که باعث تضعیف قلب می شوند از جمله کلسترول خون بالا ، فشار خون بالا و دیابت همراه است.

طبق گفته موسسه ملی بهداشت ، از دست دادن فقط ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می تواند قلب شما را تقویت کرده و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

 

فشار خون خود را پایین نگه دارید

فشار خون بالا ، بعد از سیگار کشیدن دومین علت شایع مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و سکته های قابل پیشگیری است.

برای بررسی منظم فشار خون به پزشک خود مراجعه کنید. توصیه های آنها در مورد تغییر شیوه زندگی و یا دارو را دنبال کنید تا فشار خون شما در یک محدوده سالم باشد.

 

دخانیات ممنوع !

دود تنباکو حاوی بیش از ۷۰۰۰ سم است. هنگام استنشاق ، آنها به عروق آسیب می رسانند و قلب را ضعیف می کنند. سیگار کشیدن را متوقف کنید ، زیرا به تنهایی ۴۰ تا ۵۰٪ خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

شخصی که روزی ۱۰ نخ سیگار به مدت ۱۰سال کشیده باشد سه برابر فرد معمولی که اصلا سیگار نمی‌کشد در معرض خطر سکته قلبی است.

مصرف دخانیات حتی در افرادی که ورزشکار هستند نیز عوارض جدی خود را در پی دارد و اینطور نیست که اگر فردی از دخانیات مصرف و استعمال ‌کند و هم‌زمان نیز ورزش کند، از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در امان است.

 

به خواب اهمیت دهید

خواب کم می تواند بر سلامت قلب و عروق شما تأثیر بگذارد. خواب زمانی است که بدن خود را ترمیم کند. طبق مطالعه ای که توسط CDC انجام شده است ، افرادی كه كمتر از ۷ ساعت در شب می خوابند گزارش كرده اند كه بیشتر دچار حملات قلبی شده اند. همچنین داشتن بیش از هشت ساعت خواب می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. به طور متوسط ​​۹ ساعت با خطر متوسطی همراه بود و ۱۱ ساعت با افزایش تقریبا ۴۴ درصدی همراه است.

کارشناسان ، توصیه می کنند که بزرگسالان هفت تا نه ساعت در شب بخوابند.

 

مصرف نمک را کاهش دهید

رژیم غذایی سرشار از سدیم یکی از عوامل اصلی فشار خون است که می تواند قلب را ضعیف کند. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که مصرف نمک را تا ۲۳۰۰ میلی گرم در روز (حدود یک قاشق چای خوری نمک) نگه دارید. غذای خود را نمک نزنید و برچسب های تغذیه را بررسی کنید. محصولی را انتخاب کنید که نمک کمی داشته باشد.