بر اساس گزارش موسسه تحقیقات آب، مقایسه مجموع مساحت یخچال‌های طبیعی کشور در سال ۱۴۰۰ با مساحت یخچال‌ها در یک دهه گذشته حاکی از آن است که معادل ۲۱ درصد (حدود ۹ کیلومتر مربع) از سطح یخچال‌های طبیعی کشور کاسته شده است.

به گزارش کافه اقتصاد از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، بر اساس جدیدترین مطالعات انجام‌شده در سال ۱۴۰۰، هم‌اکنون بالغ‌بر ۱۱ منطقه یخچالی در کشور شناسایی شده که مساحت آن‌ها تقریباً برابر با ۳۴.۷۲ کیلومترمربع است.

استان‌های مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، اردبیل و لرستان به ترتیب با حدود ۳۶٫۷، ۲۳٫۷، ۱۹٫۲ و ۹٫۸ درصد از کل پهنه‌های یخچالی کشور، بیشترین سهم را از این منبع ارزشمند آبی به خود اختصاص داده‌اند. مقایسه مجموع مساحت یخچال‌های کشور در سال ۱۴۰۰ با مساحت یخچال‌ها در یک دهه گذشته (مساحت یخچال‌های ایران در سال ۱۳۹۲ در حدود ۴۲ کیلومترمربع برآورد شده) حاکی از آن است که معادل ۲۱ درصد (حدود ۹ کیلومتر مربع) از سطح یخچال‌های طبیعی کشور کاسته شده است.

 

اهمیت این موضوع به‌ویژه در آن است که یخچال‌های طبیعی موجود در کشور جزو معدود یخچال‌هایی است که در عرض‌های جغرافیایی پایین و در شرایط آب و هوایی خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته که به‌واسطه ارتفاعات رشته‌کوه‌های زاگرس و البرز تشکیل شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید، مطالعه در خصوص شرایط و نحوه تغییرات یخچال‌ها در بسیاری از کشورها از قدمت نسبتاً زیادی برخوردار است، اما در این‌ بین یخچال‌های طبیعی ایران کمتر مورد توجه و مطالعه قرارگرفته‌اند به‌نحوی‌که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، معدود گزارش‌های موجود در خصوص مناطق یخچالی ایران نیز اکثراً توسط محققان، علاقه‌مندان و گردشگران خارجی تهیه شده بود.

با وجود اینکه یخچال‌های طبیعی ایران با نرخ کاهشی نسبتاً شدیدی در سال‌های اخیر روبه‌رو بوده‌اند، اما هنوز بر اساس معیارهای یخچال‌شناسی به‌عنوان یخچال‌های فعال و ارزشمندی شناخته می‌شوند. یکی از این معیارها پویایی و تحرک یخچال‌ها در قالب جابجایی افقی از مناطق مرتفع به سمت مناطق با ارتفاعات کمتر است.